• Ciliaja

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

trulle82 skrev 2014-09-23 15:29:12 följande:
    Känner igen det där. Äter hon efter varje timme då? Alva vaknar också ofta efter en timme och då måste jag vagga om. Ibland i sängen, men ofta får jag ta upp henne och vagga en stund och lägga ner igen. Jättestörigt. Samsover jag vilket jag göra ofta så vill hon snutta hela natten annars blir hon arg..Har Sienna alltid sovit dåligt eller är det en fas hon är inne i? Alva har sovit dåligt hela tiden.
    Sover också oftast en halvtimme i sträck om dagarna, ibland om hon är jättetrött kan det bli mer, men oftast inte..även i vagnen vaknar hon då, och vill ofta upp.
    Ja hon vill äta varje gång men går upp jättebra i vikt och verkar inte direkt hungrig. Eller hon är inte hungrig, bara snuttig, men så "tramsar" hon å vänder bort huvudet tjugo gånger fast hon vill ha bröstet ändå, viftar med armarna och gnyr så jag kan inte sova och amma samtidigt. Hon blir som din lilla, arg om hon inte får snutta.

Japp. 4 månader och going strong. Inte en natt på 4 månader har vart bra. Bättre nätter har funnits men inte bra.

Känns som våra tjejer är lite lika där. Försöker du somna om henne i vagnen?
  • Ciliaja
    Erika 146 skrev 2014-09-23 23:14:37 följande:

Ni vars bebbar sover så dåligt på nätterna, ammar ni eller ger ersättning? Flera i min föräldragrupp som ammar men har haft bebbar som sover dåligt (ändå bra viktuppgång) började med ersättning som sista mål innan läggning och under natten vilket gjorde stor skillnad.

Ja Meja skulle till 100% fortfarande sova dåligt på dagarna om vi inte köpt "kolikgungan" för 2mån sen. Hon sover inge större i bilen/vagnen om hon inte är megatrött och famnen bara 10-15min. Tackar dock högre makter att hon sover så bra på nätter och i egen säng dessutom.

Jag ammar med men har provat ersättning och set var ingen skillnad :/
  • Ciliaja
    SophiaI skrev 2014-10-03 12:25:15 följande:

Någon mer som har en bebis som ibland är vaken på nätterna? Börjar bli riktigt trött på det :( Hade varit lugnt om hon velat amma varje timma och direkt somnat om, istället för att vara vaken och ligga och sprattla och ibland måste man upp och vagga för att hon ska somna om. Suck.

Hehe min vaknar en gång i timmen och ammar å somnar sällan om av det utan vill upp så jag måste söva på annat sätt. Håller med. Suck. ;)
  • Ciliaja

Sienna är 4,5 månad och jag har börjat ge en portion gröt på kvällen i hopp om att hon ska sova (vaknar ju fortfarande en gång i timmen) än så länge har de inte hjälpt men hon älskar gröten! Ibland ger jag någon tesked med puré mitt på dagen. Hon har även smakat bröd, pasta, ris och potatismos. Allt i mikro bitar...Päron, banan och katrinplommon också. slukar allt hon får med god aptit :)

• Ciliaja
    trulle82 skrev 2014-10-21 15:09:19 följande:
    Hur ofta ammar du på dagarna? Jag ammar "bara" var 3e timme. Funderar på att det kan vara en orsak att hon äter så ofta på natten. Eller vice versa..Hon äter så mkt på natten att hon inte är så hungrig på dagen. På dagen är det dessutom så att hon inte direkt visar att hon är hungrig, utan jag tar upp henne efter 3 timmar och ammar. Funderar på att amma oftare på dagen och försöka minska på nätterna. Men det är kanske bara ett önsketänkande att det ska fungera. Nu är vi nog inne i nån ny fas för nu sover hon ännu sämre på nätterna! 5,5 månad nu suck. Ska det bli bättre liksom??? Nu sover hon iaf lite bättre på dagarna tycker jag. Det kan bli upp till 1,5-2h ibland.
    Hon äter oftast med 2,5 timmes mellanrum. Men sen äter hon lite puré ibland å en bra portion gröt på kvällen.

Förstår vad du menar, känns inte som det kommer bli bättre. Den fasen är nog sienna inne i också för här har de blivit värre med. Fast som din tjej så har hon börjat sova bättre vissa gånger på dagarna. Vi får kanske vara glada för de! :P
  • Ciliaja

Sienna är strax över 5 månader och äter en halv halva smörgås på morgonen, lunch eller gröt runt 12 och sen ammas hon resten av dagen fram till 19-20 då det är ett stort kvällsmål gröt. På nätterna vaknar hon fortfarande å äter ofta. Dock har vi flyttat in henne i sitt rum å jag ammar där å lägger tillbaka henne i sin säng, så då går d iallafall någon extra timme innan hon vaknar igen. (I vår säng/rum vaknar hon två ggr i timmen)

När hon ska sova lägger vi henne i sin säng, ger nappen och dinglisen som man drar i svansen (speldosa) och sen går vi ut. Hon somnar alltid av sig själv på dagarna och kvällarna. Ibland får vi gå in och ge nappen några gånger bara. Det är så skönt å slippa dra vagnen heeeela tiden.

• Ciliaja
    kokos skrev 2014-11-05 14:56:54 följande:

Min somnar också själv men vänder sig flera gånger så man måste vända tillbaka smile1.gif

Ja ska nog ta bort kudde i sängen och se. Har försökt få honom att sova på magen men det vill han inte heller...

Jag är inte världens piggaste heller på natten då jag har plussat smile5.gif

Ooo stort grattis. Det blir tätt :):)
  • Ciliaja
    trulle82 skrev 2014-11-05 13:59:41 följande:
    Vad skönt att hon somnar själv! Var det svårt att vänja henne vid det eller det har kommit av sig själv? Jag får alltid vagga en stund i famnen och sen i sängen, det går oftast ganska fort dock! Men vore ju skönt om hon kunde somna själv
    Hon började med de själv. Vi provade en kväll efter många veckor med att somna henne i vagnen över tröskel. Å då gick de. :)

Jag hade inte orkar vagga i famnen, men min väger 7,3 nu med :P

Dock vaknar hon minst 4 ggr varje natt å vill äta :/
  • Ciliaja

Sienna äter gröt på morgonen, lunch, frukt/Yoggi (på burk) och sen gröt innan läggdags. Ammar 3-4 ggr på nätterna och iblsnd byter jag ut ett av målen på dagarna till amning (när jag är lat) Hon är 5,5 månad

• Ciliaja
    SophiaI skrev 2014-11-23 22:21:02 följande:

Vi har ökat på gröten och idag åt hon nästan 1/2 portion :) Blir 6 månader på lördag.

Vi ammar annars. Börjar bli så trött på det och vill börja ge ersättning när hon blivit 6 månader. Hur gör man? Någon som har tips?

Varför ska du ha ersättning? Hon kan ju äta mat? :)
Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014