• juyttto

Kan man leva ett hälsosamt liv på ENDAST dessa 5 livsmedel?!

Om ni skulle vara tvungna att välja 5 livsmedel att ge er själva och era barn från idag och alltid, vad skulle ni välja då?

Både det som är gott och det som innehåller mest näring och vitaminer.

Dessa 5 hade jag valt, är det bra mat och får man i sig det viktigaste då?
    eller fattas det någon viktig vitamin/näringsämne?

hur hade ni valt?

Ägg
    Mjölk
    Banan
    Potatis
    Grovt bröd (med fullkorn och solrosfrön i)

• Svar på tråden Kan man leva ett hälsosamt liv på ENDAST dessa 5 livsmedel?!
  • Pathfinder
    JASS skrev 2014-05-10 09:20:45 följande:
    Ost, ost, ost och ost! smile5.gif
    Du glömde ost!
  • Radhuspinglan
    Tonårsmamman1 skrev 2014-05-10 08:28:21 följande:
    Var finns fettet, TS? Jag hade hellre valt som Radhuspinglan.

Det ÄR detta jag lever på, nämligen. ;) Samt ibland lite vit fisk, ibland vattenmelon, ibland gurka, någon gång hasselnötter. ;)
  • Tonårsmamman1
    Radhuspinglan skrev 2014-05-10 09:44:31 följande:

Det ÄR detta jag lever på, nämligen. ;) Samt ibland lite vit fisk, ibland vattenmelon, ibland gurka, någon gång hasselnötter. ;)
    Ja, det gör ju inte jag. Jag är mer varierat Men de livsmedel du skrev tillhör mina favoriter, så därför kändes ditt förslag mkt bättre än TS. Pus att jag anser att man inte bör äta så mkt potatis och bröd.
  • kerforsgren

Har du en sjukdom likt en av mina kompisars som bara kan äta viss mat för hon är praktiskt taget allergisk mot allt så borde det funka! Kolla upp närmare genom att söka på varje produkt för att se full "innehållsförteckning". Är det en diet så är den värdelös. Dieter i sig är värdelösa. Som det står på all hälsomat , i alla hälsitidnubgar, vad alla doktorer, dietister och PT's säger så är en varierad nyttig kost det allra bästa! Är det svårt att få ihop en sådan så föreslår jag du kontaktbar någon som kan gör ett matschema åt dig. Lägg hellre ner en slant på det, än konstiga dieter som kommer sätta din kropp ut balans och dessutom kommer ta igen alla de kilon du tappat när du slutar med dieten- vilket är mycket vanligt att man gör om man hoppar av en diet.

• Apopan

Quinoa
    Linser
    Spenat
    Pistagenötter
    Avokado

Inte de bästa valen, men det skall vara så gott som möjligt också. Någon fisk hade behövt vara med på listan, men som vegetarian så skippar jag det. Hade valt någon fisk som är extra fin att äta rå dock.

• Aniiee
    Pathfinder skrev 2014-05-10 08:53:03 följande:
    I ägget:

2 % kolhydrater
    35 % protein
    63 % fett
    Det var underliga siffror. Var fick du de ifrån?
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Pathfinder

Hatar FL ibland. Fungerar denna länken tro?
    www.fineli.fi/food.php&lang=sv

Kom ihåg att:
    1 gram protein innehåller 4 kcal.
    1 gram kolhydrater innehåller 4 kcal.
    1 gram fett innehåller 9 kcal.

Därför blir fettprocenten så  hög i ett ägg.

• Pathfinder

VARFÖR fungerar det inte att klistra in en enkel länk i Familjelivs forum? Jag är så HÄR nära att bara dissa mitt konto nu.

Testar igen:
    Ägg kokt - energiprocent

• Aniiee
    Pathfinder skrev 2014-05-10 14:27:27 följande:
    Hatar FL ibland. Fungerar denna länken tro?
    www.fineli.fi/food.php?foodid=8513=sv

Kom ihåg att:
    1 gram protein innehåller 4 kcal.
    1 gram kolhydrater innehåller 4 kcal.
    1 gram fett innehåller 9 kcal.

Därför blir fettprocenten så  hög i ett ägg.
    Du menar alltså e% och inte volym%. Skriv det då Solig
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Pathfinder

Ok. familjeliv. Jag orkar inte längre med ert primitiva forum. Seriöst. 

• Pathfinder

Varför skulle någon ever vilja räkna i volymprocent och inte energiprocent? Är inte det intressanta vad vi faktiskt får i oss när vi äter en sak?

• Aniiee
    Pathfinder skrev 2014-05-10 14:31:41 följande:
    Varför skulle någon ever vilja räkna i volymprocent och inte energiprocent? Är inte det intressanta vad vi faktiskt får i oss när vi äter en sak?
    Det vet jag inte. De flesta räknar på volymprocent. Att räkna på energiprocent är relativt nytt..... om du tittar på SLV och alla som tar sin data därifrån så räknas det på just.....
Svar på tråden Kan man leva ett hälsosamt liv på ENDAST dessa 5 livsmedel?!