Inlägg från: Ingram |Visa alla inlägg
  • Ingram

Ni som inte vill rusta upp försvaret, hur tänker ni??

Vi har inte blivit attackerade för vi haft sånt enormt försvar utan för att vi är duktiga på diplomati och helt enkelt aldrig blivit ett seriöst mål och någon stor hotbild finns inte mot oss idag heller.
    Skulle vi ha ett försvar skulle vi behöva ha ett väldigt starkt försvar och det skulle kosta ohyggligt mycket pengar, det räcker liksom inte med att ha ett okej försvar utan då behöver vi ett toppenbra försvar och vi har inte råd med det i dagsläget och bör inte heller satsa pengar på det.
    Kan vi inte få toppenförsvaret så bör vi inte nöja oss med en snäppet bättre försvar heller...

• Ingram
    FestUtanSkuld skrev 2014-06-04 22:05:01 följande:
    Det har snarare handlat om att inget sett något värde i att anfalla Sverige. 
    Delvis det också och det finns fortfarande inget värde i det...
  • Ingram
    omjaghinner skrev 2014-06-04 22:05:48 följande:
    Nja fast hur bra är vi idag? Ryska regeringen hatar Sverige ut i spetsarna, likaså med NATO. Just med tänket att vi kräver att vi blir hjälpa, för även regeringen är skraja i dagsläget. Vi är helt enkelt för fina för att hjälpa andra. 
    Vi har många gånger varit ett seriöst mål. Tror du inte att Ryssarna hade älskat att ha kontroll över Sverige i Baltikumkrisen på 90-taket? Då vi sa ifrån ryssarna och hotade med konsekvenser. 

Hört talas om järnridån?

Att prata sig ur konflikter räcker bara så långt. 
    Det finns ett enkelt mål i Europa för Ryssland; Sverige. Och dom är sugna och villiga. 
    Vi behöver inte oroa oss för Ryssland, att starta krig är svindyrt och det skulle inte gå att rättfärdiga för ryssarna att kriga mot Sverige.
    Men skulle vi försvara oss mot dem skulle det kosta några hundratals miljarder och vart ska vi få de pengarna ifrån?
  • Ingram
    FestUtanSkuld skrev 2014-06-04 22:22:02 följande:
    Tveksamt argument. Speciellt om förutsättningarna i Europa ändras. Gissar på att diverse trevligheter kommer uppstå i takt med att länder bryter sig ut ur EU. 
    Fast ska vi rusta upp försvaret måste det vara rejält, vi måste ha ett försvar likvärdigt Ryssland och hur ska vi ha råd med det? allt under det vore bortkastade pengar för ska man satsa massor med miljarder på försvaret måste vi ju också kunna försvara oss mot alla hot.
    FestUtanSkuld skrev 2014-06-04 22:23:17 följande:
    Dessutom har Ryssarna tydligt markerat att de är beredda att ta till militära medel i Ukraina. 
    Som inte har med oss att göra...
  • Ingram
    omjaghinner skrev 2014-06-04 23:44:41 följande:
    Jag har en del Polska gamla släktningar (anledningen till att jag nämnde Polen), mormor till exempel som säger sig känna igen vindarna nu och som liten i Polen. Det är inget kallt krig som står och stretchar vid startbanan, den saken är säker. 

Även om nu inte är tillräckligt farligt, är ni inte oroade över att det kommer komma en vacker dag då Sverige möts av en militärkonflikt? 
    Jag är övertygad om att Sverige inte kommer mötas av en millitär konflikt så länge alla som är verksam på denna sida lever i alla fall.
    Därför känns det otroligt onödigt att lägga dessa 100- tals miljarder på en upprustning av försvaret, det vore helt enkelt bortkastade pengar.
    Ett NATO- medlemskap och på så vis rusta upp vårt försvar tycker jag dock man ska utreda...
  • Ingram
    omjaghinner skrev 2014-06-05 00:07:38 följande:
    Vad har du för belägg för dina tankar? 
    Gällande ekonomin? Inga alls eftersom jag inte är insatt i det här utan enbart kan tala från det jag hört på tv och läst i tidningar men det säger sig självt att en upprustning av försvaret skulle kosta massor med pengar, säger du emot det?
    Mina belägg för att Sverige inte står under hot om millitär konflikt grundar jag på samtal med människor inom det millitära och en nära kontakt till familjer som arbetar åt FN.
    Min åsikt gällande NATO- medlemskapet är baserat på för och nackdelar med NATO och det känns mer logiskt att gå med där än att rusta upp vårt försvar ensamma.
  • Ingram
    omjaghinner skrev 2014-06-05 00:25:36 följande:
    Och ändå har 40 andra stater i Europa råd med ett fungerande försvar. 

Svenska militären har ingen aning om hur Ryssland tänker, inte FN heller. 
    Fast frågan är hur starkt det försvaret skulle vara om det verkligen gällde...jag tror att många av dem skulle falla snabbt och då är pengarna verkligen bortkastade.
  • Ingram
    omjaghinner skrev 2014-06-05 00:34:02 följande:
    Som sagt, många bäckar små. Alla måste göra vad dom kan. Självklart att Luxemburg inte skulle kunna stå emot en invasion av Ryssland, men i allians med resten av Europa är dom starka. 

Att tvinga andra att hjälpa oss när det gäller medan vi inte kommer hjälpa dom för att vi är för fina är ett vidrigt parasitbeteende. Sverige borde skämmas. 
    Fast då gäller det en allians inom Europa eller NATO- allians, inte om att Sverige ensam ska rusta upp sitt försvar...talar vi däremot om allianser med andra länder blir det ju en helt annan sak.
  • Ingram
    omjaghinner skrev 2014-06-05 00:45:38 följande:
    Eller en fin-svensk allians. 

Om Ryssland skulle (mot förmodan får man ändå säga) invadera Sverige, eller delar av Sverige, Gotland troligtvis, skulle det vara en del av något mycket större. Alla måste visa aggressivitet eller en stark markering mot Ryssland för att det ska vara någon mening. Nu när alla utom Sverige markerar ligger vi risigt till. 
    Det finns inget direkt hot mot oss från Rysslands sida och ingenting tyder på att de någonsin skulle vilja invadera Sverige och den typen av krigsföring och försök till imperialism är mycket ovanligt idag.
    Men såklart vore ett en allians så förändrar det ju saken, men jag tror knappast det skulle räcka med en allians med Finland eftersom ryska försvaret ändå är starkare.
    Men återigen jag är för en utredning av ett NATO- medlemskap och på så vis rusta upp vårt försvar, det känns som det ända vettiga.
    Sen vet jag inte vad vi ska göra med värnplikten då jag i grunden tycker det är fel att tvinga människor till saker....
    bergslagstrollet skrev 2014-06-05 00:49:09 följande:
    Att vi skulle bli med i NATO innebär ju inte automatiskt att vi kan åka snålskjuts på andra länders försvarsförmåga, för även om NATO inte direkt kan bestämma över medlemsländernas försvarssatsningar så förväntas nog ändå medlemsländerna ha en viss militär förmåga och jag misstänker att Sveriges nuvarande kapacitet inte når upp till den nivån. Så i praktiken så skulle ett NATO medlemskap innebära en ökad satsning på försvaret i alla fall.
    Så är det men då blir det en upprustning av svenskt försvar trots allt och vi blir dessutom starkare i en allians än själva, för säga att vi lägger 100 miljarder på försvaret...det räcker inte men säg att vi lägger 50 miljarder på försvaret och är medlem i NATO då är vi rätt garderad.

• Ingram
    Tom Araya skrev 2014-06-05 12:57:32 följande:
    Nato-medlemskap är inte gratis. Deras generella krav är satsningar på egen militär försvarsförmåga om 2% av BNP. Sverige lägger idag ca 1,2% av BNP.
    Jag vet men rent spontant känns det trots allt som att det skulle bli billigare än att vi skulle satsa pengar på att få ett försvar likvärdig ryssland och usas, det är pengar som vi helt enkelt inte har.
    Att vara med i en allians känns också som ett naturligt steg om man ändå ska satsa massor på försvaret, för varför satsa pengar och ändå få ett B- försvar?
Svar på tråden Ni som inte vill rusta upp försvaret, hur tänker ni??