Inlägg från: Jan Banan01 |Visa alla inlägg
  • Jan Banan01

Bröllop och snåla gäster!

Anonym (brud) skrev 2014-07-14 22:14:45 följande:

När jag gifte mig så fick vi allt från 20 kr till 9000 kr per par/person och visst blev jag lite förvånad över en del av dom lägre summorna, men jag har aldrig lagt någon värdering i det. Det kan ju som sagt finnas anledningar till det även om jag själv aldrig skulle ge så lite som 20 kr...

Och till folk som gnäller på att det är girigt att ens ha en önskelista...försök att gifta er utan... Vi hade ingen till att börja med och svarade till folk som frågade att dom inte behövde köpa något men alla(!) tjatade och blev nästan sura.. "Klart man måste ge något i bröllopspresent, fattar ni väl!!" så det var bara att skriva en. 

Obestämd. Först sade du att gästerna inte behövde köpa presenter. När de ändå gjorde tycker du att de var snåla. Väx upp!!
  • Jan Banan01
    Anonym (brud) skrev 2014-07-15 13:30:57 följande:
    Det har jag ju inte sagt. Jag sa att jag inte lade någon värdering i vad gästerna gav eftersom jag inte har en aning om varför dom gav den summan, men att jag (efter mina förutsättningar) inte skulle ha gett 20 kr (det är väl ändå inte konstigt att bli förvånad , obs. förvånad, inte besviken eller arg(!) över 20 kr?).
    Eftersom det inte framgick så kan jag ju förtydliga att poängen alltså var att berätta att vi hade en såpass stor spridning som vi hade, så det är nog inget ovanligt, och att jag inte brydde mig om vilka som gav vad. 
    Vadå ingen värdering? Det var ju precis det du gjorde. Du tyckte att de var snåla. Att du i samma andetag säger att det inte spelar roll vem som gav vad är bara löjeväckande. Du får nog läsa i genom dina inlägg ett par gånger innan du publicerar dom. Om det nu är medhåll du är ute efter.
  • Jan Banan01
    SnurriggirrunS skrev 2014-07-15 14:02:04 följande:
    Men man måste väl ändå kunna kommentera något utan att för den skull lägga en värdering i det?
    Även om gästerna säker i sig säkert var väldigt välkomna utan vare sig present eller inte, så är det ändå lite lustigt att man köper en grej för 20 kr? Varför inte bara komma utan present?
    Det ska självklart vara frivilligt. När min fru och jag skulle gifta oss nämndes presenter inte alls. Vi var bara glada över att alla vi bjudit in hade möjlighet att komma och dela den stora dagen med oss. Att vi samtidigt fick fina presenter av olika slag var enbart glädjande. Presenterna i alla ära, men tanken bakom dem är  mer värt än presenten i sig.
  • Jan Banan01
    Anonym (brud) skrev 2014-07-15 14:04:54 följande:
    Jag håller inte med dig. Man kan öppna ett kuvert och bli förvånad över att det ligger en 20-lapp däri utan att tycka att en person är snål. På samma sätt som om någon hade köpt någon konstig present..som ett par vinterdäck eller något annat udda i sammanhanget. 
    Det kan man, men å andra sidan sade du i din ts att gåvorna var, jag citerar, "så galet snåla". Hur ska du ha det?
  • Jan Banan01
    SnurriggirrunS skrev 2014-07-15 14:47:36 följande:
    Den dagen jag gifter mig så ser jag helst att gästerna kommer utan presenter eftersom jag vet vilken stress och press och ekonomi det ligger bakom detta ständiga presentletandet. Alla ska vara välkomna vare sig de har bra eller mindre bra ekonomi och ingen värdering ska läggas i vilka gåvor de har med sig utan att de kommer med ett glatt humör.

Däremot så skriver du själv att tanken bakom presenterna är mer värt än presenten i sig. Menar du då att personen som sprang in i närmsta affär och köpte en osthyvel för en tjuga la mer tanke bakom än personen som gav bort en kondom och en femma?
    Nu vet jag inte vad brudparet fick för sin tjuga, men jag har faktiskt svårt att tänka mig att det låg så mycket tanke bakom det.
    Din första halva av inlägget matchar med vårt resonemang infört vårt bröllop. Det var upp till var och en om de ville köpa en present och i så fall vad. Det viktigaste var ändå att de var med på bröllopet. Vad nämnda kondom beträffar var det säkert menat som ett skämt. Eller kanske en fingervisning om att paret bör växa till sig lite innan de skaffar barn?Flört
  • Jan Banan01
    Anonym (brud) skrev 2014-07-15 15:07:01 följande:
    Oj. jag insåg inte att jag valt samma nick som ts.. det blev ju lite tokigt =/
    Skrattande
  • Jan Banan01
    Alessia skrev 2014-07-15 15:49:45 följande:

Jag gillar inte alls det här presentlistesystemet,  som har smittat av sig ner till barnkalasen. Ett av mina barn blev bjuden på födelsedagskalas där det till inbjudningskortet fogats en lista på möjliga presenter där minimipriset tycktes vara ca 200:-  Huuuu!

TS - skyll dig själv!   Det är inte gästernas sak att förse dig med en bröllopsresa och den där prislappsidén verkar snarast provocerande.  Så reagerar jag i alla fall. Jo, jag vet att den är vanlig i t ex England där man lämnar in en lista till en posh heminredningsaffär och där markerar prylar i olika prislägen. Då får brudparet en önskad grej också.  Men det här är ju fråga om pengar i kuvert eller insatta på ett konto. Hur ska givaren få veta att ini verkligen beställde den där champagnen på rummet eller simmade med de där delfinerna eller vad ni nu önskade? Personligen hade jag hellre gett er en flarra god champagne att dricka vid valfri tidpunkt.

Plus
  • Jan Banan01

Vi hade funnit det oerhört pinsamt om andra hade betalt vår bröllopsresa. Då hade vi hellre väntat tills vi hade haft råd med både bröllop och resa.

• Jan Banan01
    Anonym (=)) skrev 2014-07-15 16:42:53 följande:

Det handlade inte om att inte ha råd till Resan i vårt fall, för det hade vi. 

Tyckte du skrev i ditt inlägg nr 61 att resan blev betald tack vare bidragen. Men jag kanske missuppfattade det. Hursomhelst. Om både brudpar och gäster är med på att resan betalas via bidrag  och alla är nöjda med det är det inget att snacka om.
  • Jan Banan01
    Anonym (brud 2) skrev 2014-07-15 16:54:44 följande:
    Du borde ha lite mer koll på vad och till vem du skriver. 
    Ooooops?..Skrattande
  • Jan Banan01
    Anonym (brud) skrev 2014-07-14 21:45:30 följande:
    Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.
    TS. Vad sägs om en halvårsprenumeration av Vett och etikett i bröllopspresent?
  • Jan Banan01
    Charlotte N skrev 2014-07-22 22:17:16 följande:

Herregud! När vi gifte oss hade vi inte en tanke på presenter. Hålla på och peta med detaljerade önskelistor, trams! Är ni fyra år eller?

FlörtPlus{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!