• Emmatrollunge

ersättning vs amning

Funderar på att inte amma.
    Tror säkert att det kommer fungera så inte för den delen...
    Vad kostar det att ge ersättning/vecka eller månad cirka?
    För/nackdelar?
    Anledningen är att jag känner både de som ammar och de som ger ersättning och har sett för nackdelar själv.
    Vännernas barn mår precis lika bra, ammade som oammade..

• Svar på tråden ersättning vs amning
  • E2012smamma

Det är sjukt jobbigt att hålla på å kola vatten, ha i kylen. Värma upp till rätt temperatur , sterilisera flaskor etc.

Tutten kan man bara dra fram, lagom temp och inga läskiga baciller.

Jag helammade 4 v sen började jag m ersättning en gång om dagen pga att han inte gick upp i vikt. Vid 4 mån gick jag över helt till ersättning.

Brukade ofta köpa på terra i början eftersom det bara var en gång/dag och de kostar 10:- st ca, och du behöver väl inte så många i början men sen när dom äter en hel per gång så går det kanske 5-6 st om dagen.

Ett paket ersättning kommer ja inte ihåg vad det kostar men det blir säkert en 200:-/ vecka skulle jag tro med pulver.

• Natulcien

Jag har bara erfarenhet av amning, så jag kan inte väga de två mot varandra. Men jag kan ju ange det jag tyckte var positivt med amningen:

Otroligt smidigt. Maten fanns alltid med var man än var, och i rätt temperatur. Inget diskande, mätande, värmande. Gratis. Ingen oro över hur mycket han åt eftersom han reglerade det själv. Mysigt. Inga avföringsproblem. Bröstmjölken innehåller allt barnet behöver under lång tid så ingen oro om introduktionen av fast föda går trögt. Amning minskar risken för PSD.
    Nackdelar kommer jag inte på några.
  • frökenelisabeth

Den enda nackdelen med amning jag kan komma på är väl att det på grund av omgivningen kan vara ett socialt handikapp och en begränsning i rörelsefriheten - man känner sig helt enkelt inte bekväm att amma var man vill ute, eftersom man vet att det finns så många som tycker illa om det. Annars är amning helt perfekt, och om jag hade fått en ny bebis att amma så hade jag gett det stora långfingret åt omgivningen och ammat precis var det passade mig och bebisen. Så självsäker var jag tyvärr inte med min första.

• Nukkumatti

Har bara ammat mina barn, men tycker
    Fördelar m amning: smidigt, gratis
    Fördelar m amning: bebis sover ofta bättre, mamman inte lika låst, lättare att dela/ha barnvakt
    Jag hade helst provat med kombinationen amning och ersättning men mina barn tålde inte ersättning (mjölkfria ville de inte ha).
    Magproblem kan även helammade barn ha....

• Emmatrollunge

Dels har jag piercing som ska i och ur så amning blir lite bökigt det med föe min del.

Sen är väl jag en av de som inte vill visa mina egna eller titta på andras tuttar på visa platser så då blir ju amning lite bökigt där med.

Självklart tar jag gärna lite bök för att få bebis nöjd.

Samtidigt har jag en vännina med termos och lagom vatten som aldrig hinner ta slut och några flaskor i ombyte.

Inte själv upplevt annat än smidigt mes ersättning.

Ingen mes positivt av det?

• Nyfiken gul

vad som är mest fördel och nackel för din del beror ju helt å hållet på ditt eget barn.

det som du sett som nackdelar kan plötsligt bli en fördel för dig, och det som du suktat och längtat efter kanske plötsligt blir det värsta du varit med om... 

jag har både ammat och flaskat mina barn och jag har verkligen sett stora nackdelar med både amning och flaska och fördelarna med både amning o flaska har i vissa stunder knappt ens funnits... ..   men bebis måste ju ha mat så ibland har man helt enkelt bara fått bita ihop och gråta en skvätt och ge barnet den mat som då var tillgänglig oavsett om det var bröst eller flaska. 

jag upptäckte nämligen att flaska var fruktansvärt omöjligt i vissa situationer och då hade jag verkligen önskat att jag kunnat amma vid dom tillfällena.  Och ibland har amning varit så fruktansvärt obekvämt att jag önskat jag hade flaskan till hands men då inte haft ett flaskbarn... 

den största fördelen med amning är att det är gratis... att flaskmata är DYYYRT, det är oerhört kännbart i plånboken när man går på föräldrapenning och man inte gör annat än att köpa ersättning.  Har bebis magproblem och kanske måste ha specialersättning är den ÄNNU dyrare än vanlig ersättning ..  

så min erfarenhet är att ha öppet sinne för båda delarna.  Se helt enkelt vad du och din bebis mår bäst av och kanske prova båda två innan du själv avgör vad som verklar smidigast och enklast. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Penida

Jag skulle säga att det som är bäst är det som du mår bäst av. Det påverkar barnet mer än vilken mjölk det får.
    Jag trivdes bäst med amning.

Avskyr CIO-metoder
  • Nyfiken gul

det jag tyckte var värst med flaskmatning var allt förarbete och allt efterarbete. 

innan man kan ge sig ut måste man se till att planera sina utflykter , du måste se till att vattnet i termosen inte tar slut.  Eller att du alltid måste ha tillgång till varmt vatten . Du måste alltid mäta upp pulver som ska räcka den tiden du ska vara ute. Man måste alltid se till att flaskorna är rena, att alltid behöva vatten för att skölja ur flaskan efter matningen. 

att gå upp mitt i natten flera gånger och meckla med flaskor och vatten och pulver är ingen hit när bebis vrålar så huset skakar.  Det tar sin tid att skaka ihop ersättningen.  Att sen förbereda för smidig natt-matning kräver en del förarbete.  Det går inte att somna med bebis på armen  vid nattningen för då får man vackert stå där med vattenkokare och pulver och minutrarna går och bebis vrålar allt högre... för att man sov istället för att ordna inför nattens flaskor...

tetror är det nån som viskar.. ja visst.. men alla barn tycker inte om kall mat , den får likförbannat värmas till ättemperatur många gånger , och där mitt i rusningen på tunnelbanan blir bebis hungrig,  och där  finns tetran i skötväskan men ingen micro....  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • gilmore

Första barnet fick ersättning och andra barnet ammade jag, jag föredrar helt klart amningen så om det blir fler barn i framtiden så hoppas jag att jag kan amma då också.
    Mitt första barn kräktes massor (MASSOR) och jag gav andra barnet lite tillägg i slutet av fösta veckan men efter varje gång så kräktes hen och jag kände bara neej inte ett till kräkbarn så jag var mer envis med pattarna och när vi båda lärt oss och kommit in i det så var det perfekt. Jag är också obekväm i att visa brösten men det var väldigt skönt att ha maten med sig hela tiden i rätt temperatur och inte behöva diska Glad

• Majsan86

jag ger min son ersättning och den stora fördelen tycker ju jag är friheten. jag kan lämna han med pappan en hel dag om jag vill. plus att vi kan dela på det och ta varsin sovmorgon på helgen. vet inte om det beror på ersättningen men han har även sovit hela nätternätter sen han var en månad. men alla ska självklart göra det som känns bäst för sig, det viktigast

• trolliz

Amning! Orkar knappt mata honom med riktig mat oftast, känner mig så fri att kunna slänga fram tutten i tid och otid så blir han nöjd. Men nu börjar det tyvärr rundas ner då han är 7,5 mån.

Enda nackdelen är när man är iväg och hae barnvakt då tutten ska växa och sprängas aj aj aj. Annars är jag så tacksam för bröstmjölk och min son med.

Ersättning är bra för de som inte kan amma även om de allra flesta kan det egentligen!

Men klart det är ju allas val. Mycket mysigare också! Man kan ju delamma också! Har försökt börja lite med ersättning men det ratar han!

Lycka till hursomhelst.

• trolliz

Amning! Orkar knappt mata honom med riktig mat oftast, känner mig så fri att kunna slänga fram tutten i tid och otid så blir han nöjd. Men nu börjar det tyvärr rundas ner då han är 7,5 mån.

Enda nackdelen är när man är iväg och hae barnvakt då tutten ska växa och sprängas aj aj aj. Annars är jag så tacksam för bröstmjölk och min son med.

Ersättning är bra för de som inte kan amma även om de allra flesta kan det egentligen!

Men klart det är ju allas val. Mycket mysigare också! Man kan ju delamma också! Har försökt börja lite med ersättning men det ratar han!

Lycka till hursomhelst.

• yodi

båda har sina för och naktdelar men för mig vinner ammning.

fördelen med ersättning är att båda föräldrarna kan mata och då att mamman har större möjlighet till att komma ut själv, hon kan även äta och dricka vad hon vill utan att behöva tänka på att bebisen får magknip.

naktdelen är att det kostar pengar, och är ett evigt krånglande med att värma vatten, diska flaskor och blanda, väldigt krångligt när man ska iväg.

fördelen med ammning är att det är grattis,kräver inga direkta förberedelser man har det alltid med sig och till rätt tempratur.

naktdelen är att så länge barnet hel ammas så kan föräldrarna inte dela på matningen.

• cloudberry79

Båda har fördelar, men för mig är amningen absolut lättast. Jag har två barn, första fick bara ersättning, andra helammades sju månader och delammades till 19 månader, då hon själv slutade. Det är sjukt enkelt och billigt med amningen och man behöver aldrig ha med sig mer än sig själv, bebisen och lite ombyte och kan ändå vara borta precis så länge man vill. Amningen ger mycket större frihet helt enkelt.

Just NO.
  • E2012smamma

Tror du att piercingen växer igen om du tar ut den och bara kör igenom staven 1-2 gånger om dagen under de månader du tänker amma?

Jag tog ut min för gott när jag blev gravid men tror säkert det funkar att göra så!

• Maramina

Jag delammade dottern när hon var liten och det finns som många redan har sagt både för, och nackdelar med både. Det viktiga är, tycker jag att man kör på det som man själv känner sig mest bekväm med. Kör man med flaska så måste man vara beredd att bli dömd av många...

Vad det gäller göra flaska mitt i natten så var det aldrig något problem. Vi brukade alltid ha några färdigfyllda vattenflaskor i kylen, och efter några försök visste vi precis hur många sekunder flaskan skulle köras i micron för att bli lagom.

Är man på resande fot så är termos super att ha med sig. Vi stötte aldrig på problem med att få fylla på den med vatten, men visst kunde det vara bökigt med rengöring av flaskan efteråt.

Vad det gäller kostnaden tänkte vi aldrig på det, även om vi köpte specialersättning på Apoteket

• RöttÄrSött

Jag har flaskat ett barn och ammat ett.

Fördelar amning
    Billigare
    Enkelt (eftersom det funkade bra, vid problem stryks detta)
    Alltid med
    Kunde mata på natten utan att lämna sängen
    Nu då sonen är stor så nattammar han själv (vi samsover) så jag behöver inte vakna :P

Nackdelar
    Allt ansvar föll på mig för matning (kändes speciellt jobbigt första tiden på nätterna)
    Kan vara krångligt att få igång
    Kan inte göras i farten utan man måste ta sig tid (med syskon blir livet mer komplicerat) Jag behöver stödja under bröstet om jag inte ligger så det går inte att gå och amma eller amma i sele.
    Ibland behöver det ammas i timmar och har man syskon kan det bli svårt att få till det
    Det var ett stressmoment att åka iväg själv på saker och behöva kunna pumpa ut då han helammade

Fördelar ersättning
    Man kan mata överallt (i -10 ville inte jag sätta mig i en driva och amma men en flaska i vagnen funkar)
    Fler kan mata
    En lättnad för psyket vid problematisk amning

Nackdelar
    Dyrt (vi köpte ersättning för 500-600 per månad för sex år sedan, bara pulver)
    Måste fixas
    Flaskor måste anordnas

Att flaska min första son var det bästa beslut jag tagit då jag höll på att krascha totalt då det inte fungerade. Förvånande nog (för mig) så har jag kunnat amma lillebror utan problem och det är ju smidigare NÄR DET FUNKAR.

• Emmatrollunge

Oj vad mycket fina svar! Tack alla!

Självklart bestäms inget förren man märker hur allt går.

Blev rekommenderad av BM här på FL att oavsett vilket amma de första dagarna.

Piercingen ser jag inte som något bök heller egentligen.. har flera extra stavar så har alltid en ren att använda en stund efter amning.

Mest bök (om allt blir som vi känner nu)

är väl att bebis ska sova i egen säng ganska omgående så upp och ner ur sängen blir det ju vilket som.

När jag har haft kompisens flaskunge hade jag två flaskor redo och de var klara efter 15 sek i micro.

Tutten är ju med redo direkt men ändå skönt att dela på matning och kunna lämna med någon annan utan pumpa och ont i bröst...

Aja... tack igen för all information!

Bara vänta och se nu då! :)

Svar på tråden ersättning vs amning