• Sofie lin

orolig att jag ska föda för tidigt

Hej!

Jag är nu gravid i vecka 31+5 går in i vecka 32 på måndag och jag är så orolig att min lilla flicka kommer att titta ut för tidigt..Varför jag är orolig är för jag har regelbundna sammandragningar hela dagarna sen vecka 18 har jag haft dessa men dom har ökat mer och mer sen dess. Sen har jag börjat få molande värk i ryggen och i magen då och då (inte vid sammandragningar) och min tapp börjar bli kortare. I vecka 26 låg jag inne och fick två stycken kortisonsprutor för bebisens lungor men nu till min fråga det har ju gått ett antal veckor sen dess om jag skulle föda nu snart kommer jag att behöva ta två till sprutor då eller räcker sprutorna som jag fick i vecka 26?

Och en fråga till hur bra klarar sig barn födda kring denna vecka.. Jag är så himla orolig att hon inte ska klara sig! :(

• Svar på tråden orolig att jag ska föda för tidigt
  • Sofie lin

Jag är jätte tacksam för svar verkligen!

• Anonym (asdfregrgref)

Är det inte bättre att diskutera detta med din BM/läkare, som känner till din situation och kanske kan hjälpa dig vidare med din oro?

• TeresB

Hej!

Betapred sprutorna för att snabba på lungmognad ges bara en gång så vitt jag vet. Är du orolig så prata med mvc. Du är snart i v 32 så skulle tösen komma nu så kommer det gå bra även om det givetvis inte är vad man önskar.

• India

Sprutorna får du, vad jag vet (om de inte har ändrat det sen 2005) en gång. Då "stressas" lungorna till att mogna snabbare. Om din lilla tjej skulle komma nu så kommer det att gå bra!! Min kille kom 31+5 och vi fick vara kvar på Neo i en månad ungefär för att han skulle växa till sig. Nu sitter en muskulös 9-åring bredvid mig och han har inga men från sin start!! Lycka till!!

• Anonym

Tack för era svar :) 

Oroade mig lite i onödan känner jag går in i vecka 38 i övermorgon men hur skulle jag veta det att jag skulle gå så långt :) 

Svar på tråden orolig att jag ska föda för tidigt