Inlägg från: Anonym (brud) |Visa alla inlägg
  • Anonym (brud)

Bröllop och snåla gäster!

Vi ska snart gifta oss och har en önskelista som består av bidrag till bröllopsresan. Vi har lagt in massa olika upplevelser på resan och satt ett pris som vi tror att det kommer att kosta. Tanken från vår sida var alltså att önska oss bidrag, men på ett lite roligare sätt så att gästerna kan välja någon speciell grej de vill ge oss. Tex. "champange på hotellrummet när vi kommer fram" 400 kronor. VI har lagt in lite olika typer av grejer, romantiska, roliga, praktiska så gästerna själva kan välja. Det var även viktigt för oss att alla prisklasser på presenter skulle finnas så gästerna inte skulle känna att de var tvungna att köpa något som var dyrare än de hade råd med, vi la därför in saker på 200 till 2000 kronor. Vi tänkte att det skulle finnas något såväl för den fattiga studenten som för stora familjen ville gå samman. 

Jag kan tillägga att bröllopet är mitt i den stad där majoriteten av alla gäster bor (inga rese- eller hotellkostnader) och klädkoden är kavaj (ingen behöver köpa eller hyra några "konstiga" kläder)

Nu till poängen. Jag tycker att de gåvor som har blivit bokade är så galet snåla! En kusin som är civilingengör har tillsammans med sin heltidsarbetande flickvän bokat en gåva för 200 kronor. En moster med man (med bra jobb) och vuxet hemaboende barn (20 år) har bokat en gåva för 400 kronor. Jag är faktiskt chockad! Tycker det är så jäkla snålt!

Jag vet som sagt att det "rätta" är att säga att man ska bli glad för alla gåvor, det är att dom närvarar som räknas osv osv. Men nu när jag kan vara anonym kan jag säga att jag inte tycker det. Har man dålig ekonomi eller om det kostar mycket att vara med på bröllopet är det såklart en annan sak, men ett par utan barn som tjänar bra och ger 200? De får knappt varsin pizza och öl för de om de går ut på stan för dom pengarna, nu är det trerätters och öppen bar hela kvällen.
  • Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!
  • Anonym (brud)

När jag gifte mig så fick vi allt från 20 kr till 9000 kr per par/person och visst blev jag lite förvånad över en del av dom lägre summorna, men jag har aldrig lagt någon värdering i det. Det kan ju som sagt finnas anledningar till det även om jag själv aldrig skulle ge så lite som 20 kr...

Och till folk som gnäller på att det är girigt att ens ha en önskelista...försök att gifta er utan... Vi hade ingen till att börja med och svarade till folk som frågade att dom inte behövde köpa något men alla(!) tjatade och blev nästan sura.. "Klart man måste ge något i bröllopspresent, fattar ni väl!!" så det var bara att skriva en. 

• Anonym (brud)
    Jan Banan01 skrev 2014-07-15 13:23:47 följande:
    Obestämd. Först sade du att gästerna inte behövde köpa presenter. När de ändå gjorde tycker du att de var snåla. Väx upp!!
    Det har jag ju inte sagt. Jag sa att jag inte lade någon värdering i vad gästerna gav eftersom jag inte har en aning om varför dom gav den summan, men att jag (efter mina förutsättningar) inte skulle ha gett 20 kr (det är väl ändå inte konstigt att bli förvånad , obs. förvånad, inte besviken eller arg(!) över 20 kr?).
    Eftersom det inte framgick så kan jag ju förtydliga att poängen alltså var att berätta att vi hade en såpass stor spridning som vi hade, så det är nog inget ovanligt, och att jag inte brydde mig om vilka som gav vad. 
  • Anonym (brud)
    Jan Banan01 skrev 2014-07-15 13:56:24 följande:
    Vadå ingen värdering? Det var ju precis det du gjorde. Du tyckte att de var snåla. Att du i samma andetag säger att det inte spelar roll vem som gav vad är bara löjeväckande. Du får nog läsa i genom dina inlägg ett par gånger innan du publicerar dom. Om det nu är medhåll du är ute efter.
    Jag håller inte med dig. Man kan öppna ett kuvert och bli förvånad över att det ligger en 20-lapp däri utan att tycka att en person är snål. På samma sätt som om någon hade köpt någon konstig present..som ett par vinterdäck eller något annat udda i sammanhanget. 
  • Anonym (brud)
    Jan Banan01 skrev 2014-07-15 14:50:37 följande:
    Det kan man, men å andra sidan sade du i din ts att gåvorna var, jag citerar, "så galet snåla". Hur ska du ha det?
    Oj. jag insåg inte att jag valt samma nick som ts.. det blev ju lite tokigt =/
  • Anonym (brud)
    spaceylisie skrev 2014-07-16 18:27:53 följande:

Men helskotta, kan inte folk som gifter sig helt enkelt sluta önska sig saker?! Om någon vill ge något så är väl gåvan personligt riktad till brudparet beroende på hur givaren uppfattar deras behov?

Jag HATAR dessa bridezillas som ska ha dyra dammsugare, coola kaffemaskiner eller horribelt dyra handdukar. Sen när blev det inte tanken som räknades?

Önska sig kan man göra till jul eller till sin födelsedag, men fan inte när man BJUDER IN människor till fest. 

Har du gift dig? 
    Att ge en gåva är tradition och i princip överallt så läser man att man bör skriva en önskelista, med motiveringen att det underlättar för gästerna. Det står även att man ska tänka på priserna och ta med billiga alternativ.Och att man så klart ska ha mindre förväntningar om alla rest långt. 
    Sedan står det ju också att man inte ska skicka med önskelistan i inbjudan utan hänvisa till en person om gästen vill ha den. 

Så många brudar som inte tänkt önska sig något blir alltså uppmanade att göra det, både på etikettsidor på internet och dessutom ofta av släkt och vänner som tjatar. För det är ju trots allt tradition att ge en gåva och folk har generellt svårt att veta vad dom ska köpa och vill. När den 15e personen kommer och frågar vad man vill ha, för man måste önska sig något!! och undrar varför i helvete man inte skrivit en lista - ja då gör man det. Sedan att några personer har problem med det..ja det kan man inte göra mycket åt.

Det här att skriva "Vi önskar oss verkligen ingenting, att ni vill dela denna dag med oss är gåva nog" är faktiskt något ganska nytt. Alla äldre bland våra släkt och vänner tyckte det var trams för SJÄLVKLART ger man något och önskelistor hade dom även på deras tid.  

Att sedan gnälla över gåvorna är självklart både pinsamt och girigt.

/EJ ts
  • Anonym (brud)
    spaceylisie skrev 2014-07-16 20:32:42 följande:
    Ska man vara sådan så stod det tidigare klart och tydligt tankar och sanningar kring rasbiologi, och det ger de flesta med intelligens katten i idag. Därför ger jag inte mycket för "i princip överallt". :)

Men ja, jag är gift. Nej, jag skrev ingen önskelista till vårt bröllop. De gåvor vi fick var samtliga (!) väl genomtänkta för att passa oss, och det ekonomiska värdet på dessa varierade från en tvåhundring till 30.000. Kanske handlade det om att vi hade ett ganska litet bröllop där gästerna var sådana vi kände väl, och då fanns ingen anledning att skriva önskelistor. Däremot, om man utöver de närmaste vill partaja och få presenter av övriga i bekantskapskretsen - de man inte känner så väl egentligen - då kan jag begripa varför man måste skriva ner vad man vill ha. 

Fast å andra sidan - varför ska man ge en dyr gåva till någon man ändå inte riktigt känner? För att det är kutym? Jo, visst. För att man verkligen vill? Inte nödvändigast.

Vi önskade oss inget, men vi fick en hel del. Vad gästerna fick? Hemlagad mat, god dryck och en trevlig personlig fest. :)
    Fast nu jämför du en gåva för att lyckönska brudparet med rasbiologi...?

Värdet på gåvorna är i mitt tycke helt orelevant, det är tanken som räknas (gåvan är som sagt en lyckönskning och värdet har inte så mycket med det att göra)
    I mitt fall var det släkt och familj som tjatade mest om vad vi önskade oss - det betyder ju inte att "jag inte riktigt känner" min familj eller att dom "inte ens borde vilja köpa något till mig". Och varför dra in DYR gåva? Jag pratar om gåva över huvud taget. Hemmagjord om du så vill.

Vi önskade oss ingenting heller. Efter ett par veckor där vi dagligen fick svara på frågor om det så gjordes det dock en lista. 
    Ger du bort något när du blir hembjuden till folk?

Varför är folk så rädda för att ge presenter? Är det snålhet, uppfostran eller vad är grejen? 

Och vad gästerna får? Helt orelevant, men förhoppningsvis ett trevligt bröllop med god mat. Presenten är ingen betalning för mat, eventuella dessertbord, alkohol, underhållning mm..  
  • Anonym (brud)

Är det förresten någon som ser önskelistan som en kravlista istället för, som det är tänkt: "här har du tips på vad du kan köpa om du inte har hittat något annat som du gärna vill köpa" 
    Och hur många går tomhänta till bröllop?

• Anonym (brud)
    spaceylisie skrev 2014-07-16 20:59:46 följande:
    I do! Kravlistan alltså.

Aldrig tomhänt till bröllop. :)
    Fast då sitter ju problemet hos dig, för det är fortfarande en ÖNSKElista. Du behöver ju faktiskt inte ens titta på den. 
Svar på tråden Bröllop och snåla gäster!