• Jesssb

Pco och snart dags för pergotime

Hej tjejer! 
    Jag hoppar in här jag med om det är okej Glad
    Jag och min man har nu försökt att bli gravida sedan februari 2011. Då slutade jag med mina minipiller och därefter har det bara stått still.
    I januari i år tog vi kontakt med landstingen om att få göra en utredning, som inte visat något onormalt på någon utav oss. Däremot misstänker läkaren på gyn att jag har oregelbundna ägglossningar trots att jag har hyfsat regelbunden mens då jag under hela tiden haft problem att få ägglossningstesten att visa något. Jag har ett par månader då och då testat att använda clearblues fertilitetsmonitor för att se om det gått att pricka in bättre än med ägglossningstest, men trots att 20 stickor gått åt varje cykel så har monitorn bara visat låg fertilitet samt hög fertilitet, aldrig Maximal fertilitet som ska visas vid ägglossning. Båda mina systrar samt min mamma har konstaterad PCOS och även endometrios och trots att det ännu inte visat något på mina tester så har inte min gynekolog uteslutit att även jag kan vara drabbad men att det inte är fullt utvecklat ännu...
    Nu sitter jag spänt och väntar på att mensen ska komma så att jag kan få börja med min första kur med Pergotime i början av augusti... Men det är en evig väntan...

• Jesssb

Jag är inne på tredje dagen med pergotime nu. Har haft extrema blodvallningar dessa dagar, men förhoppningsvis är det värt det! Nästa vecka ska jag träffamin läkare gör att göra ett VUL för att dubbelkolla att jag inte blivit överstimulerad... Hur går det för er andra?

• Jesssb
    cassibassi skrev 2014-08-05 20:11:29 följande:
    Jag väntar ännu på att få en tid till gyn så vi kan gå igenom hur vi ska gå tillväga för att få mig gravid. Samt att vi även ska kolla min sambos simmare då, vi har inte gjort det ännu. 
    Dock har jag inte fått min mens ännu, har mensvärk men ingen mens än så länge. Kanske har jag turen att lyckas på egen hand Glad

Spännande, hoppas det blir positivt för dig när det väl gäller. Har ni försökt länge?
    Hoppas att ni inte får vänta allt för länge innan ni får en tid. Jag kommer ihåg att de tre månader vi väntade på vår tid kändes betydligt längre än bara tre månader.

Vi har försökt sedan vintern 2011, så 3,5 år... Så nu håller vi tummar och tår för att det går vägen nu när vi fått hjälp! :) 
  • Jesssb

Ja vi sökte hjälp i januari då treårs sträcket närmade sig och vi kände att det var dags att kolla upp oss. Men det känns som att man försökt länge än tre år...
    Men nu har alla dagar på pergo passerat och jag har fått läkartid på tisdag för att kolla upp om några ägg har mognat. Vi har fått sexförbud fram tills vi kollat upp att jag inte blivit överstimulerad, sånu är det bara att hålla tummarna för att det blir tumme upp på tisdag och inte förlängt förbud!ð???

Jag håller tummarna för att ni får tid i septemberð???

• Jesssb
    lejonhjärtat skrev 2014-07-18 16:11:08 följande:

Hej hoppar in här om de inte gör något. Har börjat en behandling är inne på 9 dagen och sista dagen med piller. Har sedan tidigare en dotter på 1.5 och blev till på första kuren. Inget val får jg utan bara tuta och köra. Så får vi se denna gång hur de går då... ????

Hur har det gått för dig lejonhjärtat? Tog det sig på din pergokus?
  • Jesssb
    Gweny skrev 2014-08-11 20:26:21 följande:
    Har iallafall fått klartecken, IGEN...att börja med pergotime nu när värdena för sköldkörteln är så bra. Pratade med min gyn på den privata i torsdags. Väntar på mensen ska komma, så kör jag igång. spännande!! 

Är det bäst att ta tabletten på morgonen eller kvällen? Hört att man kan undvika biverkningar genom att ta på kvällen och sova bort det mesta?
    Jag har tagit tabletten på morgonen innan jag åkt på jobbet, så typ halv 8 på morgonen. Jag fick extrema blodvallningar av tabletterna, men dessa kom endast på kvällen vid 18-19 tiden och varade hela kvällen, så för mig så hade det nog inte varit kul att skjuta på pillren till kvällen då jag hade fått stå ut med vallningarna på jobbet dagen efter istället...Obestämd Men det är nog högst individuellt.

Vi har nu varit på VUL hos läkaren där hon såg ett fint ägg på 14 mm som såg ut att kunna lossa denna månad, så nu är det att pinka på stickor och mysa till det med maken som gäller ett par dagar framöver och sedan hålla tummarna att det tar sig och att mensen uteblir den 28 augusti... Räknade för någon dag sedan ihop hur många försök vi gjort och det är 42 månader sedan jag slutade med mina mini-piller så nu hoppas vi kanske alldeles för mycket på denna månad!Glad
  • Jesssb
    lejonhjärtat skrev 2014-08-14 11:28:50 följande:
    Kapp är gravid i vecka 5. Bara hoppas att det är 1 och inte flera ;) hur går de för er andra?
    Stort grattis! Skrattande Nu känner jag mig hoppfull! Vilken dag plussade du på? Skrattande
  • Jesssb
    lejonhjärtat skrev 2014-08-17 06:57:27 följande:

Bim-2 då är clearblues 97 % rätt de kändes ok.Ja helt sanslöst ätit pergo 2 gånger och blivit gravid båda. ????

Ja det är verkligen bra jobbat! Vet du hur många dagar efter ÄL du plussade? Jag sitter och längtar tills jag närmar mig min BIM nu, men det är över en vecka kvar!
  • Jesssb
    Pco_1_2 skrev 2014-08-21 14:15:53 följande:

Någon som fått biverkningar av pergon?

Första kuren kände jag ingenting men denna omgången är jag som ett argt värmesvallande monster!

Jag hade extreme blodvallningar och svettades som en gris varje kväll av kuren. Kunde sitta iklädd endast underkläder hemma med fönster och balkongdörren öppen och ändå svettas som bara den!
  • Jesssb

Hur går det för er tjejer?Glad

Jag är idag på BIM-4 och har sedan ÄL+2 haft molvärk och liknande sockerdricka och stickningar i tjejmagen samt liknande mensvärk i ryggen.

De senaste två dagarna har jag varit väldigt illamående, nästan åksjuk. Jag har mått illa överlag hela dagen och sen har det kommit små attacker där jag känt för att spy, men efter ett par sekunder har det försvunnit... Jag har även idag haft sura uppstötningar och i morse när jag vaknade var jag helt slutkörd i hela kroppen, orkade knappt lyfta armarna där jag låg i sängen... I vanliga fall så börjar jag få ömma bröst inför mens, ca 7 dagar före BM, men denna gången känner jag ingenting i mina bröst, vilket är VÄLDIGT ovanligt för mig. Tog ett test igår som såklart visade neg! Vet inte om jag bara inbillar mig eller om det faktiskt tagit sig denna gång... Men det är frustrerande att känna så mycket och veta att det kan vara för tidigt att få veta...

Är det någon annan som känt/känner likadant strax före BIM?

• Jesssb
    Gweny skrev 2014-08-26 19:04:21 följande:

Måste fråga, känner ni starkare av när ni har äl med pergotime? hur märker ni det isåfall? mer ont i magen, flytningar osv

Borde vara runt äl-tider nu, men tycker inte jag känner av något så. var lite spänd i magen igår, men inget idag så.

Jag kände min ÄL starkare än vad jag brukar göra på min pergokur denna månad. Kände ett kraftigare "drag" i höger äggstock där det mogna ägget satt och hade extremt mycket flytningar!
  • Jesssb
    ceebee skrev 2014-08-25 11:37:45 följande:
    Jag är på BIM -7 idag och får för mig att jag har alla symptom möjliga - men har ju lärt mig att det kan bli så av Pergotime... Försöker att inte hoppas för mycket så blir smällen lindrigare om det skulle visa neg i slutet av veckan. 

Jag önskar så att jag vore illamående också, men det är jag inte tyvärr. Har dock träningsvärk i tjejmagen och är gasig som bara den. Brösten ömmar, men det gör de alltid en vecka innan mens.

Hoppas det visar positivt för dig i dagarna - jag skulle inte bli förvånad med de känningarna! Kram!
    Hoppas dina symptom är riktiga symptom!

Jag är idag på BIM-1 och passade på att ta ett test då mina symptom är kvar, och något visar det allt.. Svagt. Vet dock inte om det är ett spökstreck eller inte, så jag tänker inte ta ut något i förskott. Tänkte ta ett nytt test om 2 dagar så får vi väl se om det är borta eller starkare! Såhär såg iaf mitt test ut.
  • Jesssb
    Pco_1_2 skrev 2014-08-27 09:52:16 följande:

Jesssb: vågar mig nog på ett grattis!!!!

Tack! Jag hade lite svårt att lita på det svaga strecket och fick testa mer för att ens våga tro på det. Men igår, på BIM+3, så dök det snabbt upp ett fint streck på stickan som blåste bort alla tvivel!

Jag hade mycket molvärk från ÄL+2, och ca en vecka innan BIM kände mig stundvis illamående, ökade flytningar, var jätte trött och de ömma brösten som brukar komma sim ett brev på posten en vecka innan mens dök aldrig upp... Och jag trodde inte på mina symptom, men så fel jag kunde ha! <3

Håller tummarna för er andra nu!!
Svar på tråden Pco och snart dags för pergotime