• Wimsy

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

kokos skrev 2014-05-11 18:27:28 följande:
    Min lille prins är förkyld med täppt näsa Började med mellansonen sedan pappa och nu bebisen... Han vaknar och äter, är lite vaken och sover igen. Det gör de ju i början men man blir ju ändå nojjig. Han hostar inte och jag har gett saltdroppat plus högt under huvudet. Vad kan man mer göra??

De små liven, kan inte vara lätt att vara täppt. Jag har också hört att man ska använda bröstmjölk i näsan, ska tydligen hjälpa.
  • Wimsy
    förväntansfull2014 skrev 2014-05-18 18:28:01 följande:
    Hoppar in här då våran lille prins kom i torsdags Så fin å vilken känsla att äntligen få träffa honom, jag hade rätt det var en alldels liten perfekt kille. Fick ju äntligen regelbundna förvärkar från tisdag lunch, gjorde inte ont å kunde sova på nätterna. Dessa höll i sig även på onsdagen. På torsdag fm vid ca 11-12 kommer de med lite mer styrka å vart 10 minut, gör fortfarande inte ont. Åker till mvc för att lämna urinprov vid 14, då kommer de var 7 minut. Kommer hem, tar en promenad å köper mig en glass. Nu ca 5-7 min, gör inte ont. Hemma vid 15.30 å är trött, vilar på soffan. Sambon hemma vid halv 5, då har jag 3 värkar på ca 13 min å lite ondare. Känner att jag behöver lite käk då det känns som att nu är det nog på g, äntligen. Går ut å lagar mat, då jag inte ville ligga mer. Under den kulinariska matlagningen, makaroner å köttbullar, kommer det helt plötsligt 5 värkar var 10 minut. 3 starkare å 2 lättare. Käkar stående, med en tugga å en värk. Typ efter maten 5-6 starka värker på runt 10 min. Sambon helt förvånad å något chockad. Ringer fl vid 17.40 å pratar, känner mig lite löjlig då värkarna blev intensiva för typ 1 h sen å jag tänkt vara hemma länge. Dock har jag typ panikont å känner att jag kommer ju aldrig palla en fl med dessa intensiva å smärtsamma värkar i typ 10 h till. Kommer fram med fl att jag avvaktar ett tag till. Tar mig en varm dusch å börjar känna mer å mer. Kl 18.05 ringer fl igen å vill komma in, å de jaha redan. Vill skicka mig till Mölndal men jag vill till Östra (närmre, å känner till det bättre) ok till slut. Känner att jag dör snart under bilresan av värkarna å trycket. Framme å träffar sköterskan 18.25 å 5 min senare går vattnet, megamassa trots fixering. Plutten har dock bajsat i vattnet. Helt plötsligt trycker allt på, bm lite panik. Vi får undersöka dig, av med blöta kläder å är öppen 8 cm. Strax efter kommer en bm till in. Är inte förberedd men får fram att jag är livrädd för att spricka å vill stå på knä. Hinner inte upp på knä innan första krystbärken kommer, håller emot de två första då jag inte vågar... Två värkar senare är han ute. Vi hann vara på fl i 13 minuter??? Detta gick alldeles för fort för mig, har ju haft två fl på ca 20 h från värkar 3/10 min. Men helt klart var min fina prins värt allt. Nu är det bara att komma på ett namn som passar honom å som jag å sambon båda tycker om

Oj vilket häftigt förlopp! Hur skulle du beskriva förvärkarna om de inte gör ont? Jag sitter hemma och väntar på övertid och väntar bara på smärtan som ska infalla. Har ju ngn sammandragning då och då men de gör ju inte ont. Försökt att googla hur förvärkarna ska kännas men hittar inget direkt. Har ju en hel del "tryck" neråt när jag går eller står, när jag går så måste jag stanna.
  • Wimsy
    trulle82 skrev 2014-05-22 13:08:24 följande:
    Nån som har tips på var man kan köpa snygga amningskläder? 

Jag har också haft problem med att hitta snygga amningskläder eller amningskläder över lag. Jag kommer köra på amningslinnen från HM (svarta o vita), kanske ngn amningstopp från HM och till linnena har jag köpt omlottklänningar som man enkelt kan ta fram brösten ur men fortfarande vara lite täckt på kroppen. Annars tänker jag mig tunna, skira blusar med knäppning fram som man också enkelt kan få fram brösten ur som man kan ha över linnena med shorts eller kjol till (ur vanliga garderoben). Har också köpt lite extra stora sjalar som man kan ha över när man ammar om man nu har en topp man måste dra upp hela vägen. Kolla annars på GlamMom, TopShop (engelska siten) eller googla "nursing outfit". Får nog bli att handla online och från utlandet om du ska hitta ngt snyggt som inte kostar en förmögenhet.
  • Wimsy

Idag blir vår Charlie en vecka! Igår fick jag lite stress av att tiden går så fort och att man vill hinna njuta av spädistiden! Vi hade några tuffa nätter i början utan sömn och då han bara ville amma. Det som var positivt i det är ju att amningen och mjölken kommit igång. Har fortfarande inte helt 100 teknik vid amningen varvid bröstvårtorna får sig en omgång och det lite då och då kommer blodblandad mjölk. Men det kommer bli bättre sa BB-personalen. Purelan är min nya kompis. De senaste 3 nätterna har vi kommit in i toppenrutin med amning 2-3 ggr per natt med 3 timmars mellanrum. Jag suger i mig alla timmar av sömn som jag kan eftersom man vet aldrig när det ändras! Sömnen är det som är jobbigast för mig att det blivit mindre timmar per dygn - kroppen stänger ner och det är jag inte van vid.

• Wimsy
    Madam skrev 2014-05-31 23:44:28 följande:
    samma här! och vi har inte ens fått kläm på amningen ordentligt än :-/
    Jag passar på att bara njuta när den är vaken. Ibland sitter jag med bebisen i knät och snackar, berättar om alla människor som har längtat efter honom, sjunger en sång eller berättar om dagen innan eller om dagarna dom kommer vad vi kanske har planerat. Om han är lugn så kan han ju ligga själv i sitt babynest i vår soffa och få titta lite medan vi (jag och pappan) sitter bredvid och läser eller pratar med varandra. Pappan gillar att bära runt på Charlie ich snacka med honom om allt möjligt, det gör ofta att han somnar, hoppas den triggern håller i sig länge.

Jag ser till att alltid ha ljud på någonstans, TVn eller radion eller så pratar vi för att det ska bli lite intrycka Det är ju inte så mycket man kan göra med de heller nu när de är så små och inte så många timmar om dagen de är vakna (inte min bebis iallafall). Man får bara vara tacksam att man har ett friskt barn och utan kolik.
  • Wimsy
    SophiaI skrev 2014-06-01 12:37:35 följande:

I torsdags kom vår dotter till världen! 2855 gram och 49 cm lång, allt gick bra. Sprack lite ytligt, grad 1, knappt tre stygn sa barnmorskan (stygn på olika ställen om jag förstod rätt i lustgas-yran).

Lillasyster ammar med 1-4 timmars mellanrum, 10-30 minuter per gång. Däremellan soooover hon, precis som sin storasyster gjorde. Men hon är pigg när hon väl är vaken :) Tyvärr gör mina bröst så fruktansvärt ont när hon börjar suga, det lättar efter en liten stund men känns lite hela tiden. Det ser ut som att hon har rätt tag, så tror bara brösten behöver härdas lite.

Har fått några småsår på toppen av ena bröstet, det såg ut som det var små blåsor där förut. Jaja, det har blivit lite mindre smärtsamt på ena bröstet så jag hoppas det ger med sig snart.

Sen tänkte jag höra om någon har samma, jag har som en tyngdkänsla mellan benen, som att något hela tiden är på väg ut. Är det vanligt efter vaginal förlossning eller? Någon mer som har så? Svullnaden har gått ner ganska mycket men tyngdkänslan är kvar. Blir värre om jag står eller går länge.

Jag kämpar i alla fall på ned knipövningar och hoppas att det blir bättre snart, vill kunna gå ut på promenader utan detta som stör och känns så obehagligt. phpBXD2rA91046.jpg

Jag har också tyngdkänslan. Den blir lite bättre med värktabletter men det känns som att det är något på väg ut igen. Jag har också svårt att gå samt att stå längre perioder, blir mycket ligga i soffan. Som tur är har jag en omtänksam man som servar mig med mat och dricka.

Jag fick tips från BB att ta en binda och hålla den emot i området när man måste bajsa och det funkar för mig!
  • Wimsy
    förväntansfull2014 skrev 2014-06-01 14:45:47 följande:

Åh vad svårt det är att bestämma ett namn till miniplutten... Vet inte vad det är som tar emot att välja det jag gav i förslag. Farmor, farfar å pappa kallar honom vid detta namn. Kanske därför, det känns konstigt. Han är 17 dar å behöver ju få sitt namn...

Jag har en kompis som hade samma dilemma. De hade ett namn som de började använda men som hon inte var jättenöjd med men idag 1 år senare är han verkligen en liten Viktor!
  • Wimsy

Här har mjölken också runnit till ordentligt på en vecka. I torsdags kväll sa det PANG i brösten och de blev gigantiska! Först blev jag jätteorolig att jag var på väg att få mjölkstockning då de spände ganska rejält. Googlade lite ich läste att detta skedet hette mjölkstas då mjölken rinner till och att det väldigt sällan (nästan aldrig) blir mjölkstockning den första veckan.

Men hallå, som ett brev på posten! Igår eftermiddag slog det till på mindre än en halvtimme, först sprängande huvudvärk och sedan frossa på det. Sov va en timme och vaknade upp och svettades. Kan vara någon kombination med att jag "glömde" äta och dricka ordentligt så jag kunde slurpa i mig 2 liter vätska direkt!

Nu funderar jag på att använda bröstpumpen för att få ut det värsta men är orolig att det ska bli ännu mer produktion. På BB varnade de lite för det när man började pumpa då det stimulerar produktionen. Vill ju inte sitta fast i pumpen. Vår don har ju en tendens att käka ich sedan hamna i mjölkkoma och sova i tre timmar. Annars ska man ju amma oftare gör att det ska släppa.

Ska till BVC idag och höra vad de säger.

• Wimsy

Igår hade vi en tuff eftermiddag/kväll. Vi tror att Lillemans mage tjorvade rejält! När vi bar honom så blev han lugn men så fort vi la ner han så vaknade han efter 5 min och gick inte att trösta. Höll på mellan 14-23, stackarn måste varit helt slut! Somnade till slut efter en sista amning kl. 23.30. Men under den perioden hade jag redan brytit ihop över att vara helt otillräcklig. Jag har nämligen en muskelspänning i skulderbladet på höger sida som gör att så fort jag lyfter Lilleman så strålar det smärta i hela ryggen. Detta gör att jag undviker lyft och att pappa får hjälpa till att lyfta honom till bröstet när det är dags för amning. Men när han låg där igår med sin lilla kropp i gråt och skakade av magknip då bröt jag ihop eftersom jag inte kunde erbjuda någon närhet eller bära honom! Tårarna bara forsade och jag hulkade som aldrig förr (var kanske lite andra uppdämda känslor som kom ut). Det hjälper ju inte till att jag haft mjölkstockning redan med frossa och språngande huvudvärk... Men sen sov han som vanligt hela natten och var sitt vanliga jag igen, jag fick sova 7 timmar i natt med två amningstillfällen så nu är jag lite mer på banan. Men sån hemsk känsla att inte kunna trösta eller hjälpa sitt barn! Kommer komma fler gånger är jag övertygad om!

• Wimsy
    emmelina skrev 2014-06-07 16:07:42 följande:
    Hej på er. Nu har jag äntligen hittat hit. Vår underbara Wilmer föddes efter igångsättning på BF den 24 maj, så han är 2 veckor idag. Han vägde 2740 gram och var 46 cm. Förlossningen gick riktigt bra och var enkel. Födde utan EDA denna gången och det kändes bra att slippa den! Wilmer föddes i så kallad segerhuva, vilket innebär att han kom ut med hinnorna intakt, i själva påsen med vattnet kvar och allt. Detta är tydligen ganska ovanligt och sägs ge barnet lycka och välgång i livet
    Kasper och Elina

Så jäkla cool frippa! Och pigg och vaken blick! Grattis!!
  • Wimsy
    Förstaföderska skrev 2014-06-13 18:28:01 följande:
    Är det några fler som får en grinig bebis på kvällen? Jag tycker min lilla flicka är jättesnäll under nätterna och morgnarna men vid 15-16 tiden varje dag så blir hon jätteledsen. Oftast när hon ammar så börjar hon skrika av ilska, men mjölk kommer för fullt, men inte så att hon sätter i halsen för jag har amningsnapp som underlättar det rika flödet. Jag testar att rapa henne och det hjälper inte, masserar henne men hon skriker och spänner sig ändå. Det enda som hjälper är att gå runt med henne, fast det funkar oftast bara när hennes pappa gör det.. Jag vet inte om jag är för seg när jag går runt. I alla fall så jobbar pappsen natt och jag har honom inte till hjälp nu under hennes grinperioder, så det är lite tungt på kvällarna. Är det någon som är med om liknande? Hon är förresten 3 veckor idag :)

Ja vi har också en grinigare period som kommer på kvällarna. Brukar börja vid 17-18 tiden och kan hålla på tills han somnar för natten vid 21.30-22. Däremellan kan maten trösta något men ofta bara med korta perioder, inte så att han skriker vid bröstet utan att han somnar vid bröstet och sedan vaknar kort därefter och gnäller igen. Vår Charlie är också 3 veckor (på söndag). Precis som för er så hjälper det att pappa bär på honom i ryggläge så blir han helt avslappnad. Eller så håller jag honom så han kan sitta på det som är kvar av gravidmagen (blir som en studsmatta) och hoppar lote upp och mer. Då blor han också avslappnad, sen kan jag ha honom i knät och gunga honom till sömns. De går ju igenom en växtperiod vid 3 veckor har jag läst så det kanske beror på det. Annars är det ju allt från att de är oroliga i magen/kroppen till att de bearbetar alla intryck under dagen eller bara är uttråkade och vill att man ska hitta på saker.
  • Wimsy

Är det någon mer som har huvudvärk? Som sagt Charlie är 3 veckor och amningen funkar bra (har lite ont i höger bröst i mjölkgångarna bara). Min enda anledning till huvudvärken som kommer krypande under eftermiddagen är att jag dricker för dåligt men jag tycker verkligen att jag bälgar i mig dricka. Fick tips från BVC att variera med drickat och inte bara dricka vatten för att få i sig mineraler så man inte sköljer ur systemet. Så vatten varvas med blåbärssoppa, saft, läsk, mjölk och kaffe (två koppar om dagen) men jag ändå kommer värken. Någon mer än jag som har det så eller har haft och har någon lösning på det?

• Wimsy
    Amalian83 skrev 2014-06-21 00:18:27 följande:

Hej! Hoppar med här. Hade bf 8 juni men min tjej kom 23 maj genom igångsättning på grund av hepatos.

Fram till för en vecka sedan hade jag en bebis som var ok med att ligga själv om dagarna och sova. Plötsligt i söndags skedde en förändring och hon är dels mkt mer orolig om kvällarna och dels godtar hon inte att ligga själv om dagarna längre. Så nu får jag inte mkt gjort alls. Tack och pris för bärsele :)

Snart har min sambo semester och då ska han få gå på låååånga morgonpromenader så att jag kan få sova ut åtm. 4 timmar. Är hon bara i en vagn som är i rörelse är hon helt däckad nämligen.

Hoppas ni alla haft en trevlig midsommar!

Jag läser en bok som heter Wonder Weeks och som handlar om barnens utveckling. I vecka 5 (kan diffa med en eller två veckor åt vardera håll) så genomgår bebisarna en jätteomställning både mentalt och fysikts. Detta kan göra att de behöver mer närhet än tidigare och inte går med på att ligga själva och blir kinkigare då hela deras nu kända värld ändras för de.
  • Wimsy

I boken Wonder Weeks (den finns på svenska också men då vet jag inte vad den heter) så står det just om det som ni beskriver med att våra bebisar mellan 4-5 veckor är mer griniga och verkar behöva ammas oftare. Enligt boken så genomgår de små liven stora förändringar bl.a. av deras sinnen, inre organen och ämnesomsättning. Självklart kan man förstå att de behöver mer tröst då. Det står också att det bästa sättet att hjälpa bebisen är att ge henne kärlek. Det är omöjligt att skämma bort de i den här åldern så känn er inte skyldiga (text ur boken) speciellt inte när de gråter.

Jag märker att min bebis äter oftare men jag jobbar hårt med att erbjuda nappen som funkar efter ett tag (man får jobba lite för att han ska ta den) istället för att bara ge honom bröstet (får ju rätt ont vid tätare amning).

Har också upptäckt att magen tjorvar mer på kvällen men att det hjälper att massera magen och ge mys i famnen.

Dessutom är han ju vaken mer på dagen än tidigare och tar bara kortare sovstunder.

Jag rekommenderar verkligen boken, den är skriven av professorer som gjort studier på barn och mammor och satt ihop sina fynd. Tydligen så kommer det vara 10 stycken tydliga utvecklingsperioder fram tills att de är 1,5 år som vi kommer uppleva att de ändras radikalt och antagligen är rätt kinkiga när det händer. Mycket intressant läsning och man kan ju ta till sig delar av den.

Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014