• Indigo

övernattning på dagis!!

elmadumle skrev 2014-05-22 08:18:14 följande:
    Väldigt enkelt: man samlar berörda föräldrar till ett möte och diskuterar detta först. Och påputtning? du har aldrig tänkt på att det finns barn som egentligen inte vill men som känner sig tvingade av påtryckning och lider sig genom en sån här sak?
    Jag hade varit ett sådant barn som fått genomlida detta och  mått dåligt av påputtning. Min son också, tror jag. Det är långt ifrån alla barn som tycker att kollektiva aktiviteter är skojsiga.

För övrigt tycker jag det verkar väldigt tidigt att anordna övernattning redan på dagis, i så tidig ålder menar jag. Min första "kollektiva" övernattning på det viset var en lägerskola i fjärde klass. Minns att det var spännande men också läskigt och då var jag ändå 9-10 år och hade sovit över hos kompisar förr.
    Med skolan var det dock nåt annat, mer tvång, liksom. Skola/dagis går man inte bara hem från hur som helst om man ångrar sig och vill sova hemma. Jo, man kan förstås göra det, men känslan av att på dagis gör man som fröknarna säger kan vara stark. De har ju en annan auktoritet och makt över en än t.ex en kompis föräldrar (om man sover över hos en kompis).

Jag hade aldrig velat sova borta på det sättet när jag gick på dagis, varken med eller utan godis, och jag hade antagligen känt mig tvingad (påputtad).

Tycker det är viktigt att tänka på att alla barn inte tycker att sådana här evenemang är toppen. Man kan inte bara förutsätta det.
    Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
Svar på tråden övernattning på dagis!!