Inlägg från: Tjohalia |Visa alla inlägg
  • Tjohalia

Mjölken sinar - hjälp!!

Vid tillväxtfaser är det ett naturligt beteende hos bebisen, mjölken räcker inte riktigt till, bebisen är missnöjd och vill amma konstant. Men det fyller ju sitt syfte. Mjölkproduktionen hos dig styrs av bebisen. När bebisen växer behövs det mer mjölk och då ammar bebisen oftare/längre under en period (några dagar). Sen brukar det lugna ner sig igen. Det är fullt naturligt. 40 gram är ju inte heller någonting att bli orolig över. Om du låter bebisen få fri tillgång så kommer det att lugna sig. Om du däremot stödmatar så kommer inte dina bröst att förstå att dom ska öka mjölkproduktionen.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Tjohalia

Och ja, det är många som varit med om liknande. Och det är många som tror att mjölken sinar när det egentligen bara är så att bebisen blivit större och behöver mera mat.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Tjohalia

Pumpa kan du absolut göra, pumpa när inte bebisen ammar så hjälper du till att stimulera till ökad mjölkproduktion.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Tjohalia

Vikten kan ju pendla lite upp och ner, han kanske hade nybajsat eller nåt... 40 gram är ju väldigt lite och BVC har en tendens att stirra sig lite blinda på vågen. På hur lång tid var det han hade gått ner? Det spelar ju också roll. Självklart ska man ha koll på vikten, men det blir lätt upptrissat. Mitt BVC drog i stort när donen ökat för lite i vikt, och sa direkt att jag skulle ge ersättning. Det gjorde jag inte. Jag ammade oftare och samlade ihop det jag läkte (sympatiläkte mycket från andra bröstet) och matade med det efteråt. När jag kom på BVC för koll nästa gång var hon snabb med att säga att ersättningen hade gjort susen. Hon blev lite snopen när jag berättade att jag faktiskt ammat mer istället. Jag var väldigt mån om att få det att fungera eftersom det inte gjort det med det äldre barnet, och hon fick kroniska förstoppningsbesvär av ersättningen.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Tjohalia

Det kommer säkert lösa sig, ge inte upp. Såna här perioder kommer att kommande och då, men nästa gång vet du vad det handlar om. Det är bra att amma ofta, för varje gång du kickar igång utdrivningsreflexen så skickas signaler att tillverka mer mjölk.

Flicka 2005 * Pojke 2007
Svar på tråden Mjölken sinar - hjälp!!