• Knoddas

BF 5 juni-2014. Fler?

Jag har också bf 5 juni enl RUL (enl mina beräkningar,

3 juni) :) Första barnet för mig, så jag har ingenting att utgå från vad det gäller om bebis vill komma före eller efter utsatt datum, men jag räknar med att gå över tiden.

• Knoddas

Jag har nog haft en oförskämt bra graviditet... Inget illamående eller nåt sånt. Började få ont ordentligt först för några veckor sedan. Nu däremot är det inte så roligt längre, framförallt kvällstid känns det ibland som att fogarna ska brinna upp.

Var hos bm idag och fick tid för extra UL på måndag för att kolla så bebis är tillräckligt stor. Jag låg tydligen i underkant (även om bm sa att det var på gränsen till onödigt att skicka mig på ul - men för säkerhets skull).

Ni som varit gravida tidigare, har ni märkt ngn skillnad mellan graviditeterna?

• Knoddas

Just ja, vi vet vad det är för liten en i magen... Men det blir officiellt först när liten bestämmer sig för att komma ut:)

• Knoddas

Nica - Ja, precis. Jag hade 32 nu när hon mätte, vilket är innanför "godkänt" intervall, men storleken har saktat av lite och följer inte den ursprungliga kurvan så därför tog hon det säkra för osäkra. Är inte så orolig över det (eftersom bm är så lugn) men väldigt skönt att de kollar upp det.

Jag bor f.ö. söder om Sthlm men bodde tidigare i Helsingborg... Saknar hbg nu under sommaren, så härliga promenadstråk efter vattnet.

• Knoddas

Purlan - Det där med att hålla sig i väggarna känner jag igen. Skrattar lite smått åt mig själv och min orörlighet varje natt jag ska upp (det är tur att ingen filmar för det ser nog väldigt roligt ut).

• Knoddas

Nica - Jag tror att jag har förverkar/sammandragningar rätt ofta. Magen blir ialf stenhård i nån minut då och då och sen försvinner det. Själv? Jag tycker ibland att det är svårt att veta om det är förvärkar eller bara bebis som roar sig med att trycka ut ryggen.

Ja, just nu ser jag fram emot att få tjuvkika lite på bebis på måndag. :)

• Knoddas

Nu har jag varit och tittat på bebis under TUL... Allt såg bra och normalt ut, beräknad vikt just nu är några gram under 3000. Man såg ju inte så mycket, men det var skönt att få en liten check på att allt såg bra ut:) Nu får den gärna komma tycker jag! Letar tecken i ALLT just nu haha. Men inser att det nog "bara" är sammandragningar än så länge, inga förvärkar...

• Knoddas

Hellokitty - Hallåj:) Har dina tidigare förlossningar startat "automatiskt" eller har du blivit igångsatt?

• Knoddas

Nica - Har du testat kvaddlar tidigare? Just kvaddlar verkar mest göra ont och svida (efter vad jag hört?)? Jag har inte funderat så mkt på smärtlindring i övrigt utan tänker att jag tar det som barnmorskorna förespråkar..

Mini vägde just nu 2992 g och beräknas väga runt 3200 g vid födsel... Men de där uppskattningarna får man ju ta med en nypa salt. Jag har uppföljnings-UL 9 juni, dvs efter bf så jag hoppas att jag slipper det ultraljudet ;)

• Knoddas

Anledningen till att de ville göra UL nu var för att kolla tillväxten, då kurvan planat ut på sistone, och då måste de ju kolla vid två tillfällen för att ha något att jämföra med.

• Knoddas

Purlan - De där viktuppskattningarna kan ju vara fel både upp och ner. Kanske är den t.o.m. mindre än vad de uppskattat den till. Du ska se att allt går bra!! Och tänk, på fredag/lördag kanske du har ditt lilla tillskott hos dig. Det kommer att gå jättebra!

• Knoddas

Nica - ingen större förändring för mig. Har galet mycket sammandragningar, framförallt kvällstid när jag landat i TV-soffan. Känns som att magen än en betongballong mest hela tiden;) Idag har jag gått runt med molvärk hela dagen också, men tror det är "vanliga" magen som strular, inte bebismagen. Hur är det med halsbrännan? Lyckats få någon lindring? Några andra känningar?

• Knoddas

Nica- ett tips är att ta en tennisboll och rulla, med tryck, efter vaderna. Det brukar hjälpa tycker jag... Om det är vaderna som är problemet vill säga (har dock inte testat nu under graviditeten eftersom jag lyckats klara mig undan vätskesamlingar). Det kanske är enklast att be killen om assistans om du vill prova.

Holk - Hoppas det går igång nu. Spännande!

Idag har jag haft (vad jag tror är) regelbundna förvärkar hela dagen, var tionde minut. Magen blir stenhård och jag får typ mensvärksliknande smärta samtidigt. Tror dessutom att slemproppen kommit i omgångar under dagen... Vet ju att man kan gå runt så här länge, men hoppas att bebis nu är nära att titta ut.

• Knoddas

Kan så här i efterhand konstatera att förvärkarna knappast var förvärkar, utan riktiga värkar. Vid kl 22 började vi så smått förstå att det kanske var på riktigt ändå. Kl 01.05 klev vi in på förlossningen, då hade jag värkar varannan minut och var öppen 9-10cm (!). Raka vägen in på ett förlossningsrum och kl 02.08 föddes vår lilla Alice. Nu ligger vi här på förlossningen och försöker ta igen oss allihop innan det är dags att bege sig till BB (finns inte plats åt oss där än).

Stort lycka till alla! Jag fortsätter hålla ett öga i tråden (och håller alla tummar för att det snart ska gå igång ordentligt för alla)

• Knoddas

Tack!:) Vi får se detta som startskottet på förlossningar i tråden. Snart är alla ute, pigga och rosiga:)

Alice vägde 3060g och var 48 cm lång... Så TUL i förra veckan var ju inte fel ute i sin uppskattning.

• Knoddas
    Purlan skrev 2014-06-05 02:05:28 följande:

Hallå! Nu är lillebror här ?? phpYOISh497694.jpg

Men ååååhhh så söt!! Grattis!!
Svar på tråden BF 5 juni-2014. Fler?