Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Ni som inte vill rusta upp försvaret, hur tänker ni??

luuuuv skrev 2014-06-05 14:06:35 följande:
    ja, tar jag i ett vapen dör andras nära och kära
    Det beror på hur man ser det. Våld i försvarsläge innebär att den som valt att angripa riskerar att skadas eller dö och för min del kommer mitt och mina nära och käras liv före en angripares liv, medan du hellre offrar de förstnämnda.
  • Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-05 14:21:06 följande:
    Jag har så lite försäkringar jag bara kan och på bilen så har jag försäkring för att det är lagstadgat annars skulle jag nog inte ha det då det i längden vore billigare för mig att ta smällen när det händer.
    Det är endast trafikförsäkring som är lagstadgad och den täcker inget annat än skador du orsakar på andra och andras än din egendom.

Detta förutsätter att du kan spara pengarna och att du har sparat ihop hela värdet den dag något händer, annars måste du ta lån och då tillkommer ungefär samma kostnader.
    Hur många har hela värdet av sin bil och/eller bostad i sparade medel. Lägg sedan på alla sjukvårdskostnader om även den försäkringen skulle kunna väljas bort.
    Ingram skrev 2014-06-05 14:21:06 följande:
    Vi skulle ju behöva ha ett så starkt försvar att vi kan mäta oss med Ryssland och USA, vet hur många miljarder de lägger varje år på sitt försvar? 525 miljarder dollar och det efter att man bantat försvaret.
    Jag vet att de då också har kärnvapen och liknande men ska vi kunna stå emot en attack från världsmakterna så bör vi ju också satsa enorma summor på försvaret.
    Sen funderar jag också lite vart vi ska hämta alla personal ifrån, jag är ju starkt emot allmän värnplikt och tycker aldrig man ska tvinga människor till något.
    Nej, vi behöver inte kunna mäta oss med USA och Ryssland. Kostnaden är en viktig faktor i hur mycket man anstränger sig för att lösa konflikter utan våld. Är det billigt med att ta till våld i förhållande till de kompromisser man tvingas till för fredlig lösning så ökar risken för att motpart väljer våldsvägen.
    Omvänt kan man säga att vår försvarsförmåga sätter gränsen för handlingsfrihet och förhandlingsutrymme samt avgör hur mycket eftergifter och rövslickeri vi måste ta till för att behålla fred.

• Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-05 14:50:15 följande:
    Fast ska vi satsa på försvaret så ser jag att vi ska kunna försvara oss mot stormakterna, annars ser jag inte riktigt meningen med det tyvärr.
    Jag vill inte ha ett halvdant försvar om vi ska satsa på det utan jag vill ha ett av världens absolut bästa!
    Men du måste kalkylera med VAD det är du ska försvara dig mot, inte bara mot vem. USA och Sovjet/Ryssland har varit i massor av krig och med undantag för VK2 har de inte satt in sin fulla resurser - varför? För att det är för kostsamt. Man bör alltså kalkylera med de resurser man kan förväntas möta, inte vad USA och Ryssland har.
    Dessutom finns ju drygt 240 länder till i världen.

Många av de krig stormakterna deltagit i visar att betydligt mindre och svagare försvarsmakter kan orsaka dem tillräckligt med besvär att de efteråt tvekat i om det var värt det. Jag har för mig att man räknar upp styrkan för försvarare med 5 gånger mot anfallande styrka.
  • Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-05 15:14:15 följande:
    Ska man ha ett försvar ska man kunna försvara sig mot allt och som du säger man måste kalkylera på vilken typ av hot man kan möta och som det ser ut idag så har vi ingen hotbild.
    Men ska man satsa ska man satsa rejält, varför satsa pengar och ändå få något halvdant? ska man göra något ska man göra det fullt ut och då kunna försvara sig mot alla millitära hot.
    Som det ser ut idag är inte intressant eftersom du inte kan anpassa förmågan utefter hur läget ändras.

Du är inte realistisk. Vilka länder har då fullvärdig försvarsförmåga, enligt ditt synsätt?
  • Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-05 15:29:48 följande:
    omjaghinner skrev 2014-06-05 15:23:36 följande:
    Varför är det så viktigt att lägga lika mycket som USA och Ryssland (som fö har två heeelt olika budget)? 

Varför skulle inte försvaret duga annars menar du?
    Vi måste ha ett försvar som gör att vi kan försvara oss mot alla hot, alla länder...Ryssland, Kina, USA inkluderat för annars är det väl ingen större idé.
    Ett helt orimligt resonemang om du tänker lite längre än näsan räcker.
    Ingram skrev 2014-06-05 15:29:48 följande:
    Jag ser inte heller hotbilden och Ryssland känns inte som ett hot i dagsläget, hur det är om 20- 30 år vet jag dock inte.
    Du ser inte ens fem år framåt i tiden och på de fem åren händer inte ett skit med svensk försvarsförmåga utan stenhård vilja och tiotals miljarder kronor i tillskott (däremot kan det ha hänt mycket av hot och konflikter runt Östersjön...).
    Sådan vilja har inte uppvisats sedan det andra världskriget och då tog det ganska exakt tio år att bygga upp försvaret.

• Tom Araya
    måndag 30 mars 2015

Kommer Sverige att stå utan Totalförsvar även efter försvarsbeslutet?
    Idag inleder vi artikelserien om Totalförsvaret med en generell iakttagelse från signaturen Totalt försvarbart.

Inför annalkande försvarspolitiska inriktningsproposition finns anledning att belysa ett antal frågor vilka under en längre period utsatts för svår politisk eftersatthet, och där särskild inriktning nu behövs. Frågorna är av sådan betydelse att eventuell otydlighet och osynlighet i propositionen är direkt underminerande för svensk säkerhet både direkt här och nu, och för många år framåt. Alla frågor inom berört område kan inte belysas i detta inlägg, men tre kommer att övergripande presenteras. Alla tre borde kännas igen av den insatte, men dessvärre verkar politiskt ansvariga inte riktigt vilja kännas vid dem.
    ...

"1) Det måste bli ett STOPP på snedvridningen i den säkerhetspolitiska diskussionen, i styrningarna och i tilldelade medel! Det svenska försvaret - Totalförsvaret - består av militär och civil verksamhet. De civila verksamheterna sträcker sig långt bortom stödet till en liten Försvarsmakt, och börjar långt innan beslut om höjd beredskap fattats.

2) Det måste bli ett STOPP på undfallenheten hos svenska politiker att ta i frågan om civilt försvar och vad detta i verkligheten kostar. Det civila försvarets lador är tomma på riktigt. Signaleffekten från politikerna är idag tydliga: a) vi förstår inte frågan, alt. b) vi nedvärderar de civila verksamheternas betydelse i försvaret (så varför ska nån annan bry sig?), eller c) vi är inte beredda att ta en ev politisk risk trots konsekvenserna för svensk säkerhet.

3) Det måste bli ett STOPP på önsketänket att krisberedskapen håller i hela hotskalan. Sluta föda den missuppfattningen, för gyttjan vi står vi blir bara djupare ju mer vi vägrar acceptera att krisberedskapen utvecklats mot andra hotbilder och med andra ingångsvärden. Detta behöver inte finnas prestige i detta - ödmjukhet, ärlighet och tydlighet är vad som nu behövs.
    Avslutningsvis - låt oss nu lägga diskussionerna om begreppen samlat försvar vs Totalförsvar till historien. I Sverige finns ett Totalförsvar. Nu måste vi lägga vår kraft på att skapa effekt."

reservofficer.blogspot.se/2015/03/kommer-sverige-att-sta-utan.html
  • Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-05 14:50:15 följande:
    Jag vet och det är just den försäkringen jag har, avstår gärna från att betala saker i onödan...nu har jag visserligen pengar ändå så det påverkar inget men hade jag inte det skulle jag hellre avsätta pengar själv varje månad istället för att ha en försäkring. Nog om det!

Fast ska vi satsa på försvaret så ser jag att vi ska kunna försvara oss mot stormakterna, annars ser jag inte riktigt meningen med det tyvärr.
    Jag vill inte ha ett halvdant försvar om vi ska satsa på det utan jag vill ha ett av världens absolut bästa!
    Varför just stormakterna?
    Är det de du tror risken för krig är störst med?

Du förstår väl att endast EN kan vara störst och mäktigast i världen, det gäller även stormakterna?! Har de alla ett "halvdant försvar"?
  • Tom Araya
    Jagäterkeso skrev 2021-08-31 22:15:55 följande:

Jag förstår behovet av ett starkt försvar, men jag tror inte heller vi sitter på obegränsade resurser. Vi har helt enkelt inte råd med allt vi vill ha, vi har inte ens råd med allt vi behöver ha.

Så då behövs det prioriteras. Vissa saker måste skäras ner eller försvinna. Försvaret kostar en massa pengar som kunde spenderas på annat. Så jag tycker vi tar risken att inte rusta upp, medvetna om att det just är en risk.

Allt handlar om prioriteringar och idag lägger vi mycket pengar på sådant jag anser har betydligt lägre prioritet eller på kostnader som riksdag, regering själva har orsaker genom dålig politik.
  • Tom Araya
    Jagäterkeso skrev 2021-08-31 22:19:20 följande:

Dessutom är försvaret inklusivt, hbtq-vänligt och progressivt. Söker helst kvinnor och personer med invandrarbakgrund för att öka mångfalden.

En armé skall ju kriga, och då är sådana värden poänglösa. Alltså är försvaret inte så värst mycket att ha även med upprustning.

Jag tror du har missförstått läget.
    Försvarsmakten har mycket riktigt strävat efter att inkludera dessa grupper, men vad ger det egentligen för resultat? Jo, större rekryteringsbas= lättare att fylla befattningar med personal, vilket har varit ett stort problem under tiden som värnplikten har legat nere och som nu visserligen är återupptagen, men i väldigt liten skala. Vi har ju inte fått ett sämre försvar p.g.a. detta, eftersom kraven ändå är desamma.
  • Tom Araya

Migranter från Syrien, Irak och Jemen får inte längre flyga från Turkiet till Minsk på grund av migrantkrisen vid gränsen mellan Belarus och EU.

Ryska och belarusiska fallskärmsjägarförband har genomfört övningar nära gränsen, medan militäralliansen Nato är "vaksam" över utvecklingen.

Militärt tonläge höjs i migrantkrisen (msn.com)
Svar på tråden Ni som inte vill rusta upp försvaret, hur tänker ni??