• aster

100 kr för presenter på barnkalas - för litet?

Min son är 9 år. När han går på kalas är det jag som betalar presenten. Han får vara med att välja men jag sätter en övre gräns på 100 kr. Detta är dels att jag tycker det är onödigt dyrt  för mig annars, men också för att jag inte vill bidra till att driva upp priserna för presenter.

Jag har en ok lön, och kostnaden känns egentligen inte för mig. Däremot vet jag att andra föräldrar i grannskapet är sjukskrivna och arbetslösa, för dem innebär säkert presentköpen att de måste avstå något annat.

Efter senaste kalaset kommenterade sonen att de andra hade haft med dyrare paket. Det var bara en som hade haft med ett billigare paket för 70 kr. (Eftersom vi precis hade varit på BR så hade han koll på vad de olika legogrejerna kostade.)

Nu vill han att vi ska köpa dyrare nästa gång, men hur kommer då det kännas för stackaren som bara kan lägga 70?

Tips, råd, åsikter?

• Svar på tråden 100 kr för presenter på barnkalas - för litet?
  • johanna85

Runt en hundralapp borde vara lagom att ge tycker jag. Om man inte vill lägga ut enbart rena pengar på en present, så kan man kanske ge bort någonting som man har lagt ned lite tid på att göra. Kanske ett fotopussel eller någonting som man har pysslat ihop helt själv.

• Anonym (vanlig)

Jag håller helt med dig. Tycker att max 100 verkar bra. Men det är ofta mina barn får saker som kostar mycket mer än det! Tyvärr. Jag tycker det hade räckt med något litet. Senast fick 3 åringen ett paket med 2 fina stora böcker av någon vi knappt känner. Säkert kostat långt över 100:- även om dom kanske var köpte på bokrean.

Vi brukar försöka hålla oss till under 100 när det inte är bästa kompisarna. Men då köper vi inte lego t.ex. för det ser för pluttigt ut. Eller nåt annat från leksaksaffären för den delen. På bokrean, Ullared, ÖB, rea eller liknande kan man få nåt hyffsat till det priset.

• Anonym (Flower Garden Girl)

100 kronor låter helt OK för mig.  Dessutom, beroende på antal kalas kan det t.o.m. bli för mycket. Om sonen tjatar, säg till honom att han får köpa presenterna av sin månadspeng i fortsättningen. Det gjorde vi, efter 2 kalas gick hon ner till billigare present än vad vår gräns var innan hon gnällde över att "alla andra köper dyrare". Dessutom blev hon mer påhittig gälllande presenter.

• fluu

Det är absolut inte för litet. Det man har råd med är aldrig för litet. Dessutom tycker jag att de flesta verkar köra på ungefär det priset. Värdet på presenten ligger ju inte heller i priset.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • tankfull
    fluu skrev 2015-03-26 07:56:07 följande:

Det är absolut inte för litet. Det man har råd med är aldrig för litet. Dessutom tycker jag att de flesta verkar köra på ungefär det priset. Värdet på presenten ligger ju inte heller i priset.

Gammal tråd men ändå aktuell prismässigt! Håller med om att värdet inte ligger i priset. Det brukar bli ca 100 kr för present här också, tycker det är svårt att få något vettigt under hundralappen. Men senast frågade jag en annan förälder om hon ville gå ihop om present och då kunde vi köpa en lite finare. Med kort, presentpapper och snöre blir det väl kanske 125kr i snitt per present skulle jag tro. Det där med att köpa på Gekås är smart men kan bli opersonligt om man har en presentlåda. Barn är olika trots samma ålder och kön. Att ge EN stor present kan nog funka för äldre barn men jag håller med dem som säger att mindre barn nog gärna öppnar flera paket. Att gå ihop två eller tre är väl ett bra alternativ - tycker inte föräldrar ska vara så rädda för att fråga andra föräldrar man inte känner!
  • Dixie
    aster skrev 2014-07-26 22:31:06 följande:

Men ska jag höja presentbudgeten eller låta sonen skämmas?

har barnen koll på vad sakerna kostar? 

Jag köper alltid presenter för ca 50 - 70 kr - tycker det går inflation i presentköp - vi skulle ha råd med dyrare present, men jag vill inte medverka till att trissa upp kostnaden för presenter! 
  • fluu
    tankfull skrev 2015-03-26 08:40:17 följande:
    Gammal tråd men ändå aktuell prismässigt! Håller med om att värdet inte ligger i priset. Det brukar bli ca 100 kr för present här också, tycker det är svårt att få något vettigt under hundralappen. Men senast frågade jag en annan förälder om hon ville gå ihop om present och då kunde vi köpa en lite finare. Med kort, presentpapper och snöre blir det väl kanske 125kr i snitt per present skulle jag tro. Det där med att köpa på Gekås är smart men kan bli opersonligt om man har en presentlåda. Barn är olika trots samma ålder och kön. Att ge EN stor present kan nog funka för äldre barn men jag håller med dem som säger att mindre barn nog gärna öppnar flera paket. Att gå ihop två eller tre är väl ett bra alternativ - tycker inte föräldrar ska vara så rädda för att fråga andra föräldrar man inte känner!
    Tycker inte att det är svårt att hitta bra grejer under hundralappen, ofta köper ju inte kompisarna stora presenter till födelsedagsbarnet.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • tankfull
    fluu skrev 2015-03-26 10:09:48 följande:
    Tycker inte att det är svårt att hitta bra grejer under hundralappen, ofta köper ju inte kompisarna stora presenter till födelsedagsbarnet.
    Exempel på vad du tycker är bra grejer att ge som kostar under 100 kr?
  • Anonym (Flower Garden Girl)
    tankfull skrev 2015-03-26 10:34:12 följande:
    Exempel på vad du tycker är bra grejer att ge som kostar under 100 kr?
    Om du vill ha tips, vår dotter köpte till sin kompis en batteridriven ljusslinga med fjädrar (eller om det var något annat fluff) på Rusta för något år sedan för ca 50 kronor. Det var till att ha runt spegeln i kompisens rum. En annan gång till någon annan var det någon blomsterslinga till sänggaveln. Har också varit MH kudde för ca 90 kronor (de samlar på dockorna). Till en annan kompis hörlurar för under 100, var på erbjudande på MediaMarkt, osv. Någon mössa av en speciell sort för runt 80 till någon annan.

Så här påhittig blev hon efter att vi fick nog av kraven från henne på Lego, MH-dockor och annat för typ 300 spänn styck och sade att hon får sköta det här av sin månadspeng för att hon inte fattar att det kostar. Tom kort har hon gjort själv (nåja med min hjälp). Hon är 11 nu.
  • tankfull
    Anonym (Flower Garden Girl) skrev 2015-03-26 21:46:53 följande:
    Om du vill ha tips, vår dotter köpte till sin kompis en batteridriven ljusslinga med fjädrar (eller om det var något annat fluff) på Rusta för något år sedan för ca 50 kronor. Det var till att ha runt spegeln i kompisens rum. En annan gång till någon annan var det någon blomsterslinga till sänggaveln. Har också varit MH kudde för ca 90 kronor (de samlar på dockorna). Till en annan kompis hörlurar för under 100, var på erbjudande på MediaMarkt, osv. Någon mössa av en speciell sort för runt 80 till någon annan.

Så här påhittig blev hon efter att vi fick nog av kraven från henne på Lego, MH-dockor och annat för typ 300 spänn styck och sade att hon får sköta det här av sin månadspeng för att hon inte fattar att det kostar. Tom kort har hon gjort själv (nåja med min hjälp). Hon är 11 nu.
    Du har verkligen lyckats hitta bra grejer måste jag säga! Om man har lite tid eller tur (eller båda) kan man absolut fynda, är man lite ute i sista minuten kan det nog bli dyrare. Man (läs jag) vill ju inte att det ska se fjuttigt ut heller... Senast jag köpte present var det just en Monster High-docka för 249kr men då var vi två familjer om den så det blev 125kr styck. Fast det är kanske lite i dyraste laget. Var en rätt nära kompis. Tack för tipsen, det där med ljusslinga var särskilt bra! Jag har precis pysslat ihop en egen sån utifrån programmet Philofix men den har jag gett min syster - vet inte om andra skulle uppskatta en sån "hippiepresent"! Så att köpa en industrigjord är nog en bra idé till kompisar.
Svar på tråden 100 kr för presenter på barnkalas - för litet?