omjaghinner skrev 2014-06-05 00:45:38 följande:
Eller en fin-svensk allians.
Om Ryssland skulle (mot förmodan får man ändå säga) invadera Sverige, eller delar av Sverige, Gotland troligtvis, skulle det vara en del av något mycket större. Alla måste visa aggressivitet eller en stark markering mot Ryssland för att det ska vara någon mening. Nu när alla utom Sverige markerar ligger vi risigt till.
Det finns inget direkt hot mot oss från Rysslands sida och ingenting tyder på att de någonsin skulle vilja invadera Sverige och den typen av krigsföring och försök till imperialism är mycket ovanligt idag.
Men såklart vore ett en allians så förändrar det ju saken, men jag tror knappast det skulle räcka med en allians med Finland eftersom ryska försvaret ändå är starkare.
Men återigen jag är för en utredning av ett NATO- medlemskap och på så vis rusta upp vårt försvar, det känns som det ända vettiga.
Sen vet jag inte vad vi ska göra med värnplikten då jag i grunden tycker det är fel att tvinga människor till saker....
bergslagstrollet skrev 2014-06-05 00:49:09 följande:
Att vi skulle bli med i NATO innebär ju inte automatiskt att vi kan åka snålskjuts på andra länders försvarsförmåga, för även om NATO inte direkt kan bestämma över medlemsländernas försvarssatsningar så förväntas nog ändå medlemsländerna ha en viss militär förmåga och jag misstänker att Sveriges nuvarande kapacitet inte når upp till den nivån. Så i praktiken så skulle ett NATO medlemskap innebära en ökad satsning på försvaret i alla fall.
Så är det men då blir det en upprustning av svenskt försvar trots allt och vi blir dessutom starkare i en allians än själva, för säga att vi lägger 100 miljarder på försvaret...det räcker inte men säg att vi lägger 50 miljarder på försvaret och är medlem i NATO då är vi rätt garderad.