Inlägg från: Sweetboxen |Visa alla inlägg
  • Sweetboxen

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Hoppar in här oxå, BF+ och väntar med spänning, mysigt!

• Sweetboxen
    Förstaföderska skrev 2014-05-23 00:28:28 följande:
    Hej tjejer! Jag kommer snart till denna tråden, har gått över tiden med min bebis. Men jag tänkte ställa er som redan varit med om förlossning två frågor. 

1. Ni som var med om hinnsvepning - obehaget som uppstår under svepningen, kändes den för er likadan som värkarna? (kommer värkarna alltså vara samma plågeri som den förskräckliga svepningen)

2. En kvinna sa till mig idag att mjölken inte rinner till först 3 dagar efter förlossningen. Detta har jag aldrig hört talas om och tycker låter galet. Men är det så det ligger till?

1. Aldrig gjort hinnsvepning

2. Ja det tar ca 3 dgr innan det rinner till. Första dagarna sugs det febrilt råmjölk, det kommer inte värst mkt men räcker gott till bebis eftersom det är så tjockt, näringsrikt o gott :) Deras magsäck är stor som en valnöt typ så de behöver ju inte mer. På ca tredje dagen fylls brösten o blir till ett par BOOBS ;)

Varit lika för mig varje gång, nu inne på fjärde.

Lycka till med amningen sen!
  • Sweetboxen

Ngn mer med en konstant sovande bebis? Min sover fasiken jämt. Hon är nog vaken 30 min sammanlagt per dygn, typ, i ett piggt tillstånd. Hon sover hela nätter, 4-6 tim, utan mat osv.

Äter o växer bra, är nöjd men man börjar ju fundera om allt står helt rätt till. Vi vill ju att hon är vaken mer!

Hon är strax 2 v.

Hur har ni andra det med sömnen?

• Sweetboxen
    kokos skrev 2014-05-27 03:13:54 följande:
    Åh var glad att det sovs på natten!! Här äts det varannan timma på natten... Mycket gaser osv. Ver inte hur jag ska göra för att få honom äta ordentligt när han väl äter istället för så ofta, tips någon?

Sitt eller liggammar du?

Vi är liggare o det är stor skillnad på hur länge hon håller sig mätt om jag har vart tvungen att sittamma t ex på stan.
  • Sweetboxen
    maribel skrev 2014-05-27 08:51:26 följande:
    Samma här, 2v som sover hela dagarna och äter 10min var annan, var tredje timme. Somnar direkt vid bröstet, på natten vaknar han 2-3 ggr för att äta 5min och somnar direkt igen. Sover och sover. Min plutt är nog också vaken 1h sammanlagt per dag.Varit på BB i sön och kollat  prover för bla gulsot som han har men ändå ok värden. Läk där sa att en del bebisar vill sova jämt men så länge dem vaknar kontinuerligt och är hungriga så är det ok även om dem somnar om igen hela tiden. Också varit orolig men det verkar vara ok.

Hur mycket  har din gått upp? Min gick inte upp första veckan men nu 200g, ny vägning imorgon.

Som här då, fast hon äter gärna i 15-20 min, blundandes. Äter 1-2 ggr mellan 22-07, ibland har hon strecksovit tills morgon.

Ok låter bra det din läkare sagt, då tror vi på det! Det sägs ju att deras hjärnor utvecklas vid sömn, tänk sicka Einsteins vi kommer ha ;D

Hon går upp fint. 400 gr på 5 dgr förra v. Ska på vägning imorgon, 2v koll.

2 v innebär ju tillväxtperiod oxå så det blir väl oftare amning o lite gnälligare period som väntas...så får njuta så länge detta varar ;)
  • Sweetboxen
    SaraD skrev 2014-05-27 10:44:30 följande:
    Ja det ska bli skönt att någon som kan kollar, har googlat ihjäl mig nu, men blir inte klokare sex känns väldigt avlägset, då det gör ont när jag torkar mig fortfarande.. Men vi har börjat med sex på annat vis, känns bra faktiskt, då det kändes som att vi som par försvunnit helt sista tiden.

Håller med du...det där med att man försvann som par...jag vart ledsen i flera dgr för jag sakna min sambo, oss lixom...fast han va hemma...vart depp...men sen vände det för några dgr sen till det bättre. Vi börja se varandra igen...Har oxå börjat lite smått med sex på annat vis..men Gud va jag saknar riktigt sex, asså det man hade före stora magen etc!! :D
  • Sweetboxen
    förväntansfull2014 skrev 2014-05-27 12:12:31 följande:
    Samma här, tror att det kom lite amningsblues med allt. Samtidigt som jag sörjer i mitt eget med att jag inte fick bli en flickmamma... Älskar min son otroligt mkt å saknar så det gör ont när han nu är med pappa på eget. Hade likadant med mellanpojken, så jag vet ju att det blir bättre snart.

Amningsblues av denna kaliber va ngt nytt för mig, men är äldre o har ny partner o det kanske gjorde sitt.

Men det börjar bli bättre...fast gubben är tjurig idag så har jag iaf hitintills kunnat behållt lugnet ;))

Jobbiga känslor att känna när man "sörjer" en sort man så högt önskat. Jag känner igen känslan. Men skönt att du vet att det kommer att kännas bättre.

Kram
  • Sweetboxen
    kokos skrev 2014-05-27 19:17:08 följande:
    Jag ger ersättning... Försöker hålla tre timmar mellan så han ska få vila magen också. Känns som han sover väldigt lite. Ger Semper magdroppar också sedan två veckor tillbaka.

Ang navelstumpen... Sonens ramlade bort när han var tio dagar. Däremot har inte naveln dragit ihop sig helt och han är tre veckor nu. Är det vanligt? Jag har inte varit med om det tidigare. Vad gör man åt det?

Ok, inte lätt med knorrande magar, det är ju så synd om pluttarna när magen krånglar så. Har förstått att en del har en lite mer omogen tarm o behöver längre tid på sig att fungera, oavsett ersättning lr amning.

Hoppas det lugnar ner sig snart.
  • Sweetboxen
    SaraD skrev 2014-05-27 12:16:34 följande:
    Ja jag med, under graviditeten var det inte detsamma, och sista två månaderna hade vi inte penetrerande sex, sambon tyckte nog det kändes konstigt, så saknar verkligen vanligt, ej gravid-sex

Snaaart ska väl det mesta vara till det "normala" igen, lr hoppas verkligen det, för jag saknar verkligen oxå sexet just nu i min relation...

Kom o tänka på en sak...hur ska man nu göra med prev-medel, hmm..hur tänker ni andra kring det?
  • Sweetboxen
    maribel skrev 2014-05-28 07:39:26 följande:
    Haft en hemsk natt med plutt som velat äta/snutta konstant sedan kl2300. Aldrig varit så här jobbig natt tidigare.

Funderar på om han inte är mätt eller om det är snutt behov.Kom ju ingen mjölk tillsist då han i vanliga fall äter

varannan eller var tredje timme. Ska till Bvc idag för vägning. Har napp i skåpet men vet inte om jag ska testa än, är ju rädd att han är hungrig.

Nå´n mer med extra snuttig bebis?

Min är galet snuttig så ngt annat än napp fr start har varit otänkbart. Det är ju två olika sugtekniker men hon har hajjat galoppen fint :) o man märker på hur hon suger på nappen om det eg är tutte hon vill ha, för då går hakan upp o ner precis som om det vore tutten i mun på henne, annars sugs det mer rakt in med munnen, typ ;) O får hon tutte när hon eg vill snutta så kräks hon ut allt överflöd...o kan bli vansinnig på tutten för det kommer mjölk ur den :D Så söt lixom...

Hur gammal är din? Vid två v är ju en tillväxtperiod då de alltid suger extra för o få igång mer, sen när de lyckats så lugnar det ner sig igen, det kanske är ngt sånt din syssla med i natt? :)
Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014