• Anonym (vän)

Dricker min vän för mycket eller överdriver jag?? behöver råd

Har en vän eller snarare bekant (vi är med i samma förening) som jag är lite orolig över. Hon gjorde för nåt år sedan en gastric bypass operation och gick ner massor i vikt. Hon mår bra och så efter operationen och har fått ett helt nytt självförtroende men jag tycker inte att det har stigit henne åt huvudet som det kan göra på vissa som plötsligt ser bättre ut...

I föreningen har vi lite fester då och då, de är alltid lugna och kontrollerade (inga fyllefester). Min vän drack mycket sällan före operationen och ALDRIG så att hon blev full. Idag räcker det med att hon dricker typ 2 glas vin så märks det direkt. Jag oroar mig för att hennes kropp ska ta skada eftersom hon har gjort operationen, hon kan dricka ungefär 1 flaska vin själv idag och hon blir rätt packad på del. Inte så att hon spyr eller ramlar, men har dålig balans och fyllesluddrar. Det har hänt de senaste 3-4 festerna vi haft. Hon blir full av ingenting! (klart att en flaska vin är nånting, men hon säger själv att hon känner av minsta lilla klunk, men sedan om hon fortsätter dricka så märker hon inte att hon blir full.) Hon säger att kroppen "är annorlunda och konstig" efter operationen. Hon tycker inte det är ett problem att hon blir full eftersom hon kan gå hem själv och bor centralt, inte har någon bil som hon kör, aldrig dricker hemma ensam utan alltid på "bara fest". Och då känner jag mig som en moraltant....

Har min vän en oroande konsumtion eller ska jag låta henne sköta sitt? Hon blir ju varken otrevlig eller ledsen på fyllan, bara glad, så jag vill ju inte komma som nån glädjedödare :-/

• Svar på tråden Dricker min vän för mycket eller överdriver jag?? behöver råd
  • Drottningen70

Finns all anledning att vara orolig då beroendeklinikerna börjat översvämmas av folk som efter en magoperation istället utvecklat ett alkoholmissbruk.

• Anonym (vän)
    Drottningen70 skrev 2014-07-22 22:01:47 följande:
    Finns all anledning att vara orolig då beroendeklinikerna börjat översvämmas av folk som efter en magoperation istället utvecklat ett alkoholmissbruk.

Usch då... Hon säger själv att hon inte upplever att hon mår dåligt på något sätt, men det säger väl folk alltid. Hon dricker ungefär var fjärde månad. (Vet med säkerhet att hon inte dricker däremellan, hon har aldrig druckit särskilt mycket och var mobbad på gymnasiet för att hon aldrig drack)
  • Drottningen70
    Anonym (vän) skrev 2014-07-22 22:04:03 följande:

Usch då... Hon säger själv att hon inte upplever att hon mår dåligt på något sätt, men det säger väl folk alltid. Hon dricker ungefär var fjärde månad. (Vet med säkerhet att hon inte dricker däremellan, hon har aldrig druckit särskilt mycket och var mobbad på gymnasiet för att hon aldrig drack)

Om hon dricker en flaska vin var fjärde månad kan du nog slappna av.
  • Anonym (H)

En bekant till mig som efter GBP bytt matmissbruk mot alkohol dricker flera liter vin i veckan, så om din vän dricker nån gång var fjärde månad är inte särskilt oroande. Däremot blir de som gjort GBP forttare påverkade av någon anledning. Så när hon dricker kanske hon måste dricka långsammare, varannan vatten etc för att inte bli för full för fort.

• Anonym (*)

Klart att hennes kropp förändrats efter en sån operation och att hon inte tål lika mycket alkohol då kroppen och hela hon förändrats på många sätt.
    Men om det sker 3-4 gånger/år så är det ingen fara.
    Det du som vän kan göra är ju att hålla lite koll o säga till om det blir oftare o oftare för då är det kanske större risker.

Svar på tråden Dricker min vän för mycket eller överdriver jag?? behöver råd