Vart kommer du ifrån?
Ville bara kolla vad andra tycker, det här är en återkommande fråga som jag får och som jag har upptäckt kommer oftare och oftare och gör mig argare och argare.
Jag är adopterad, ser inte svensk ut med andra ord. Jag jobbar i butik och får dagligen, kanske 5-10 ggr om dagen frågan av både svenskar och andra ickesvenskar om vart jag kommer ifrån. Efter att jag svarat kommer alltid : ja, guuuuwd! Du pratar VÄLDIGT BRA svenska!! ( ja jo, det vore ju konstigt om jag bröt på ett språk jag aldrig talat) och sedan drar det igång:- jag har varit i Indien på 80-talet, ni har väldigt fina tigrar!...(sedan kanske det kommer en fras på något asiatiskt språk som de har lärt sig och förväntar sig att jag ska förstå, bli glad, imponerad, inte vet jag.
Frågan iallafall är, varför tycker folk att det är okej att knalla fram till okänd person och börja fråga om hens ursprung, jag har egentligen inga problem med det faktum att jag är adopterad utan känner mer att folk inte har med det att göra. I mitt stilla sinne tänker jag att om jag hade varit blond och blåögd hade ingen frågat, men eftersom jag inte är det så känner folk att de har rätten/ eller att jag tycker det är kul att de frågar.
Jag känner egentligen att anledningen till varför jag ser ut såhär är en sak som de ska skita i, jag frågar inte alla jag ser eller växlar några ord med vart de är födda.
Andra som känner samma sak?
Youtubefilm för att förtydliga vad jag menar....