Jeaninne skrev 2014-07-03 10:21:56 följande:
Fast jag tycker att man glömmer i debatten, att de allra flesta faktiskt trivs på sina FAS 3-platser. Det har gett ett mervärde i deras liv, att komma ut och träffa andra människor på dagarna, ha några att prata och fika med... Och många hittar nya sidor av sig själva, när de får syssla med något kreativt. (På studieförbunden får ju "fasorna" ofta välja bland ett stort antal kreativa aktiviteter.)
Vuxna lever ju inte heller av bröd allena, utan det kan vara värt att satsa en del på att folk ska må bättre. Och i den mån folk fuskar med bidragen fast de egentligen inte VILL jobba, så är det bra att de ser att de måste göra något annat i stället. För då kan de lika gärna söka riktiga jobb.
De flesta trivs inte alls på sina platser, det gjordes en undersökning för några år sedan 800 svarade på frågan om de var nöjda med arbetsförmedlingens insatser svaret på den frågan har omtolkats till att de var nöjda med sin
placering hos anordnare. Frågan ställdes aldrig om de var nöjda med att vara på sysselsättningsplats.
Jag har varit på ett studieförbund jag där fanns inga kreativa aktiviteter förutom om man ville göra ett eget projekt som inte kostade några pengar.
De flesta trivs inte på sina platser men en del är nöjda att de inte hamnat på secondställen där de är tungt fysiskt arbete och i princip stämpelklocka, klart man är nöjdare om man inte befinner sig i lokaler man inte får lämna utan att stämpla ut och be om lov för att exempelvis gå till tandläkare och dessutom slipper jobba in tandläkarbesöket.
Eftersom många i sista fasen är över 50 år så bör de väl redan ha lärt sig att umgås och fika har de inte gjort det så är det sådana människor som inte är så bra på den sociala biten och kommer inte lära sig detta fäör att de ska umgås under tvång.
Nu har ju detta program sågats av skaparen själv, av Borg och av Centerpartiet det har uttryckligen sagts att det inte blev speciellt bra men att man måste lägga pengarna på något det har alltså kastats bort miljarder på något fullständigt värdelöst istället för att dessa pengar kunde använts till att tex anställa några av de 3000 arbetslösa undersköterskor som istället suttit och surfat på nätet hor anordnare på heltid vars barn på Fl inte ens unnas att få en dag på Liseberg.