• omjaghinner

Ni som inte vill rusta upp försvaret, hur tänker ni??

Trots situationen med Ryssland och dess allierade i Europa idag tycker svenska majoriteten att försvaret är tillräckligt rustat. 
    Vi ser flygövningar mot oss med jämna mellanrum men vi ligger och sover så våra faddrar får markera mot ryssen åt oss. 

Jag kan inte se hur fan man kan tycka detta?

Nu har Sverige varit i krig från och till i hundra år. Dock ej i Sverige. Varför? Jo för att Sverige har under denna tiden haft ett oproportionerligt bra försvar så att det har ej LÖNAT sig att attackera oss. Det gör mer skada än nytta. Vi har ett strategiskt läge i Europa som nu när det saknas försvar är väldigt värdefullt. 

Vi är ej med i NATO, vi kommer inte få hjälp, så det blir Sverige mot rubbet. 

Det finns ett fåtal länder i Europa som Ryssland kan anfalla utan att attackera NATO. Ukraina, Sverige, Finland, Nordirland, Vitryssland, Schweiz och Serbien.

Ukraina har man redan börjat med. 
    Vitryssland är allierade. 
    Nordirland skulle vara helt omotiverat då det ligger väldigt långt västerut.
    Serbien skulle också kunna vara ett mål, men civilt är ryssarna och serberna goda vänner. Och diplomatiskt inga fiender.
    Finland, ärkefiende. Dock starkt försvarat.
    Sverige, strategiskt optimalt, inget försvar, ingen allians, helt oförberedda, diplomatiska ovänner och stor del ryssvänliga i befolkningen.
    Schweiz är av många anledningar otänkbara. Ligger väldigt skyddade inne i Europa och håller alltid tyst i alla situationer. 

Sitter vi verkligen så säkert som vi tror? 

Man går ju gärna runt och tänker att det känns orealistiskt med att det en dag skulle bli krig i myssverige. Vi är ju så snälla mot alla. hur kan någonting hända här?

Som sagt, det är en attityd från när vi var relativt säkra med vårt starka försvar. 

Ryssland är på krigsstigen, det är inget paranoia-dravel utan en realitet.
    Tror ni Ukraina trodde att de skulle bli invaderade av sitt brodersfolk en vacker morgon?
    Det var lika otänkbart för dom som det är för oss idag. 

Hur långt ska det behöva gå innan folk börjar ta det här på allvar?

Ja, svaren är något vinklade. Motivera er gärna så vi kan få en bra diskussion också. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som inte vill rusta upp försvaret, hur tänker ni??
  • omjaghinner
    Ingram skrev 2014-06-05 13:21:48 följande:
    Jag har inte riktigt tagit ställning i frågan men jag ser inget hot för Sverige ifrån något land och det är jag inte ensam om och jag är säker på att ingen kommer anfalla Sverige under min livstid och kan tycka det finns viktigare saker att lägga pengarna på.
    Men skulle det nu finnas en direkt hotbild mot just Sverige så är en försvarsallians lik NATO det enda vettiga...
    Dock är det en del experter och våra politiker och grannländer som ser ett hot mot Sverige. Men du kanske är mer insatt? 
  • omjaghinner
    Ingram skrev 2014-06-05 13:48:03 följande:
    Fast jag vet inte om det är värt att lägga ner alla dessa miljarder, år efter år, på ett försvar när det inte finns någon hotbild mot oss och vad som händer i framtiden kan vi aldrig veta.
    Jag tycker det finns betydligt andra saker att lägga pengar på än ett försvar men återigen ska vi göra det så ska vi göra det fullt ut och få ett försvar som är toppklass i världen.
    Hade du läst på din historia hade du vetat att nedrustning är redan där ett hot mot landets säkerhet, även idag och i framtiden. 
  • Ingram
    omjaghinner skrev 2014-06-05 13:51:36 följande:
    Dock är det en del experter och våra politiker och grannländer som ser ett hot mot Sverige. Men du kanske är mer insatt? 
    En del experter absolut men vi har även experter som inte ser denna hotbild och de jag talat med ser ingen direkt hotbild mot Sverige och det finns väldigt få saker som tyder på det.
    Sen kan man alltid vara rädd för olika saker, Nordkorea dyker upp titt som tätt och folk blir rädda för att de läst något om det i Aftonbladet men verkligheten ser ut så att Nordkorea inte utgör ett direkt hot mot världen då de är fattiga.
    Skulle vi ha ett direkt hot mot oss så skulle även våra politiker på allvar driva frågan och vi skulle ha en rejält högljudd debatt om försvaret vilket vi inte har.
  • Ingram
    omjaghinner skrev 2014-06-05 13:52:51 följande:
    Hade du läst på din historia hade du vetat att nedrustning är redan där ett hot mot landets säkerhet, även idag och i framtiden. 
    jag håller inte med dig!
    Men återigen ska vi rusta upp försvaret måste vi göra det i världsklass, vi ska då ha ett av de bästa i världen annars är det meningslöst.
    Skulle det vara en folkomröstning om försvaret skulle min röst enbart gå till en försvarsallians och inte till att Sverige på en egen hand ska bedriva vårt försvar.
  • luuuuv
    omjaghinner skrev 2014-06-05 12:30:26 följande:
    Även när ryssen står framför dig med ett automatvapen? 
    ja, skulle hellre dö än ta i ett vapen
  • Tom Araya
    luuuuv skrev 2014-06-05 14:00:54 följande:
    ja, skulle hellre dö än ta i ett vapen
    Även låta dina nära och kära dö?
  • luuuuv
    Tom Araya skrev 2014-06-05 14:03:56 följande:
    Även låta dina nära och kära dö?
    ja, tar jag i ett vapen dör andras nära och kära
  • Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-05 13:48:03 följande:
    Fast jag vet inte om det är värt att lägga ner alla dessa miljarder, år efter år, på ett försvar när det inte finns någon hotbild mot oss och vad som händer i framtiden kan vi aldrig veta.
    Jag tycker det finns betydligt andra saker att lägga pengar på än ett försvar men återigen ska vi göra det så ska vi göra det fullt ut och få ett försvar som är toppklass i världen.
    Det är så det fungerar, inte mycket att göra åt. Du betalar antagligen stora summor i försäkringar som sällan eller aldrig nyttjas. Vanligast är väl bostadsförsäkringar. Bortkastade pengar kanske....eller trygghet.

Du får heller inte glömma försvarets förebyggande effekt, som är svår att mäta, men som ändå finns där.

Överhuvudtaget så bygger vi samhälle, politik och våra liv på en mängd faktorer vi inte kan förutsäga men ändå ana kan ge vissa behov i framtiden. Ta bara en så enkel sak som grundskoleutbildning. Skulle vi inte göra det så skulle det antingen bli kaos eller så skulle utvecklingen stannat vid grottstadiet.

Om man bortser från den kvantitet som bara är möjligt i större länder samt kärnvapen, så är det ingen utopi att vi skulle kunna hålla oss med en försvarsmakt av toppklass, det har hänt förr. Det skulle heller inte kosta astronomiska summor om man höll nivån konstant och bara förnyade efter behov. Det är de stora förändringarna som slukar onödigt mycket pengar.
  • Tom Araya
    luuuuv skrev 2014-06-05 14:06:35 följande:
    ja, tar jag i ett vapen dör andras nära och kära
    Det beror på hur man ser det. Våld i försvarsläge innebär att den som valt att angripa riskerar att skadas eller dö och för min del kommer mitt och mina nära och käras liv före en angripares liv, medan du hellre offrar de förstnämnda.
  • Ingram
    Tom Araya skrev 2014-06-05 14:17:16 följande:
    Det är så det fungerar, inte mycket att göra åt. Du betalar antagligen stora summor i försäkringar som sällan eller aldrig nyttjas. Vanligast är väl bostadsförsäkringar. Bortkastade pengar kanske....eller trygghet.

Du får heller inte glömma försvarets förebyggande effekt, som är svår att mäta, men som ändå finns där.

Överhuvudtaget så bygger vi samhälle, politik och våra liv på en mängd faktorer vi inte kan förutsäga men ändå ana kan ge vissa behov i framtiden. Ta bara en så enkel sak som grundskoleutbildning. Skulle vi inte göra det så skulle det antingen bli kaos eller så skulle utvecklingen stannat vid grottstadiet.

Om man bortser från den kvantitet som bara är möjligt i större länder samt kärnvapen, så är det ingen utopi att vi skulle kunna hålla oss med en försvarsmakt av toppklass, det har hänt förr. Det skulle heller inte kosta astronomiska summor om man höll nivån konstant och bara förnyade efter behov. Det är de stora förändringarna som slukar onödigt mycket pengar.
    Jag har så lite försäkringar jag bara kan och på bilen så har jag försäkring för att det är lagstadgat annars skulle jag nog inte ha det då det i längden vore billigare för mig att ta smällen när det händer.

Vi skulle ju behöva ha ett så starkt försvar att vi kan mäta oss med Ryssland och USA, vet hur många miljarder de lägger varje år på sitt försvar? 525 miljarder dollar och det efter att man bantat försvaret.
    Jag vet att de då också har kärnvapen och liknande men ska vi kunna stå emot en attack från världsmakterna så bör vi ju också satsa enorma summor på försvaret.
    Sen funderar jag också lite vart vi ska hämta alla personal ifrån, jag är ju starkt emot allmän värnplikt och tycker aldrig man ska tvinga människor till något.
Svar på tråden Ni som inte vill rusta upp försvaret, hur tänker ni??