• omjaghinner

Ni som inte vill rusta upp försvaret, hur tänker ni??

Trots situationen med Ryssland och dess allierade i Europa idag tycker svenska majoriteten att försvaret är tillräckligt rustat. 
    Vi ser flygövningar mot oss med jämna mellanrum men vi ligger och sover så våra faddrar får markera mot ryssen åt oss. 

Jag kan inte se hur fan man kan tycka detta?

Nu har Sverige varit i krig från och till i hundra år. Dock ej i Sverige. Varför? Jo för att Sverige har under denna tiden haft ett oproportionerligt bra försvar så att det har ej LÖNAT sig att attackera oss. Det gör mer skada än nytta. Vi har ett strategiskt läge i Europa som nu när det saknas försvar är väldigt värdefullt. 

Vi är ej med i NATO, vi kommer inte få hjälp, så det blir Sverige mot rubbet. 

Det finns ett fåtal länder i Europa som Ryssland kan anfalla utan att attackera NATO. Ukraina, Sverige, Finland, Nordirland, Vitryssland, Schweiz och Serbien.

Ukraina har man redan börjat med. 
    Vitryssland är allierade. 
    Nordirland skulle vara helt omotiverat då det ligger väldigt långt västerut.
    Serbien skulle också kunna vara ett mål, men civilt är ryssarna och serberna goda vänner. Och diplomatiskt inga fiender.
    Finland, ärkefiende. Dock starkt försvarat.
    Sverige, strategiskt optimalt, inget försvar, ingen allians, helt oförberedda, diplomatiska ovänner och stor del ryssvänliga i befolkningen.
    Schweiz är av många anledningar otänkbara. Ligger väldigt skyddade inne i Europa och håller alltid tyst i alla situationer. 

Sitter vi verkligen så säkert som vi tror? 

Man går ju gärna runt och tänker att det känns orealistiskt med att det en dag skulle bli krig i myssverige. Vi är ju så snälla mot alla. hur kan någonting hända här?

Som sagt, det är en attityd från när vi var relativt säkra med vårt starka försvar. 

Ryssland är på krigsstigen, det är inget paranoia-dravel utan en realitet.
    Tror ni Ukraina trodde att de skulle bli invaderade av sitt brodersfolk en vacker morgon?
    Det var lika otänkbart för dom som det är för oss idag. 

Hur långt ska det behöva gå innan folk börjar ta det här på allvar?

Ja, svaren är något vinklade. Motivera er gärna så vi kan få en bra diskussion också. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som inte vill rusta upp försvaret, hur tänker ni??
  • omjaghinner
    Ingram skrev 2014-06-04 23:49:50 följande:
    Jag är övertygad om att Sverige inte kommer mötas av en millitär konflikt så länge alla som är verksam på denna sida lever i alla fall.
    Därför känns det otroligt onödigt att lägga dessa 100- tals miljarder på en upprustning av försvaret, det vore helt enkelt bortkastade pengar.
    Ett NATO- medlemskap och på så vis rusta upp vårt försvar tycker jag dock man ska utreda...
    Vad har du för belägg för dina tankar? 
  • Ingram
    omjaghinner skrev 2014-06-05 00:07:38 följande:
    Vad har du för belägg för dina tankar? 
    Gällande ekonomin? Inga alls eftersom jag inte är insatt i det här utan enbart kan tala från det jag hört på tv och läst i tidningar men det säger sig självt att en upprustning av försvaret skulle kosta massor med pengar, säger du emot det?
    Mina belägg för att Sverige inte står under hot om millitär konflikt grundar jag på samtal med människor inom det millitära och en nära kontakt till familjer som arbetar åt FN.
    Min åsikt gällande NATO- medlemskapet är baserat på för och nackdelar med NATO och det känns mer logiskt att gå med där än att rusta upp vårt försvar ensamma.
  • WhiteOleander

Det skulle inte hjälpa att rusta upp försvaret litegrann. Vi skulle behöva gå all in i samma skala som t.ex. USA och inte ens då skulle vi klara oss utan andra starkare länders hjälp. Och jag tvivlar på att andra länder känner sig så sugna på att starta tredje världskriget för Sveriges skull.

Utöver det har vi inte råd ekonomiskt och det vore extremt farligt då upprustning skulle ses som ett hot av andra länder. Skulle bara öka hotbilden och riskera vår säkerhet.

• omjaghinner
    Ingram skrev 2014-06-05 00:11:51 följande:
    Gällande ekonomin? Inga alls eftersom jag inte är insatt i det här utan enbart kan tala från det jag hört på tv och läst i tidningar men det säger sig självt att en upprustning av försvaret skulle kosta massor med pengar, säger du emot det?
    Mina belägg för att Sverige inte står under hot om millitär konflikt grundar jag på samtal med människor inom det millitära och en nära kontakt till familjer som arbetar åt FN.
    Min åsikt gällande NATO- medlemskapet är baserat på för och nackdelar med NATO och det känns mer logiskt att gå med där än att rusta upp vårt försvar ensamma.
    Och ändå har 40 andra stater i Europa råd med ett fungerande försvar. 

Svenska militären har ingen aning om hur Ryssland tänker, inte FN heller. 
  • omjaghinner
    WhiteOleander skrev 2014-06-05 00:21:17 följande:
    Det skulle inte hjälpa att rusta upp försvaret litegrann. Vi skulle behöva gå all in i samma skala som t.ex. USA och inte ens då skulle vi klara oss utan andra starkare länders hjälp. Och jag tvivlar på att andra länder känner sig så sugna på att starta tredje världskriget för Sveriges skull.

Utöver det har vi inte råd ekonomiskt och det vore extremt farligt då upprustning skulle ses som ett hot av andra länder. Skulle bara öka hotbilden och riskera vår säkerhet.
    Nej nej nej och nej.

Som sagts i tråden, det handlar inte om att kunna slå tillbaka en fullskalig invasion mot Ryssland. Det handlar om att vara ett stort, kostsamt motstånd. Idag är det i stort sett gratis att invadera vårt land. 

Har man en stormakt på krigsstigen som grannland som hatar en över allt annat bör man vidta säkerhetsåtgärder. Inte ge upp redan innan konflikten börjat. 

Många andra länder (pga dagsläget) rustar upp, däribland Finland. 

Historiskt har en nedrustning alltid varit ett stort strategiskt misstag. Det kan ni inte förneka. Det står svart på vitt. 
  • Ingram
    omjaghinner skrev 2014-06-05 00:25:36 följande:
    Och ändå har 40 andra stater i Europa råd med ett fungerande försvar. 

Svenska militären har ingen aning om hur Ryssland tänker, inte FN heller. 
    Fast frågan är hur starkt det försvaret skulle vara om det verkligen gällde...jag tror att många av dem skulle falla snabbt och då är pengarna verkligen bortkastade.
  • omjaghinner
    Ingram skrev 2014-06-05 00:30:14 följande:
    Fast frågan är hur starkt det försvaret skulle vara om det verkligen gällde...jag tror att många av dem skulle falla snabbt och då är pengarna verkligen bortkastade.
    Som sagt, många bäckar små. Alla måste göra vad dom kan. Självklart att Luxemburg inte skulle kunna stå emot en invasion av Ryssland, men i allians med resten av Europa är dom starka. 

Att tvinga andra att hjälpa oss när det gäller medan vi inte kommer hjälpa dom för att vi är för fina är ett vidrigt parasitbeteende. Sverige borde skämmas. 
  • Ingram
    omjaghinner skrev 2014-06-05 00:34:02 följande:
    Som sagt, många bäckar små. Alla måste göra vad dom kan. Självklart att Luxemburg inte skulle kunna stå emot en invasion av Ryssland, men i allians med resten av Europa är dom starka. 

Att tvinga andra att hjälpa oss när det gäller medan vi inte kommer hjälpa dom för att vi är för fina är ett vidrigt parasitbeteende. Sverige borde skämmas. 
    Fast då gäller det en allians inom Europa eller NATO- allians, inte om att Sverige ensam ska rusta upp sitt försvar...talar vi däremot om allianser med andra länder blir det ju en helt annan sak.
  • omjaghinner
    Ingram skrev 2014-06-05 00:40:23 följande:
    Fast då gäller det en allians inom Europa eller NATO- allians, inte om att Sverige ensam ska rusta upp sitt försvar...talar vi däremot om allianser med andra länder blir det ju en helt annan sak.
    Eller en fin-svensk allians. 

Om Ryssland skulle (mot förmodan får man ändå säga) invadera Sverige, eller delar av Sverige, Gotland troligtvis, skulle det vara en del av något mycket större. Alla måste visa aggressivitet eller en stark markering mot Ryssland för att det ska vara någon mening. Nu när alla utom Sverige markerar ligger vi risigt till. 
  • bergslagstrollet

Att vi skulle bli med i NATO innebär ju inte automatiskt att vi kan åka snålskjuts på andra länders försvarsförmåga, för även om NATO inte direkt kan bestämma över medlemsländernas försvarssatsningar så förväntas nog ändå medlemsländerna ha en viss militär förmåga och jag misstänker att Sveriges nuvarande kapacitet inte når upp till den nivån. Så i praktiken så skulle ett NATO medlemskap innebära en ökad satsning på försvaret i alla fall.

Svar på tråden Ni som inte vill rusta upp försvaret, hur tänker ni??