Jag bodde 5,5 år i London. Jag har tycker fortfarande det är jobbigt!!! Särskilt som jag är uppvuxen på landet och det var där jag mellanlandade ett tag, sen pallade jag inte utan drog till Sthlm efter tre år "hemma".
Det svåra:
- Svenskarna är förbannat bortskämda, otacksamma, gnälliga, otacksamma och... otacksamma.
- Bidragstänket. I England betalar man kanske typ 20% skatt. Det täcker individen. Gratis läkarvård, mediciner, tandvård etc. Vad du sen gör med nettolönen är upp till dig. Det är till exempel dyrt att ha bil, eller skaffa barn. Jäklar vad dyrt! Men du bestämmer själv, för du är vuxen. Polarna i England blev chockade över alla bidrag vi har, bostadsbidraget, studiebidrag etc.
- Ingen verkar ha riktiga problem här. I London umgicks jag mest med icke-européer. Jag och mitt ex har diskuterat några gånger hur vi skulle göra om han blev kidnappad eller dödad när han åkte hem till familjen en gång om året. Det är VÄLDIGT utmattande att ingen bryr sig.
- Kvinnorna. Jag fick ofta höra hur bra vi har det i Sverige. Men när jag flyttade "hem" så märkte jag att kvinnorna skjuter sig i foten vad gäller arbetslivet och barn. De gnäller att de får mindre betalt men de är ju mindre pålitliga, eller hur jag ska förklara. Dessutom stannar de hos dåliga män, ofta för pengars skull. Why?! Ingen i Sverige behöver stanna hos en man för pengars skull!!
Jag har träffat någon som tänker som jag, trots att han kommer från samma ort och aldrig har bott utomlands. Det är så befriande. Men det räcker ju inte hela vägen. Jag känner mig utanför. Som att jag inte passar in här.