• LaoYu

hur räknar FK min föräldrapenning ??

Hej Alla!

Jag har varit arbetslös i 4månade (mars till juni 2014) .
    Nu börjar jag jobba igen , från den 1 juli (fick fast jobb direkt ,var tur :) 

Nu undrar jag hur FK kommer räkna min föräldrapenning , för att barn kommer den 21 januari ,då har jag jobbade i 6 och halv månader .

Kommer FK räkna de senast 6 månader som jag jobbade  eller räkna de innan jag blir arbetslös ??  Kan nog svara på den ? Tack!
    (kan inte så bra svenska , hoppas alla förstår :)

• Svar på tråden hur räknar FK min föräldrapenning ??
  • Försäkringskassan

Hej!

Din inkomst, SGI, kommer att beräknas utifrån ditt fasta jobb då vi kan fastställa en inkomst så länge som man har arbetat eller kommer arbeta minst 6 månader. I samband med föräldrapenning finns det också ett särskilt villkor, 240-dagarsvillkoret som vi även kommer behöva utreda. 240-villkoret innebär att man 240 dagar innan beräknad förlossning behöver ha haft anställning och inkomst.
    Detta är för att du ska kunna få föräldrapenning utifrån din inkomst för de första 180 dagarna.
    Tiden du varit inskriven på arbetsförmedlingen hoppar vi över och vi kommer därför behöva få uppgift om vad du gjorde innan du blev arbetslös.

Vi kommer alltså behöva uppgifter om åde ditt nuvarande arbete och ditt tidigare arbete.

Hälsningar
    Maria, handläggare

• LaoYu
    Försäkringskassan skrev 2014-07-09 09:00:26 följande:

Hej!

Din inkomst, SGI, kommer att beräknas utifrån ditt fasta jobb då vi kan fastställa en inkomst så länge som man har arbetat eller kommer arbeta minst 6 månader. I samband med föräldrapenning finns det också ett särskilt villkor, 240-dagarsvillkoret som vi även kommer behöva utreda. 240-villkoret innebär att man 240 dagar innan beräknad förlossning behöver ha haft anställning och inkomst.
    Detta är för att du ska kunna få föräldrapenning utifrån din inkomst för de första 180 dagarna.
    Tiden du varit inskriven på arbetsförmedlingen hoppar vi över och vi kommer därför behöva få uppgift om vad du gjorde innan du blev arbetslös.

Vi kommer alltså behöva uppgifter om åde ditt nuvarande arbete och ditt tidigare arbete.

Hälsningar
    Maria, handläggare

Hej , 

Tack för ditt svar!
    Har en lite fråga till , om jag jobbar direkt efter förlossning, kan min man ta föräldrapenning först ?  Om jag jobbar till april 2015 ,hur räknar man min föräldrapenning när jag tar mamma ledig ? (Räknar de senast månader som jag jobbade eller tidigare ??)  Tack !
  • Försäkringskassan

Hej igen,

Om du uppfyller 240-dagarsvillkoret samt har fått en SGI fastställd så är den skyddad under barnets första levnadsår.

Om du önskar att återgå till arbete efter förlossningen så har den andra föräldern rätt att anmäla samt ansöka om föräldrapenning. Den andra föräldern får dock tillgång till sina 240 dagar först när ni har registrerat gemensam vårdnad. Om ni är gifta så ska detta göras per automatik.

Om du fram till april 2015 får en högre inkomst som är stadigvarande, så ska din föräldrapenning utbetalas enligt denna.

För att beräkna dagersättningen för föräldrapenning gör du på följande sätt:

Årsinkomst x 0,97 x 0,8 / 365 = Dagersättning

Hälsningar

Allan, Handläggare  

Svar på tråden hur räknar FK min föräldrapenning ??