Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Ni som inte vill rusta upp försvaret, hur tänker ni??

Ingram skrev 2014-06-04 23:05:03 följande:
    Fast ska vi rusta upp försvaret måste det vara rejält, vi måste ha ett försvar likvärdigt Ryssland och hur ska vi ha råd med det? allt under det vore bortkastade pengar för ska man satsa massor med miljarder på försvaret måste vi ju också kunna försvara oss mot alla hot.

Likvärdigt Rysslands försvar, om man bortser kvantiteten hos ett mycket större land med större befolkning, samt kärnvapen är ingen stor och ouppnåelig ambition.
  • Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-04 23:49:50 följande:
    Jag är övertygad om att Sverige inte kommer mötas av en millitär konflikt så länge alla som är verksam på denna sida lever i alla fall.
    Därför känns det otroligt onödigt att lägga dessa 100- tals miljarder på en upprustning av försvaret, det vore helt enkelt bortkastade pengar.
    Ett NATO- medlemskap och på så vis rusta upp vårt försvar tycker jag dock man ska utreda...
    Nato-medlemskap är inte gratis. Deras generella krav är satsningar på egen militär försvarsförmåga om 2% av BNP. Sverige lägger idag ca 1,2% av BNP.
  • Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-05 00:11:51 följande:
    Gällande ekonomin? Inga alls eftersom jag inte är insatt i det här utan enbart kan tala från det jag hört på tv och läst i tidningar men det säger sig självt att en upprustning av försvaret skulle kosta massor med pengar, säger du emot det?
    Mina belägg för att Sverige inte står under hot om millitär konflikt grundar jag på samtal med människor inom det millitära och en nära kontakt till familjer som arbetar åt FN.
    Min åsikt gällande NATO- medlemskapet är baserat på för och nackdelar med NATO och det känns mer logiskt att gå med där än att rusta upp vårt försvar ensamma.
    Läget som är exakt nu och så långt fram som är överblickbart är inte intressant i planeringen och byggandet av militärt försvar. Vi pratar 10-30 år....försök överblicka det. Det enda sättet att ha en ordentlig försvarsförmåga den dag det behövs är att alltid ha den.
  • Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-05 13:00:16 följande:
    Jag vet men rent spontant känns det trots allt som att det skulle bli billigare än att vi skulle satsa pengar på att få ett försvar likvärdig ryssland och usas, det är pengar som vi helt enkelt inte har.
    Att vara med i en allians känns också som ett naturligt steg om man ändå ska satsa massor på försvaret, för varför satsa pengar och ändå få ett B- försvar?
    Det beror på vad du menar med likvärdigt? Lika stort är inte realistiskt. Samma kvalitet eller t.o.m. högre kvalitet på soldater, utbildning och utrustning är inte orealistiskt, där hade vi kunnat vara om vi inte hade genomfört de stora avvecklingarna under 2000-talet och lagt 2% av BNP på försvaret.
  • Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-05 13:09:45 följande:
    Ja absolut och enligt mig vore då det naturliga att gå med i en allians, samtidigt så känner jag också att det kostar otroligt mycket pengar med ett försvar och i grund och botten är det rätt bortkastade pengar.
    Men hur som helst, ska vi ha något så tycker jag det bör vara i en allians tillsammans med andra...
    Problemet idag är att styrande politiker inte ens vill lägga den budgeten på militärt försvar som Nato-medlemskap kräver.
  • Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-05 13:14:53 följande:
    Inte orealistiskt men väldigt dyrt och jag talar inte bara om kvaliten på soldaterna utan underhåll av den millitära utrustningen är svindyr och jag vet spontant inte om det är värt det.
    Det beror på vad man menar med "värt". Det kostar många miljarder och kommer förhoppningsvis aldrig att behöva användas och på så vis kan man ju se det som bortkastade pengar. Men vi betalar alla för försäkringar på våra barn, djur, bilar, bostäder och annat, som ofta är bortkastade pengar eftersom inget händer. Försäkring är trygghet ifall det händer.

Militärt försvar har dessutom fördelen med att verka förebyggande. Ju större styrka vi har desto större kostnad att militärt angripa oss, vilket man kalkylerar med när sådant kan komma i fråga. Man måste inte vara starkare för att slippa bli angripen, det räcker med att man anser kostnaden blir för stor.
  • Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-05 13:14:53 följande:
    Inte orealistiskt men väldigt dyrt och jag talar inte bara om kvaliten på soldaterna utan underhåll av den millitära utrustningen är svindyr och jag vet spontant inte om det är värt det.
    Fast om du förespråkar Nato-medlemskap så innebär det ändå en större kostnad. Den enda skillnaden mot den satsning jag förespråkar är att jag anser att vi även måste kompensera för de senaste 20 årens avvecklingar, sedan kan vi ha ett starkt försvar på samma budget som Nato-medlemskap kräver.
  • Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-05 13:33:16 följande:
    Försäkring är bra i många fall men i vissa fall är det bortkastade pengar och därför har jag själv valt bort försäkring på djur och liknande eftersom jag räknat på att jag bara förlorar på det.
    Man måste också se till den riktiga hotbilden och hur världen ser ut om vi nu talar om försvaret och eftersom vi inte har någon hotbild mot oss eller har haft på en herrans massa år vet jag inte om det är rätt att lägga ner ohyggligt många miljarder på försvaret.
    Glöm hotbild idag! Detta är något som våra politiker ansträngt sig för att få dig tro är relevant, för att du inte ska skrika högt när de vill använda pengarna till annat, skattesänkningar bl.a.
    Sanningen är att hotbild i försvarsperspektiv kan ändras innan du hunnit säga flaskhals. Ingen har kunnat förutsäga allvarliga konflikter med framförhållning relevant för byggande av försvarsförmåga, det är en overklig utopi.
    Försvarsförmågan skall hållas som en rak linje, helt oberoende av hur läget ser ut i omvärlden för närvarande.
    Allt annat tänk är som att ta upp luren och ringa försäkringsbolaget när du är på väg att sladda av vägen.
  • Tom Araya
    luuuuv skrev 2014-06-05 14:00:54 följande:
    ja, skulle hellre dö än ta i ett vapen
    Även låta dina nära och kära dö?
  • Tom Araya
    Ingram skrev 2014-06-05 13:48:03 följande:
    Fast jag vet inte om det är värt att lägga ner alla dessa miljarder, år efter år, på ett försvar när det inte finns någon hotbild mot oss och vad som händer i framtiden kan vi aldrig veta.
    Jag tycker det finns betydligt andra saker att lägga pengar på än ett försvar men återigen ska vi göra det så ska vi göra det fullt ut och få ett försvar som är toppklass i världen.
    Det är så det fungerar, inte mycket att göra åt. Du betalar antagligen stora summor i försäkringar som sällan eller aldrig nyttjas. Vanligast är väl bostadsförsäkringar. Bortkastade pengar kanske....eller trygghet.

Du får heller inte glömma försvarets förebyggande effekt, som är svår att mäta, men som ändå finns där.

Överhuvudtaget så bygger vi samhälle, politik och våra liv på en mängd faktorer vi inte kan förutsäga men ändå ana kan ge vissa behov i framtiden. Ta bara en så enkel sak som grundskoleutbildning. Skulle vi inte göra det så skulle det antingen bli kaos eller så skulle utvecklingen stannat vid grottstadiet.

Om man bortser från den kvantitet som bara är möjligt i större länder samt kärnvapen, så är det ingen utopi att vi skulle kunna hålla oss med en försvarsmakt av toppklass, det har hänt förr. Det skulle heller inte kosta astronomiska summor om man höll nivån konstant och bara förnyade efter behov. Det är de stora förändringarna som slukar onödigt mycket pengar.
Svar på tråden Ni som inte vill rusta upp försvaret, hur tänker ni??