Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2015-03-24 06:49:39 följande:
    Skönt att du fått sova i alla fall.

Själv har jag haft en dålig sömn natt. Uppe sen 5 med småvärkar och en liten blödning. Jag har tid hos bm vid 16 och hoppas slippa den.
    Hoppas det drar igång nu!!!
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-03-24 06:22:12 följande:

Ännu en natt med bra sömn, helt underbart skönt men det är fruktansvärt att vakna på morgonen och inse att ännu en natt gått utan bebis:(

Idag fyller min pappa år och både han och min mamma har trott att det ska bli idag just därför. Jag sa att det aldrig kommer på frågan att jag ska gå över 3 dagar.. Och nu står jag här och kommer inte ens föda idag:(

Drömde inatt att jag fick en liten flicka.. 3060g men hela 66cm lång. Konstigt man drömmer ibland;)

Näpp in i duschen och iväg till bm..

Skönt att du fått sova. Lycka till hos BM, hoppas du får en hinnsvepning som gör susen!! :)
  • snö 81
    KarinIngrid skrev 2015-03-24 11:06:36 följande:

Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter om igångsättning tack?!

Jag hade bf igår o inte kännt av annat än lite molvärk o sammandragningar.

Men har nu drabbats av navelbråck o det är fruktansvärt smärtsamt. Varje gång jag reser mig, sätter mig, vänder mig i sängen.. För att inte tala om att hosta, nysa, skratta och göra nr 2..

Det känns som nån hugger en kniv eller stor nål rakt in i naveln!!

Var in till FL igårkväll och fick träffa en läkare som konstaterade bråcket och att det inte påverkar bebisen men att ja det är mycket smärtsamt för mig.

Pga att jag är höggravid vill de inte operera det såklart o hon trodde även att det kunde gå tillbaka av sig själv efter förlossningen då trycket i magen släpper. Annars opererar de efter.

Men att det inte kommer bli bättre så länge jag har magen kvar som trycker på.

Jag fick ett piller att åka hem o sova på och ska nu in till spec. Mödravården i eftermiddag o göra en undersökning hur mogen jag är för förlossning och fatta beslut om igångsättning för att jag ska slippa plågas av bråcket alltför länge till.

Även möjligheten för ev snitt nämndes då det kan bli otroligt tufft att krysta med ett navelbråck...

De sa att jag skulle fundera kring vad jag vill göra.

Jag känner mig jättevilsen...

Vill inte behöva gå 1-2 veckor till o ha så ont.

Men har hört att igångsättning innan kroppen är redo kan bli väldigt utdragen 2-3 dygn o att en tredjedel slutar i snitt för att det tar för lång tid...

Samtidigt känns det lite fel att be om ett snitt också "bara" för att jag plågas när jag ändå vet att naturlig förlossning är bättre för pluppen och ger mig kortare återhämtning.

Så!'

Erfarenheter av igångsättningar önskas tack. Både positiva o negativa då jag vill kunna väga för och nackdelar mot varandra i beslutet!!

Jag har jättepositiva erfarenheter av igångsättning, förutom att det blev väldigt intensivt med värkstorm. Min dotter föddes 15 h efter första vaginala pillret. Då var jag förstföderska och helt omogen vid igångsättning. Men jag kanske tillhör solskenshistorierna, många får ju hålla på i flera dygn som förstföderska och omogen.

Men om du har så ont nu låter en vaginal förlossning som att det kan bli väldigt jobbigt...
  • snö 81
    ToveS skrev 2015-03-24 23:04:43 följande:

Nu insåg jag precis nåt som gjorde mig helt svett! I början av grav när jag bla gjorde fostervattenprov sa de att moderkakan låg i framvägg. Inget jag tänkt mer på, förens nu! Jag ska nämligen föda i ett annat landsting, så de har inga andra uppgifter än de jag lämnat från det andra landstinget och detta har jag inte ens tänkt på. Jag har vart på bm besök här men inte gjort några ul. Jag vet inte vad det kan innebära, men blev orolig nu.. Tänk om den blockerar, tänk om det är därför huvudet inte sjunker ner ordentligt, och om det är därför det gör så ont när huvudet väl trycker ner... Åååh.. Eller så är jag bara nojjig...

Jag hade livmodern i framvägg, men det innebär bara att den ligger framåt - alltså som en airbag mellan bebis och magen och det kan därför ta längre tid innan man känner de första sparkarna i början. Att den ligger i vägen för öppningen heter föreliggande moderkaka.
  • snö 81
    ToveS skrev 2015-03-25 08:17:07 följande:
    De sa även på rul att den ligger lite i framvägg men jag vet inte var för fosterrörelserna dröjde inte för mig. Jaha föreliggande det har jag inte hört, kanske inte är så farligt blev bara så orolig för de har inget ul alls på mig här och så tänkte jag på om nåt händer så det blir snitt och så ligger den ivägen, eller så. Tankarna skenar ibland smile5.gif
    Dom sa till mig också hur den låg - framvägg mot höger sida. Tyckte bara det kändes som rutin, dom sa allt dom såg helt enkelt. Om den hade legat i framvägg men åt det nedre hållet hade du fått komma på fler RUL för att kolla upp. Den flyttar sig uppåt i takt med att livmodern växer.
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-03-25 11:17:58 följande:
    Grattis! Berätta gärna hur det gick till när du orkar!
    Grattis!!! Äntligen!!
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-03-25 11:26:18 följande:
    Grattis!

Vi följs åt. I morse 6.50 kom vår kille på bf +4
    Grattis, så härligt att ni båda fått nu!! Jag har haft lite dåligt samvete som spurtade förbi er :)
  • snö 81
    KarinIngrid skrev 2015-03-25 12:36:10 följande:

Verkar inte som de vill snitta ändå. Sitter o väntar på besked om de har tid att ta in mig för igångsättning ikväll...

Suck inne på tredje dygnet av fruktansvärd smärta av bråcket o man får bara vänta o vänta.

I måndags satt vi här 5 timmar. Igår 9 och nu har vi suttit här sen tio.

Totalt träffat 6 olika barnmorskor och 4 olika läkare. Alla klämmer på bråcket som bara gör ondare för varje gång,,,

Varje gång jag rör mig, reser mig, sätter mig, går, nyser, hostar eller typ allt jag gör utom att sitta helt still,,, så känns det som en kniv körs rakt in i naveln..,

Jag är så less denna konstanta smärta som inte leder nånstanns och är helt slut både fysiskt o psykiskt redan innan jag ens har fått värkar hur fan ska jag orka ... Sova kan jag inte heller

Nu väntar vi tydligen på en 5 e läkare som kunde komma om 1-2 timmar för ett expertutlåtande om hurvida bråcket kan bli värre av en vanlig förlossning. Om han säger nej så vill de inte snitta bara för att det kommer göra förjävla ont att krysta med ett bråck. Men samtidigt trodde de inte att de har tid för igångsättning förrän imorn eller torsdsg...

Alltså helt allvarligt så orkar jag inte mer snart...

Skickar de hem mig ikväll igen efter ytterligare en dag i detta väntrum.,, ja då bryter jag ihop ;(

Förlåt för gnäll men var tvungen få ur mig lite...

Men snälla nån, sådär kan dom ju inte behandla dig!!! Stå på dig!! Styrkekram till dig och lycka till!'
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-03-25 13:52:05 följande:

Grattis Septemberbarn och LillLouise!

Och beklagar skiten, KarinIngrid, så jävla värdelöst att få sitta där och bli klämd timme in och ut!

Jag har skummat igenom det ni skrivit sedan lunchtid igår, men kan säkert ha missat något.

Igår skrek Josefin från 15.30 till midnatt med korta sovpauser på 10 minuter. Det var hemskt, och nu är jag livrädd att det var den första av 90 kolikkvällar. Fy fan, jag ville bara stoppa in henne i livmodern igen och få allt ogjort. Stressen och ångesten när man inte kan trösta sitt barn...

Idag är hon gnällig, men så trött att hon sover nästan hela tiden. Hon vaknar och vill äta, och somnar bara under amning och sover bara vidare om jag låter henne ligga kvar och inte rör mig.

Åh, det där minns jag från när dottern var liten och jag ammade - om man rörde sig en millimeter vaknade hon. Man kunde inte ens stoppa undan bröstet utan fick sitta där med tutten i vädret...

Hoppas ni får en bättre kväll ikväll!
  • snö 81
    KarinIngrid skrev 2015-03-25 19:39:51 följande:

Andra dosen tagen

Och har börjat få sammandragningar!

Inte onda än men regelbundna och hyfsat intensiva!

Härligt! :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?