• Moonis

Soc delar ut liserbergsbiljetter

Tycker det är jätte bra faktiskt och har svårt att förstå hur man kan vara emot detta.

I våran kommun får barnen följa med på fyra olika dagsutflykter i mån av plats. Nu hade sonen tur att andra hade avbokat så han kunde vara med på alla och han har haft jätte roligt.
    Går man på soc så har man inte så stora ekonomiska möjligheter att göra utflykter på detta sättet för tyvärr så kostar det mesta. Då är det toppen att kommuner går in och anordnar lite sånt här för dessa barnen.

• Moonis
    Anonym (Friskies) skrev 2014-07-02 13:47:02 följande:
    Jamen självklart, som sagt. Alla som går på soc är undantag, det är välutbildade personer som kommer från ordnade familjeförhållanden, som skaffade utbildning och karriär (eller ett yrke och vettig lön) först och ett eller ett par barn sedan (inte en hel hög med random lowlife fäder) som drabbats av allt möjligt pga orättvisorna i samhället. Eller hur....

Som sagt, barnen borde få åka på föräldrafria anordnade aktiviteter. Det har jag inget emot. Inte ens om det kostat mer än det här med Liseberg. Men enbart p.g.a. principen. Föräldrar bör inte premieras för att sitta hemma och inte göra något. 

Självklart finns där undantag. Men enligt FL är alla på soc undantag. Det är bara på FL det är någon form av status och något att vara stolt över att man går på soc, skaffar barn i tonåren, sitter hemmma och gör inget och håvar in bidrag. Det är bara på FL där det anses att vissa ska slava på arbetsplatser vare sig de gillar det eller inte medan andra sitter på sina feta ar**en efter att ha skaffat en hög med ungar och de senare ska hållas med pengar av de andra för att "tänk på baaaaaarnen".

Jag spyr på det där med "baaaaarnen" snart. Om barnen är samhällets ansvar då ska samhället ta hand om dem. Om de är föräldrarnas ansvar då ska banne mig föräldrarna se till att ta hand om dem. Det räcker nämligen inte med att föda barn på löpande band och anse att någon annan ska finansiera det. Den där "någon annan" har nämligen egna ungar som det snålas till bara för att denne "någon annans" pengar ska också finansiera lata, parasiterande människor. (menar inte just dig men alla de som inte anstränger sig utan bara lutar sig tillbaka och anser det vara deras rätt att ta andras hårt förtjänade slantar).
    Har helt andra erfarenheter här på FL. Här är man verkligen en low life parasit som går på soc och självklart är alla lata eller så ljuger dom till sig diverse diagnoser så dom kan slippa ta ansvar och jobba.
    Det är dessa åsikter jag mest sett här och framförallt så ska man inte under någon omständighet alls ens få ha lite roligt när man går på soc för man ska sitta hemma, söka alla jobb och thats it.
    Gärna leva på bröd och vatten också och helt enkelt bara vara tacksam att man ens får existera.

Sanningen är den att det är väldigt få som tycker det är "kul" att gå på soc och få som faktiskt utnyttjar systemet. Dom flesta vill verkligen komma ifrån soc så man slipper leva på minimalt med pengar och bli synad i sömmarna varje månad.
    Tyvärr så är det allt fler som hamnar hos soc när dom med det nya systemet blir utförsäkrade. Smart drag av regeringen då dessa inte räknas in som arbetslösa längre och vips så ser det ut som man sänkt arbetslösheten.
  • Moonis
    Anonym (Friskies) skrev 2014-07-02 13:52:45 följande:
    Ja eller hur? Om jag håller käften och stillatigande betalar för alla som inte tar ansvar för sitt eget och alla sina ungars liv anses jag ha en genomtrevlig människosyn.

Vet du, jag struntar högaktningsfullt i vad du anser om min människosyn. Du känner inte mig, jag känner inte dig. Men lata människor som inte orkar jobba för att de har ont i stortån vill jag inte betala för. Inte heller lata människor som istället för att skaffa sig en utbildning, ett yrke, ett bra jobb skaffar sig en massa ungar och sitter hemma år ut och år in. Sedan när det är dags att arbeta orkar de inte för de är dösjuka i både ett och annat. Visst... Jag tror inte heller på påskharen eller tomten trots att de hade varit mycket trevligare att tro på.
    Men du tror dig veta och känna dom flesta bidragstagare
  • Moonis
    Anonym (Friskies) skrev 2014-07-02 14:11:40 följande:
    Jag har redan besvarat det där om arbetslöshet. Väldigt ofta är det den/de nya generationen/generationerna som tycker att det är kul att vara hemmafru och är dödssjuka om de har ont i lillfingret, är bakfulla, ****valfri BS orsak*** och kan därmed varken få eller behålla ett jobb. På FL uppmuntras tonåringar att behålla ungar för "det är din kropp" och "resten löser sig". Tror du inte att det där kommer att resultera i en till som lever på soc? Och ett till barn som är sååå synd om. Fast när en sådan, om 10 år på FL klagar på sin situation och någon kommenterar,  kommer det att heta att man sparkar på den som ligger. Så nej, har inte råd med att hålla alla sådana med pengar. Vill inte heller.
    Du känner inte till av vilka grunder människor hamnar hos soc, du bara antar och kan gissa på att du inte inte är så öppen att ta reda på det heller.
  • Moonis
    Anonym (LÄS !) skrev 2014-07-02 14:11:22 följande:
    Så talar en person UTAN insikt och förståelse.
  • Moonis
    Anonym (rätt) skrev 2014-07-02 14:51:12 följande:
    jag har samma erfarenhet, ibland har jag verkligen lust att lämna familjeliv pga alla fördomar och den människosyn vissa här har.

jag gick på soc en sommar, för att jag inte hade något annat val, jag pluggade på universitetet och fick inte tag på något sommarjobb. det var verkligen ingen rolig erfarenhet, och jag kan verkligen inte tänka mig att någon gör det pga lathet och bekvämlighet.

vem som helst kan bli arbetslös, vem som helst kan bli sjuk, vem som helst kan behöva få hjälp av samhället under kortare och längre perioder.
    ibland hoppas jag att ni med era hemska fördomar skulle drabbas av det, så skulle ni se hur himla skoj det är.

de Robespierre skrev 2014-07-02 14:52:35 följande:
    Varför tror du staten under massor av år har uppmuntrat till privata pensionsförsäkringar och sparande? Och nu är det privata sjukförsäkringar som står för dörren. Mao, lita inte på att staten helt kommer att ta hand om dig framöver. Du får nog räkna med att se om ditt hus lite själv också om du vill fortsätta att ha ett drägligt liv.  Men å andra sidan har ju folk fått jobbskatteavdrag som har kostat svenska staten 70 miljarder i uteblivna skatteinkomster. Nu kommer det femte som kostar ytterligare 12 miljarder och nu börjar röster höjas om det verkligen är värt de max 1800:-/mån som det kan ge mest i jämförelse med att pengarna istället läggs på vård, omsorg och skola. Personligen kan jag vara utan dem om jag vet att pengar gör bättre nytta där.

• Moonis
    Anonym (rätt) skrev 2014-07-02 15:41:58 följande:
    tycker att du generaliserade ganska friskt och fick det att låta som att alla socialbidragstagare är lata (när det förmodligen är en ytterst liten andel)
    vad tror du om dem som inlägget handlar om då? är de lata? förtjänar de sina biljetter eller inte? hur ska man göra bedömningen vilka som är "lata" och vilka som inte är det? ska man kollektivbestraffa och komma med fördömanden utifrån de "lata" (vilket du gör) eller ska man utifrån en lite trevligare människosyn utgå från att de flesta faktiskt inte är lata och faktiskt borde få uppleva någonting bra emellanåt (som lisebergsbesök för familjen)?
  • Moonis
    Anonym (anonym) skrev 2014-07-02 20:57:48 följande:
    Tydligen har många missat att regeringen  är bekymrad över den höga arbetslösheten, att arbetsgivare inte anställer människor så nu ska det bli nya satsningar med matchningsanställningar där företag ska få betalt om de lyckas ordna arbete till alla de arbetssökande.

Eftersom de på försörjningsstöd tydligen är lata och inte lyckas skaffa arbete kan väl ni som påstår att det är så hjälpa regeringen att lösa problemet istället för att de ska införa en ny dyr åtgärd som troligtvis blir lika lyckad som coacher, praktik och Fas3, vilket kostat skattebetalarna enorma summor pengar som kunde gått till vård, omsorg och frukt på förskolan..
    Konstigt att företagen inte anställer människor när dom kan ta in massa från Fas 3 som dom till och med får betalt för att ta in Obestämd
Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter