Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2015-04-15 10:46:07 följande:

Kul! Då är vi några stycken! Rätta mig om jag missat någon.. Ebe, snö, madelia, sommarstad, trollunge och lilllouise!

Låter det lagom med mål på 0,5kg /vecka för er också? Tänker att man rapporterar vikt en gång i veckan om det känns ok samt peppar varandra i tråden med bra mat och hur man rört sig. Jag kommer även skvallra på mig själv när jag inte gör som tänkt :)

Låter jättebra! Jag väger mig som sagt på lördagar.

Jag är precis hemkommen från dagens långpromenad, men vi har haft mulet och regn till och från i flera dagar nu och jag känner att solen skulle göra gott som peppning.
  • snö 81

Varit på 1-månadskontroll med läkarbesök idag. Tage vägde 4410 g och var 55 cm lång. Han har alltså ökat 1470 g och 7 cm på 1 månad. Kollade i boken från när dottern var liten och hon hade samma ökning som helammad bebis som vad Tage har på ersättning.

• snö 81
    Kpax skrev 2015-04-15 18:26:19 följande:

Ni som har mer än ett barn förtjänar en applåd! Jag kan för mitt liv inte förstå hur ni orkar, hatten av!

Min stora tjej är ju snart 5,5 år så det känns rätt lugnt, men som som har rätt små barn sedan innan gör det jäkligt bra som orkar! :)
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-04-15 22:39:35 följande:

Det som är svårast med att försöka vara nyttig är som just i skrivande stund. Jag ligger i sängen och är vrålhungrig så jag kan inte sova. Nu är det så lätt att gå ner och slänga upp skafferiet och äta första bästa sak.

Jag mätte min kropp förra veckan för att ha lite koll på hur mycket jag tappar. Jag fick Olga Rönnbergs träningsdagbok i julklapp, där ska man föra matdagbok, träningsdagbok och skriva upp sina mått. Jag har alla Olga böckerna så bara jag kan så ska jag börja träna.

Jag är typ mästare på att ignorera hunger när jag vill gå ner i vikt, men att ignorera sötsug är mycket svårare :(

Ett tips om man är hungrig på "fel" tider är att dricka ett glas vatten, det mättar lite.
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-04-15 18:23:47 följande:

Jag vill vara med i viktminskningspeppen!

Jag väger mig på måndagar eftersom det blir hela veckor efter min förlossning.

I måndags, fem veckor efter förlossningen, vägde jag 66,6kg. Det är -18kg sen förlossningen, och 7,6kg från inskrivningsvikten och drygt 10kg från målvikten (jag brukar väga 56-58kg).

Min plan är främst att röra mig mer. Det blir i stort sett inget fika eftersom jag inte äter mjölkprotein, och även maten känns rätt begränsad när jag dessutom undviker allt som kan vara gasbildande.

Till exempel äter jag normalt gärna bönor, linser, kål och väldigt fiberrika alternativ. Nu äter jag mycket mer pasta och ris, men även kulinariska mästerverk som torsk med rivna morötter och havregrynsgröt med äpple.... Jag äter godis och känner mig inte riktigt redo att ge upp det ens under veckorna än, men jag står för det och kommer inte mörka :)

Jag kommer skriva matdagbok för min egen sinnesros skull (för att kunna se eventuella mönster i magknipet), men det är ju rätt ointressant för er. Tar dock gärna emot tips på god, lättlagad och amningsvänlig mat!

0,5kg i veckan känns väl sunt, men jag hoppas verkligen att det går fortare! Min nya grej är ju att studsa på pilatesbollen nattetid, det kanske bränner någon liten kalori?

Oj, det har gått undan för dig, härligt!!
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-04-16 08:44:37 följande:

Jag vet inte vad det blivit med mig men jag äter och äter hela tiden nu! Frukost kl.6 och nu vid 8 smällde jag i mig en hel portion gröt och nu äter jag frukt och kakor;)

När jag fick de andra två barnen hade jag verkligen NOLL aptit under de första veckorna. Nu håller jag på att hungra ihjäl hela tiden, igår åt jag lunch redan 9.30 för att jag var så hungrig. Och så HÄLLER jag i mig minst 1,5 liter vatten om dan.. Jag som HATAR vatten i vanliga fall.

Hoppas det visar sig på vågen också:)

Men det är ju perfekt för dig som har problem att hålla uppe vikten, hoppas du fortsätter ha samma aptit och att du slipper tappa fler kilon!
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-04-16 10:22:30 följande:
    Ja faktiskt lite! Jag lyckades få henne att somna bredvid mig i soffan utan amning (annars är det bara vid amning hon somnar), somnade själv också och vaknade 3.30. Jag bar henne till sängen för att amma där, men ungkotten vaknade aldrig!

Det blev nästan fem timmar mellan måltiderna, synd bara att vi inte redan låg i sängen så man kunde passat på att sova :)

Äter han konstant när han ligger i eran säng? Vet du isf vad som är hönan och vad som är ägget? Ska han upp i sängen för att äta/snutta, eller snuttar han för att du ligger där?

Jag upplever nämligen att min sambo kan ha Josefin liggande på bröstet utan att hon börjar stressa upp sig och leta efter bröstet som hon väldigt ofta gör hos mig. Jag kan i princip bara ha henne mage mot mage, annars letar hon bara och tror att det är matdags.
    Det sägs ju att bebisar känner lukten när dom är hos mamma, därför kan mannen ha lättare att få bebis nöjd eftersom han inte luktar mat :)
  • snö 81

Vilken tur att man är så rik när man är föräldraledig eftersom jag precis kvaddade min iPhone idag på promenaden :(

Har sedan tidigare råkat tappa den i klinkergolvet hemma i hallen så den fått några sprickor. Men nu idag när jag var ute på promenad gick jag förbi affären och skulle då ta fram plånboken, såklart råkar mobilen trilla ur och landa med glaset ner mot golvet. Så nu har jag inte bara lite sprickor, det lossnade dessutom delar av glaset så nu har jag sylvassa hål precis uppe där man har örat när man pratar :-/

Får se hur länge det tar innan jag skurit sönder örat :)

• snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-04-16 18:14:59 följande:

Vad duktiga ni är att ut och gå. Jag har inte varit utanför dörren idag. Blåst och ösregn varannan gång, så vi håller oss inne. Lilleman är täppt i näsan igen och har svårt att sova liggande, så vi har invigt bärselen idag och det fungerar helt ok. Lilleman somnade efter 10-15 minuter i selen.

Vi har också en bebis med täppt näsa, vilket inte är så kul på natten. Han är lite hes också och det låter sååå jäkla gulligt när han skriker och är hes. Man dör sötdöden typ :)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-04-17 00:01:19 följande:

Jag sitter och studsar på pilatesbollen med en lättirriterad bebis i bärselen. Om tjugo minuter kan jag ge henne mat igen, och självklart hoppas jag att hon somnar på riktigt då. Meeeen det verkar väl inte allt för troligt, hon brukar inte somna för "natten" (enligt henne) förrän 3-4.

Är det någon som vet när de brukar få lite kläm på det här med dag och natt? Och när de sover längre tid mellan målen? Josefin är iofs ett mönsterbarn när hon väl somnar. Då sover hon minst tre timmar mellan måltiderna och somnar om på en gång. Om hon ligger kvar i vår säng dvs.

Tage verkade fatta skillnad på dag och natt direkt han kom ut, men han tycker att det är morgon bra mycket tidigare än vad vi tycker :(

Han sover i sin spjälsäng varje natt och första passet går det 4-5,5 timmar mellan mat och efter mat somnar han om i sin säng igen och då är han punktlig på 3 timmar! Efter andra matningen kan han somna om i sin säng igen, men oftast bara 45-60 minuter då han vaknar och är arg. För att få honom att somna om måste man ha honom ovanpå sig, han sover bäst om han får ligga på bröstkorgen på någon av oss.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?