Det finns säkerligen svärmödrar från helvetet i allra högsta grad, men ibland kanske man får tänka hur man själv agerar? Man kanske inte är tydlig med att man ogillar någonting svärmor gör, man kanske lider, suckar och stönar men är för konflikträdd för att säga någonting rakt ut till svärmor. Svärmor tror då att det är okej och ångar på i den stil hon är van vid och har ingen aning om att svärdottern och kanske till och med sonen tycker att hon tränger sig på, är i vägen, är för dominant eller tar sig friheter i sonen & svärdotterns hem som de inte är okej med att hon gör (men som svärmor kanske inte reflekterat så mycket över).
Det är lätt att ha överseende med sina egna föräldrar, man har ju en relation sedan länge av naturliga skäl och känner varandra utan och innan för det mesta, man har sannolikt inte lika stort överseende med någon annans föräldrar särskilt inte pojkvännens föräldrar (pga att man träffar dem relativt ofta, många gånger för att man "måste" baserat på att det är mannens föräldrar och kanske inte för att man vill såsom det ser ut i de flesta övriga relationer man har).
Svärföräldrar har det inte lätt! I mitt fall så tyckte jag svärmor la sig i för mycket till en början, hon behandlade sin vuxne son som ett barn och hon började även behandla mig som ett barn på ett sätt som inte ens mina föräldrar behandlat mig på ens på den tid då jag faktiskt var ett barn. Min kille såg det bara som att hon visade omtanke och underlättade hans liv och ifrågasatte varför jag tyckte det var konstigt att hon insisterade på att få tvätta våra kläder eller att hon kom förbi och lämnade matlådor till oss som vi skulle ta med och äta på jobbet etc. Jag tyckte det var helskumt, jag var ju 25år på den tiden och hade levt i eget hushåll i 7 år, inte hade jag behov av någon som lagade min mat och tvättade mina kläder!
Mina föräldrar å andra sidan var, i mina ögon, praktexemplar på hur man bör uppföra sig, de la sig inte i, förhörde varken mig eller honom om minsta lilla detalj gällande allt och ingenting för att få så mycket info som möjligt om vårt liv, de trängde sig aldrig på och hade varken krav eller förväntningar på mig/honom utan accepterade oss som vi var och utgick från att vi klarar oss själva och gör vi inte det så låter vi meddela att vi behöver hjälp med någonting. Min pojkvän tyckte att mina föräldrar var helskumma, enligt honom var det uppenbart att mina föräldrar inte brydde sig om mig och att man kunde ifrågasätta ifall de överhuvudtaget älskar mig eftersom de inte ringde regelbundet, inte hälsade på titt som tätt, inte frågade hur det gick på jobbet eller bara allmänt la sig i mitt/vårt liv såsom hans mamma ideligen gjorde.
Jag antar att man som svärmor/svärföräldrar aldrig riktigt kan göra allting rätt, på samma sätt som man som svärdotter/svärson kan trampa i klaveret hur man än gör utan att ens för en sekund ha för avsikt att bete sig klumpigt eller att förolämpa sin partners anhöriga. Men med tiden blir det nog bättre, när man vänjer sig vid varandra och lär känna och acceptera diverse egenheter som de flesta människor faktiskt har.
Få människor har som avsikt att uppfattas som otrevlig eller som ett riktigt monster från helvetet. Det gör därmed att det finns hopp till en någorlunda normal relation bara man öppnar munnen och säger hur man helst velat ha det, eller visar vad man uppskattar och inte uppskattar så att svärmor har någonting "att gå på" så att hon slipper bli uppfattad som en svärmor från helvetet helt i onödan (för det vill hon sannolikt inte!). På samma sätt som man själv får vara lyhörd och till viss del anpassa sig till sin svärmor. relationer är att ge och ta, det är de flesta människor ense om. Sedan avviker vissa människor från "normerna" och är på riktigt ett monster, men tror det är bra mycket färre personer som faktiskt är ett monster än vad det är människor som uppfattas som monster.