• maribel

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Haft en hemsk natt med plutt som velat äta/snutta konstant sedan kl2300. Aldrig varit så här jobbig natt tidigare.
    Funderar på om han inte är mätt eller om det är snutt behov.Kom ju ingen mjölk tillsist då han i vanliga fall äter
    varannan eller var tredje timme. Ska till Bvc idag för vägning. Har napp i skåpet men vet inte om jag ska testa än, är ju rädd att han är hungrig.

Nå´n mer med extra snuttig bebis?

• maribel
    Sweetboxen skrev 2014-05-28 08:53:57 följande:

Min är galet snuttig så ngt annat än napp fr start har varit otänkbart. Det är ju två olika sugtekniker men hon har hajjat galoppen fint :) o man märker på hur hon suger på nappen om det eg är tutte hon vill ha, för då går hakan upp o ner precis som om det vore tutten i mun på henne, annars sugs det mer rakt in med munnen, typ ;) O får hon tutte när hon eg vill snutta så kräks hon ut allt överflöd...o kan bli vansinnig på tutten för det kommer mjölk ur den :D Så söt lixom...
    Hur gammal är din? Vid två v är ju en tillväxtperiod då de alltid suger extra för o få igång mer, sen när de lyckats så lugnar det ner sig igen, det kanske är ngt sånt din syssla med i natt? :)
    Ja, han är ju 2v så då stämmer det förhoppningsvis. Iallafall testade jag napp, han tog den 10min iallafall. Efter mer amning så la jag honom i vagnen framför tvättmaskinen som går för fullt och nu har han sovit i 40min. Så mina stackars bröstvårtor fick vila lite!Glad Jaha, nu vaknar "kungen". Kanske som du säger men hoppas det blir mer mjölk snabbt!!
  • maribel
    förväntansfull2014 skrev 2014-05-28 19:17:53 följande:
    Idag var bvc här på hembesök. Plutten hade gått upp från 3885 till 4020 gr på 9 dar. Inte så mkt tyckte sköterskan, men ändå uppåt med besök på bvc på måndag.
    Min plutt går inte heller upp så mycket, bvc besök idag från 3560 till 3670 på 6dgr, ny vägning nästa vecka.  Känns lite då barn nr2 gick upp 500g i veckan. Hur mycket ska dem gå upp?
    Echinacea skrev 2014-05-28 17:02:24 följande:
    Vågen har stannat här också trots att jag äter nyttigt och powerwalkar flera dagar i veckan. Gick upp 12-13 kg under graviditeten och har gått ner 7 kg sen förlossningen. Väger nu 63 kg och ska ner till 56-57 kg. Hur mycket rör ni andra på er? Hur mycket gick ni upp under graviditeten och hur mycket har ni gått ner?
    Jag gick upp 11kg totalt, har tappat   6kg på dessa 2v. Tycker magen åkt in ordentligt men undrar hur lång tid det tar att bli av med sista magvalken, vill ju köpa sommarkläder. Just nu går jag i mammatightsen fortfarande.

• maribel
    förväntansfull2014 skrev 2014-05-28 22:18:54 följande:
    Maribel här sa bvc tanten att 150 gr i veckan är vad de rekommenderade. Är lite orolig att jag inte har tillräckligt med fet mjölk. Vart så med första barnet. Å nu vet jag inte om min magoperation gör någon skillnad på mjölken. Sweetboxen häftigt å se de förändringar. Hade så med mellanpojken gick ner 12 kg i början å upp 13 så 1 kg plus vid fl. Å därefter ca 14 kg minus Nu börjar min viktresa för att komma under 50 kg, hade 4 hg kvar när jag blev gravid å börja gå upp igen.

Jag är också orolig för att han inte får i sig tillräckligt, tycker att jag hade mycket mer mjölk med dem andra barnen. Har ni provat tillä. Har hemma men inte velat prova än.
  • maribel
    Sweetboxen skrev 2014-05-29 08:00:45 följande:
    Trodde jag va ute ur min blues nu men icke. Lipat sen igår eftermiddag o kan inte sluta. Jag sörjer min förlorade sambo lixom. Han är helt förändrad...Vart försvann den gosigaste i härligaste mannen på planeten?! Bebis får allt o mamman traskar han snällt förbi..usch. Hade jag vetat att han använt mig som "surrogat" så hade jag inte skaffat detta barn...
    Att få barn är ju en stor omställning för båda, allt kretsar ju till en början om bebis. Lätt hänt att man tar varann för givet och glömmer varandra. Men som Förväntansfull skrev: så måste du prata med din sambo om hur du känner, har säkert en del med hormoner att göra också men kanske behöver du lite extra uppmärksamhet från din sambo nu. Hoppas det känns bättre snart!
  • maribel

Jag har en fråga till er som ammar, jag blir inte klok på min amning denna gång. Rinner er mjölk till varje gång ni ammar. På mig bara hälften av gångerna och då blir jag ju osäker på om plutt får den tjocka mjölken?
    Har dessutom fortfarande superont i ena bröstvårtan.

• maribel

Ja, rutiner känns verkligen som dem inte följs riktigt längre. Blir nog så med alla besök, syskon och ny bebis.

Här har det ammats kl 0030 0130 0230 0430 0530 och 0700 så förväntar mig en rejäl viktuppgång på ons på bvc Glad kan tilläggas att mamma är trötttt! Har någon haft förkylda syskon i huset ännu? Båda barnen är snuviga och nu blir man lite orolig för bebis ska smittas? Vet att amning skyddar men ändå?

• maribel
    kokos skrev 2014-05-31 10:25:07 följande:
    Min bebis var förkyld redan första veckan. Hans pappa var dunderförkyld när han föddes sedan gick det runt hos oss alla.
    Oj, lät jobbigt. Ja, man trodde ju man slapp de flesta baciller i maj men inte med det här "vår" vädret.
    trulle82 skrev 2014-05-31 10:40:26 följande:
    Känner igen de där amningstiderna i natt!! Glad Jobbigt! Rutiner dröjer nog känns det som!!
    Fler med matglada barn alltsåGlad!

• maribel
    Madam skrev 2014-06-01 17:31:48 följande:
    Jo men det greppet kör vi med här också smile1.gif Funkar superbra..men som sagt inte något man kan direkt köra med när man är ute någonstans. Har inte ammat offentligt än, kör på tilläggsmatning med ersättning i flaska för att hon inte verkar bli mätt på bara min mjölk så det blir flaska när vi är ute på stan.
    Behöver nästan testa det här också. Kvällarna verkar inte mjölken räcka till, testade flaska igår men tog inte nappen. Vilken flaska har du?
  • maribel
    emmapemma4 skrev 2014-06-01 22:05:33 följande:
    Imorgon är det tre veckor sedan Sixten kom till oss. En snabb förlossning på ca 3 timmar från första värk till leverans :) Vi njuter här hemma av vårt lilla underverk. Syskonen på 8 och 6 år är stormförtjusta och vill hålla, pussa och kramas mest hela tiden. Tur att de är i skolan en stund på dagarna så att Sixten hinner andas :)

Amningen fungerar bra men hade ont i brösten i början. Mer än vad jag minns att jag hade med de två andra. Smörjde några dagar med bröstvårtskräm och det la sig. Blir dock nojjig om det finns tillräckligt men Sixten går upp i vikt och är nöjd så då borde det ju finnas tillräckligt. Han äter oftast 2-3 gånger per natt (ca 24, 3, och 5) och på dagen kan det vara varannan - var tredje timme.

När han är vaken ligger han ofta i babysittern, i soffan eller i sängen medan jag gör andra sysslor här hemma som att hjälpa de andra barnen med något, plocka ihop, laga mat eller så sitter vi helt enkelt och myser.

Tyngdkänsla i underlivet har jag också. Tycker att det har blivit mer den senaste veckan. Kan bero på att jag varit igång mer. Gått längre promenader, lyft en del tunga lyft och fixat och donat. Men man blir ju orolig att det ska vara något fel. Kniper och hoppas att det ska bli bättre. Har försökt och titta och känna. Det ser helt normalt ut men jag tycker att jag känner något mer framtill än vad jag minns att det gjorde innan men jag är inte helt säker. Har inte tid för efterkontroll förrän mitten av augusti men jag funderar på att ringa bm och fråga. Hur skulle ni ha gjort?
    Så lika! Vår lilla william blir tre v idag och syskonen på 8 och snart sex pussar också ihjäl honom. Får passa och säga ifrån när det blir för mycket för han "stackarn". Min lilla pojke har också ätit var annan till var tredje timme. Två nätter varje timme (Puh). Men nu tillbaka till varannan, var tredje timme. Har också nojat mig sedan början och gör det fortfarande på kvällarna när han bara vill snutta, att mjölken inte räcker.
Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014