• Funderar05

Ska sammandragningar kännas så i vecka 30? Vad gör jag?

Hej! Jag är gravid i vecka 30 (29+2). Har inte känt av sammandragningar alls förrän i fredagskväll då det kom några stycken när jag låg i soffan. Det var riktigt obehagligt, blev kallsvettig och det kändes som stark mensvärk samtidigt som jag kallsvettades och magen blev hård. Eftersom jag inte haft såhär innan tänkte jag först att jag kanske blivit magsjuk, för det kändes verkligen som sånt ont som man kan ha innan man får diarré (ursäkta den äckliga beskrivningen men kan inte beskriva på något bättre sätt). Hade likadant igår på kvällen, så gick och la mig. Nu vaknade jag vid 10.30, och sen dess har jag haft 2 sådana sammamdragningar (alltså på 20 min). Sammandragningar ska väl inte göra ont? Eller är det jag som är nojig? Kanske borde ringa bm imorgon och höra om jag får kolla om det är uvi fär det har jag hört att man kan få sammandragningar av (har inga övriga tecken på uvi).

• Svar på tråden Ska sammandragningar kännas så i vecka 30? Vad gör jag?
  • Funderar05

Förlåt för den "röriga" texten utan radbryt, skriver från mobilen!

• Stampan

Låter som förvärkar. De kan göra ont men är du orolig så kan du ju ringa in till förlossningen och fråga.

• Aftonstjärna

Det låter normalt, jag är i vecka 22, väntar mitt tredje barn och får såna sammandragningar då och då, som känns som obehagligt magknip, som du beskriver och magen blir alldeles hård. brukar speciellt komma då jag läger mej ner efter fysisk ansträngning. Livmodern övar inför det stundande... De sammandragningar som man har när förlossningen kommer igång gör mycket mer ont och man behöver andas sig igenom smärtan. 

bf 23 oktober
Svar på tråden Ska sammandragningar kännas så i vecka 30? Vad gör jag?