Anonym (calanderska nästa) skrev 2014-06-01 12:54:54 följande:
TS.. vad kostade försöket på 2åringen på calanderska?
Vårt nästa steg blir dit då vi gjort "vårt" på shalgrenska utan att lyckas.
En ganska privat fråga så, men tar ni lån eller hur går ni till väga för å betala detta.. vill ju såååå gärna, så lite ekonomi tips hade uppskattats.
Håller tummarna att de tar sig nu!
Vi betalade ca 38 000 kronor inklusive mediciner (men de har ev höjt priserna något nu). Det gjordes då ingen utredning på mig, eftersom vi vet att orsaken till infertiliteten ligger hos min man. Jag hade aldrig varit gravid, men vi valde att chansa på att "allt var normalt".
Man kan ju köpa ett paket med 3 försök för ca 65000 kr, men vi lät bli att göra det.
Du kan få färskare info på deras hemsida, i och med att jag inte vet helt vilken behandling ni skall göra:
fertilitetscentrum.se/goteborg/
Vi har inte behövt ta lån än som tur är. Jag fick 20 000 av mina föräldrar och kunde lägga resten själv. Nu betalar vi 13 000 kontant, men kommer inte ha mer pengar om det inte lyckas. Då är frågan om det blir att spara ihop eller ta lån. Jag tror det lutar åt lån, då jag börjar bli gammal :)
Det finns möjlighet att göra bruttolöneavdrag vilket gör det hela mycket billigare, men min arbetsgivare godkände inte det tyvärr.