Pojkvän missbrukar/missbrukat
Jag känner igen mig, var tillsammans med en kille för ca 3år sen som kom med alla svar och sänkte mig som en bäver sänker ett mindre träd. Boooom liksom. Jag var så jävla kär i allt jag trodde att han representerade, trots vetskapen om hans minst sagt brokiga förflutna. Och det gick fett bra i början, vi flög på rosa moln ihop tills missbruk och kriminalitet kom ikapp och gjorde kaos av min dittills relativt ordnade tillvaro.
När jag började inse vilken enorm kamp det egentligen är för missbrukaren och alla i dennes närhet fanns det många gånger jag önskade att han skulle lämna mig för att jag skulle slippa dras in längre i den förbannade soppan. Men istället kämpade jag med hans problem tills jag var psykiskt utmattad och helt mindfuckad av den manipulativa tillvaro som ofta skapas av någon som är beroende.
Om jag kunde ge migsjälv råd, mitt nutida jag till mitt dåtida jag, skulle jag antagligen säga "Herregud människa, du är för jävla värdefull som individ för att lägga all din energi på en människa som inte kan ta ansvar ens för sig själv, partners kommer och går så försök inte låssas som att just den här kärleken är värd att offra dig själv för. Han skulle aldrig göra desamma för dig"
Fast jag vet att jag där och då antagligen hade gett mitt framtida jag fingret ändå, folk måste ju få välja själva.. och oftast väljer vi att låta hjärtat styra.
Fundera på om du verkligen känner att det här är det rätta, är han verkligen värd besväret, kommer du få tillbaka för all den tid och energi du investerar i erat förhållande? Missbrukare kan vara manipulativa som fan, undermedvetet, för dom vill både ha kakan och äta den. Den trygghet du erbjuder kanske rentav underlättar ett fortsatt missbruk och om du inte tydligt visar vart dina gränser går kommer han att tänja på dom mer och mer, tills dom inte finns längre och tills du blivit cynisk och förbittrad.
Var ärlig mot dig själv, du är den viktigaste människan i ditt liv och om något inte känns bra bör man visa det. Kan han då inte anpassa sig efter det så är det kanske helt enkelt fel plats och fel tid för er.
Och alla pissprov mitt ex visade mig var rena, han hade också en plan uttänkt för sig men började sakta men säkert skita i den och istället umgås allt mer intimt med yrkeskriminella cowboyz och vifta runt med kontanter utan att ens ha råd med hyra.
Finns så mycket att skriva, det är ett jävla inferno att vara mitt uppe i den typen av förhållande du beskriver så jag hajjar att du mår piss just nu. Prata med människor du litar på och älskar, jag gick runt med allt som nån slags hemlighet och blev nästintill galen. Vet hur du mår, så stay strong för det kommer bli bättre på ett eller annat sätt. Peace out