Jan Banan01 skrev 2014-07-15 14:20:03 följande:
Det ska självklart vara frivilligt. När min fru och jag skulle gifta oss nämndes presenter inte alls. Vi var bara glada över att alla vi bjudit in hade möjlighet att komma och dela den stora dagen med oss. Att vi samtidigt fick fina presenter av olika slag var enbart glädjande. Presenterna i alla ära, men tanken bakom dem är mer värt än presenten i sig.
Den dagen jag gifter mig så ser jag helst att gästerna kommer utan presenter eftersom jag vet vilken stress och press och ekonomi det ligger bakom detta ständiga presentletandet. Alla ska vara välkomna vare sig de har bra eller mindre bra ekonomi och ingen värdering ska läggas i vilka gåvor de har med sig utan att de kommer med ett glatt humör.
Däremot så skriver du själv att tanken bakom presenterna är mer värt än presenten i sig. Menar du då att personen som sprang in i närmsta affär och köpte en osthyvel för en tjuga la mer tanke bakom än personen som gav bort en kondom och en femma?
Nu vet jag inte vad brudparet fick för sin tjuga, men jag har faktiskt svårt att tänka mig att det låg så mycket tanke bakom det.