• maribel

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Bra med en till tråd! 4dgr kvar till snitt och bebis!

• maribel
    Madam skrev 2014-05-08 08:41:15 följande:
    Har du snitt på måndag? I så fall kanske vi ses på BB..jag har snitt nästa torsdag smile1.gif
    Ja, ska vara där 0700. Har du haft ditt op samtal ännu? Jag var på det i tis. Förra gången låg jag 5 dgr, hoppas komma hem tidigare nu, annars ses vi!
  • maribel

I mån kom vår lilla pojke, 3640g och 52cm lång! Allt gick bra även om jag har värk och är orölig sen snittet. Känns helt fantastiskt med en bebis i huset igen! Så nu ansluter jag mig hit. Hur gamla har era bebisar Trulle82:här smaskas det också jämt, har sovit 2h senaste dygnen och samma här med att det inte går att flytta honom till mannen. Försöker håla ut 1v till innan napp! MadeleineH:har också 2barn på 5 och 8. Har gått jättebra med bebis och dem, enda problemet är att dem vill pussa och håla honomhela tiden och det blir lite för mycket för bebis märker man.Men det är också skilnad på att koma hem från bb med 1barn när man redan har 2 hemma. Allt måste liksom bara rulla på.

• maribel

Behöver lite råd här! Idag är plutt 6dgr och är lite orolig för amningen. Tidigare har den alltid kommit igång på dag2 och brösten har varit fulla och det har läckt men nu läcker dem inte en enda droppe och plutt sover nästan hela dagarna så jag är orolig att han är trött och inte får i sig tillräckligt?

Hur mycket sov era bebisar första veckan, hur är era bröst?

• maribel
    Madam skrev 2014-05-19 11:20:53 följande:

Sådär var det för mig så sent som i lördags. Vår skrutt bara sov och sov och försökt man amma så somnade hon bara. Vi fick rådet att testa att ge lite ersättning för att hon skulle piggna på sig för att på så sätt komma igång att amma.
    Har ni gett ersättning? Tror att jag har mer mjölk idag men han vill bara sova. Igår ville han bara snutta istället 4h i sträck. Sover er skrutt mycket också?
    trulle82 skrev 2014-05-19 11:27:00 följande:

Första veckan sov inte Alva alls mycket. Varenda gång hon vaknade ville hon amma. Kanske åt hon inte tillräckligt åt gången så hon fick äta ofta. Men när BVC var här hade hon gått upp bra i vikt. Så verkar som att hon fick i sig tillräckligt. Nu sover hon mer och behöver inte amma lika ofta. Så jag antar att mjölken kommit igång. Däremot läcker inte mina bröst heller. Behöver kanske inte göra det? Ska inte din plutt snart vägas av BVC? Då ser du ju om hen äter ordentligt smile1.gif
    Kanske som du säger att brösten inte behöver läcka då? Jo vi har vägt 3ggr redan, har gått ned 300g första dagen, lite mer tredje dagen och idag gått upp 30g men ska tillbaka på tor och väga igen eftersom dem vill att han går upp lite mer.

• maribel
    Madam skrev 2014-05-19 19:52:45 följande:

Ja de har ju ersättning på bb så hon fick i sig runt 15ml när det var dags. Hon piggnade verkligen på sig och sökte mer aktivt efter bröst när hon var hungrig. Är de för hungriga går de typ in i dvala sa barnmorskorna.
    Ja Molly sover sjukt mycket..i lördags hade hon en stund på dagen då hon sov 7 timmar i sträck och det är itne heller bra. Så då väckte vi henne och gav ersättning.
    Vi fick en näringsplan att vi ska väcka henne varannan timme för att amma för mjölk finns det absolut! Det gäller bara att få in tillräckligt mycket.

Idag vid utskrivningen så sa barnmorskan att väcka henne varannan till var tredje timme smile1.gif

Skönt att ni kommer hem. Ok, då kanske jag ska testa ersättning, men jag har också fått mer mjölk idag, så svårt bara vad som är ok och inte att sova. Men han har kissat och bajsat bra så antar att han får i sig. Hur tycker du att det går med op såret? Jag hade jättesvårt att ligga i sängen men nu börjar det bli lättare, gör jätteont att kissa men att gå funkar hyfsat. Vi fick ta prover på blodsocker hos plutt på lör men åkte hem vid 1800.
    lupin84 skrev 2014-05-19 20:06:30 följande:
    Thor kan sova fyra fem timmar innan han vaknar för mat... ibland väcker vi honom då brösten typ sprängs annars.. 
    Sista dagarna nu då maken är hemma, på måndag börjar allvaret då jag ska fixa tre barn själv ...  spännande

Grattis till er som fått era små! 
    Verkar vara som  att dem kan sova rätt länge. Kommer ju inte ihåg hur det var med dem andra barnen. Usch, ensam med tre är en prövning! Jag kommer också vara hemma själv med tre då mannen  börjar jobba igen. Dock bara 7 dgr sen har han semester.

• maribel
    MadeleineH skrev 2014-05-21 11:38:44 följande:
    Alltså hur länge håller avslaget på? Har tröttnat rejält... Inte för att det är så mycket nu 11 dagar efter födseln, kan gå nästan en hel dag utan att det kommer minsta lilla. Men sen poff! så sätter det fart igen.
    inne på dag 8 efter födseln och samma här, inget på hela dagen och sen om jag tex reser mig kommer färskt blod. Läste att det kan vara så upp till 8v. Sedan ska det vara bruna flytningar.
    förväntansfull2014 skrev 2014-05-21 11:50:54 följande:
    Hur mkt bajsar era små? Min lille plutt gör det bara en gång om dagen, men inget igår. Har för mig att det var oftare.
    Annars funkar allt kanon, sån lugn lite kille. Är dock förvånad att han är vaken långa stunder, typ 2 h. Vill på natten sova bredvid oss å gärna så nära som möjligt smile1.gif Babynestet var inget han gilla.
    Min plutt är uppe i 6ggr om dagen men förra barnet bajsade inte ens 1ggr per dag, så länge dem ammas kan dem aldrig bli förstoppade sa min bvc.

Imorgon ny vägning, hoppas plutt gått upp något annars funkar inte amningen fullt ut? tycker det är mer mjölk i brösten men läcker fortfarande inte? Har alltid gjort det tidigare, hur är det för er?

• maribel
    bluegrass skrev 2014-05-24 07:49:57 följande:
    Hej! Kul med fortsättning! Grattis alla! Didrik blir två veckor idag. Vi har haft tur och fått en väldigt bra start. Han är nöjd och lugn, syskonen än så länge bara glada. Amningen funkar bra och han går upp fint i vikt. Dock gör det väldigt ont i vä bröst fortfarande. Har en massa småsår där. Har provat amningsnapp, men vi har svårt att få till det. Men men, det går väl över, var likadant med mitt Mellanbarn och vä bröst. På mån börjar min man jobba, så då blir allt lite mer krävande. Än så länge har vi haft smekmånad! Trevlig helg alla!

Mitt högra bröst har sår men det är bara att amma på, också haft så här förut. På mån börjar min man också jobba, undrar hur man ska få ihop alt med 3 barn och hämtning o lämning men det gick ju med 2 så bara att "bita ihop". Skönt väder men oj vad onödigt med alla långärmade bodysar vi köpt. Blir tur till affären och innhandla mer kortärmat till plutt.
  • maribel
    Defeateris- oj vad jobbig start ! jätte grattis till bebisen och hoppas ni får ha en bra första tid hemma framöver!

Idag började mannen jobba, första dagen själv med plutt och att hämta o lämna dem andra två. Har varit på barnsjukhuset igår då plutt fortfarande har kraftig gulsot men alla prover var bra så nu får jag försöka att oroa mig mindre. N u måste bara vikten upp mer också. Trodde man skulle vara rutinerad" med trean men oj vad man glömmer fort och har tid att oroa sig ändå!
  • maribel
    Sweetboxen skrev 2014-05-26 23:04:08 följande:
    Ngn mer med en konstant sovande bebis? Min sover fasiken jämt. Hon är nog vaken 30 min sammanlagt per dygn, typ, i ett piggt tillstånd. Hon sover hela nätter, 4-6 tim, utan mat osv.
    Äter o växer bra, är nöjd men man börjar ju fundera om allt står helt rätt till. Vi vill ju att hon är vaken mer!
    Hon är strax 2 v.
    Hur har ni andra det med sömnen?.
    Samma här, 2v som sover hela dagarna och äter 10min var annan, var tredje timme. Somnar direkt vid bröstet, på natten vaknar han 2-3 ggr för att äta 5min och somnar direkt igen. Sover och sover. Min plutt är nog också vaken 1h sammanlagt per dag.Varit på BB i sön och kollat  prover för bla gulsot som han har men ändå ok värden. Läk där sa att en del bebisar vill sova jämt men så länge dem vaknar kontinuerligt och är hungriga så är det ok även om dem somnar om igen hela tiden. Också varit orolig men det verkar vara ok.

Hur mycket  har din gått upp? Min gick inte upp första veckan men nu 200g, ny vägning imorgon.
Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014