omjaghinner skrev 2014-06-05 15:22:24 följande:
Varför skulle inte EU-länderna se på? Tror du dom vill lägga sin tid och pengar åt ett land som aktivt valt att låta bli att göra detsamma?
Världen såg invasionen av Ukraina som en provokation också, framförallt mot EU. Det hårdaste man satte emot var en utskällning av Obama. Ingen ville hjälpa.
Om Ryssland nu mot förmodan skulle vilja ta över Sverige, vilket inte är sannolikt, så påverkas även de andra EU- länderna eftersom vi trots allt är i en union.
Sverige är inte Ukraina som har en helt annan historia med Ryssland, det är dessutom ett land med stora problem och det kom lägligt just nu när landet stod utan riktigt styre.
omjaghinner skrev 2014-06-05 15:23:36 följande:
Varför är det så viktigt att lägga lika mycket som USA och Ryssland (som fö har två heeelt olika budget)?
Varför skulle inte försvaret duga annars menar du?
Vi måste ha ett försvar som gör att vi kan försvara oss mot alla hot, alla länder...Ryssland, Kina, USA inkluderat för annars är det väl ingen större idé.
Men jag har inga exakta siffror och har inte sett några siffror på hur mycket det här kalaset skulle gå på och det är ju först när en riktig utredning har gjorts som man kan ta ställning, det jag vet är att jag inte vill ha allmän värnplikt och att vi inte står utanför en allians om vi nu ska satsa pengarna.
Jag ser inte heller hotbilden och Ryssland känns inte som ett hot i dagsläget, hur det är om 20- 30 år vet jag dock inte.