Soc delar ut liserbergsbiljetter
Otroligt bra tycker jag av socialförvaltningen!
Ser absolut inget fel i detta och jag är gärna med mina skattepengar till detta.
Otroligt bra tycker jag av socialförvaltningen!
Ser absolut inget fel i detta och jag är gärna med mina skattepengar till detta.
Svar på TS: jag tycker att det är helt fel. Om vi nu har överskott av skattemedel, lägg det på skolor och sjukvård. Eller sänk skatten så att de som gör rätt för sig kan ha råd med att ta barnen till Liseberg. Det finns familjer som absolut inte har råd med sådant trots att de inte går på soc. Soc ska vara ett högst temporärt tillstånd och det ska inte premieras på något sätt. Vill man göra något för barnen får man se till att anordna gratiskollo till just barnen. Men jag tvivlar på att biljetterna delas enbart ut till barn utan de vuxna får självklart följa med. Vill de vuxna göra sådant får de se till att arbeta för det. Det är vad jag tycker.
Funderar på om alla hetsar upp sig i onödan. Bara en liten tanke:
Tänk om det är Liseberg som gett kommunen biljetterna? Tänk om det är ett privat företag som vill ge barn till mindre bemedlade familjer en dag på deras fantastiska nöjespark? Barn som säkert inte annars skulle få lov att gå dit för att familjen helt enkelt inte har råd?
Jag gissar vilt här, precis som alla andra verkar göra. Men jag tänker också att skribenter i denna tråden får bannemig ta och ge sig. Hur svårt ska det vara att tänka gott om andra människor? Himmel, läser ni ens vad ni skriver innan ni trycker på "skicka svar"? Inser ni inte själva hur fruktansvärt missunnsamma ni låter? Förstå att olika människor har olika förutsättningar, snälla.
Tycker det är bra att BARNEN har möjlighet att få någon upplevelse under sommaren. Sen är det så att socialen inte betalar de summorna som vi vanliga konsumenter. Socialen/kommunen betalar endast självkostnadspris ca: 5kr för magnetkort, och 18kr i administrativa avgifter. Liseberg tjärnar inget på att sälja det, men de tjänar på att föräldrarna sedan köper mat,dryck, glass, spel mm.
Liseberg är ett bolag som i sin helhet ägs av Göteborgs kommun. Så det är betalarna av kommunalskatt som betalar.
Nej, Liseberg är inte till 100% helägda av Göteborgs Stad. Om vi ska vara jäkligt noga finns det 2 st preferensaktier som ägs av:
1: Arvingarna av Sten-Åke Cederhök.
2: Tivolifamiljen Månson.
2011 betalade Liseberg 21 miljoner till Göteborgs Stad som annars skulle kommit från skatter.
Jag bor inte i Gbg om det har någon betydelse. Men du Qwe verkar insatt, så kan du förklara hur finansieringen av Lisebergs verksamhet ser ut? Sker finansieringen genom skattemedel eller på annat sätt? Är bara intresserad av fakta och lägger inga personliga värderingar i det som diskuteras i tråden.