Inlägg från: mamita64 |Visa alla inlägg
  • mamita64

Soc delar ut liserbergsbiljetter

Anonym (fattig) skrev 2014-07-01 14:22:38 följande:

Fick veta idag att soc i Göteborg Soc delar ut liserbergsbiljetter (inträde och åkpass) till familjer med försörjningsstöd. Är det rätt? Ska verkligen det ingå i skälig levnadsstandard? Och bekostas av skattemedel?

Min familj har inte råd att gå på Liseberg. Vi har inte försörjningstöd, men lever runt normen för tillfället pga sjukdom och föräldraledighet.

Faktiskt så är det som så att man dels har den norm som gäller alla personliga kostnader och hushållskostnader och så den del som inte är en summa fastslagen i lag, hyra, el ,försäkring, a-kassa medicin och läkarvård. Detta är vad man kallar livsnödvändigheter och som alla som lever under normen kan ansöka om och få. 
    Till detta så kan man ansöka individuellt om andra saker. Man kan ansöka om vad som helst, men det är inte alls säkert att vad som helst går igenom. 
    Men, man kan söka om glasögon, legitimation, busskort, tandvård och så kan man ansöka om nån liten resa, rekreation till sej och barnen, tex Och det skulle kunna innebära inträde på Liseberg en gång en sommar. Detta står att läsa om i socialtjänstlagen 4§ 
  • mamita64
    Jeaninne skrev 2014-07-03 10:21:56 följande:
    Fast jag tycker att man glömmer i debatten, att de allra flesta faktiskt trivs på sina FAS 3-platser. Det har gett ett mervärde i deras liv, att komma ut och träffa andra människor på dagarna, ha några att prata och fika med... Och många hittar nya sidor av sig själva, när de får syssla med något kreativt. (På studieförbunden får ju "fasorna" ofta välja bland ett stort antal kreativa aktiviteter.)

Vuxna lever ju inte heller av bröd allena, utan det kan vara värt att satsa en del på att folk ska må bättre. Och i den mån folk fuskar med bidragen fast de egentligen inte VILL jobba, så är det bra att de ser att de måste göra något annat i stället. För då kan de lika gärna söka riktiga jobb.
    Just det handlar kanske en aning om hur frågan ställs också. Jag är med i fler motfas3-grupper på Facebook och inte hör man att folk trivs, inte. 
    Det är dessutom så att många fas3 platser är långtifrån kreativa, eller roliga eller utvecklande. 
    Kanon om det finns de som trivs med att jobba 40 timmar i veckan för 6-7000 i månaden, försörjningsstöd eller i värsta fall inget alls ( vilket förekommer) Jag tror dock inte de är så många. 
    Sen kan det vara de som trivs med att ha en plats att gå till, " jobbkompisar" rutiner. 
    Som sagt, allt beror på hur man ställer frågan
Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter