• Houdini

Soc delar ut liserbergsbiljetter

Anonym (Galet!!) skrev 2014-07-02 00:02:39 följande:
    Åkte inte barn "på koloni" främst under början av 1900-talet? Då fanns det inte barnbidrag och inte alls samma uppbackning från staten som det finns idag (som dagis och dyl). Att jämföra Sverige idag och i förrgår känns lite långsökt.

Och du undrar varför jag inte unnar barnen en dag på Liseberg... Tja, kanske för att de då lär sig att man inte behöver göra något och man ändå får saker. Oavsett vem som betalar och arbetar på gratisgrejerna så finns de dock! Jag tycker dagens föräldrar har på tok för dålig fantasi och att man "måste" ta barnen till ett äventyrsland för att de ska få en bra upplevelse.

(sen att arbetslösa har mycket att göra på fritiden tycker jag är bullshit, jag har haft bekanta som varit arbetslösa. De fått sitta några timmar i veckan på en söka jobb-kurs som kräver minimal insats om man har lite hjärna.)

Oj va gammal jag måste vara

Jag var både på kollo och sommarhem när jag var liten. Nu gick inte vi på soc men vi tillhörde arbetarklassen som hade två föräldrar som jobbade hela sommaren. Så för att vi barn skulle slippa tillbringa hela sommaren i stan så skickade komunen ut oss på landet. Och det var inga ynka två veckor inte utan sex-åtta veckor.

Detta var på sjuttiotalet.

Då var det inte fullt att mindre bemedlades barn fick göra något kul på sommaren.
Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter