• Emmalisan

EXTREMT flygrädd! Någon som känner som jag? Hjälp!

Hej!
    Jag är en tjej på 20 år som på senare tid har blivit EXTREMT flygrädd. Jag har som yngre flugit väldigt många gånger utan större problem. Givetvis har jag väl alltid varit lite nervös men inget som har varit i närheten av vad det är nu. Jag visste inte att jag var så flygrädd för än jag och min mamma bokade en resa till Kina oktober - 2011. Från det att jag bokade resan mådde jag dåligt fram tills att vi kom hem till Sverige igen. Jag kunde inte njuta av resan för än jag var hemma. Jag mådde så pass dåligt att jag inte kunde äta någonting under hela veckan i Kina och gick ner 4 kg. 

Detta begränsar mig något otroligt och får mig att känna mig tråkig och värdelös om ex. jag skulle rest med vänner eller sambo. Jag tackar hellre nej än att sätta min fot på ett flygplan. Sommaren 2013 fick jag mina vänner att sätta sig i en bil tillsammans med mig och vi bilade ner till Kroatien... allt på grund av min flygrädsla. 

Att sätta foten på ett flygplan som står på marken skulle få mig att fullständigt flippa ur. Jag tycker detta är konstigt eftersom jag inte varit med om något traumatiskt när det kommer till att resa med flygplan. 

Någon som känner som jag, någon som har något att dela med sig av? Detta begränsar mig och jag vill gärna resa och uppleva andra platser!

• Svar på tråden EXTREMT flygrädd! Någon som känner som jag? Hjälp!
  • isabellab

Been there... Har nästan helt gått över för mig.

Vill du "bota" det?

Jag ser det på två sätt, antingen är man flygrädd och vill inte bli av med det. Det är HELT ok. Varför tvinga sig om man inte vill? Då får man bara göra planer som funkar istället, inte mer med det.

Eller så vill man bli av med det, och då gäller det att komma på vad det är man faktiskt är rädd för. Är det tex att sitta instängd? Rädd för en olycka? Genom att identifiera det du är rädd för kan du också i så fall bemöta och mästra den rädslan.

• Emmalisan
    isabellab skrev 2014-05-04 02:26:43 följande:
    Been there... Har nästan helt gått över för mig.
    Vill du "bota" det?
    Jag ser det på två sätt, antingen är man flygrädd och vill inte bli av med det. Det är HELT ok. Varför tvinga sig om man inte vill? Då får man bara göra planer som funkar istället, inte mer med det.
    Eller så vill man bli av med det, och då gäller det att komma på vad det är man faktiskt är rädd för. Är det tex att sitta instängd? Rädd för en olycka? Genom att identifiera det du är rädd för kan du också i så fall bemöta och mästra den rädslan.
    Jag vill mer än allt annat bota detta så att det dels underlättar för mig samt för andra jag eventuellt kommer att resa med i framtiden. Jag är väldigt rädd för att sitta där instängd utan att ha någon som helst kontroll själv. Jag kan inte styra någonting själv, allting bara händer och jag har ingen aning om vad som sker. Dessutom känner jag typ dödsångest (haha guuud vad detta är tramsigt...) Men jag känner verkligen en sådan extrem ångest om det SKULLE ske en olycka... Så ja, du tog väl orden ur munnen på mig. Är rädd för olycka och att sitta där instängd utan kontroll. Om jag till exempel åker bil, buss, tåg eller något annat liknande så kan jag ju alltid gå av när jag vill om det skulle kännas obehagligt av någon anledning. Alltså har jag kontrollen i mina egna händer... haha
  • isabellab
    Emmalisan skrev 2014-05-04 19:08:38 följande:
    Jag vill mer än allt annat bota detta så att det dels underlättar för mig samt för andra jag eventuellt kommer att resa med i framtiden. Jag är väldigt rädd för att sitta där instängd utan att ha någon som helst kontroll själv. Jag kan inte styra någonting själv, allting bara händer och jag har ingen aning om vad som sker. Dessutom känner jag typ dödsångest (haha guuud vad detta är tramsigt...) Men jag känner verkligen en sådan extrem ångest om det SKULLE ske en olycka... Så ja, du tog väl orden ur munnen på mig. Är rädd för olycka och att sitta där instängd utan kontroll. Om jag till exempel åker bil, buss, tåg eller något annat liknande så kan jag ju alltid gå av när jag vill om det skulle kännas obehagligt av någon anledning. Alltså har jag kontrollen i mina egna händer... haha
    Jag antar att du har koll på att det är farligare att åka bil, buss och tåg än att flyga? Risken är till och med större att du ramlar ur din säng och dör av det, än att du skulle dö i en flygolycka. På riktigt!
    Risken är så liten så att även om du skulle flyga alla dagar i hela ditt liv, så skulle det ta 19000 (NITTON tusen!!) år innan du var med om en dödlig olycka.
    Jag förstår precis vad du menar med att det är obehagligt att sitta instängd och känna sig utom kontroll. Men något som är bra då är att skaffa sig kontroll på de saker man kan. Du kan förbereda dig genom att veta statistiken ovan, det kommer inte att hända något! Det är säkrare att åka flyg än hiss...
    Och planet kommer inte att "ramla ner". Planet är mer som ett stort skepp, precis som en båt färdas fram över vatten så färdas planet genom luften. Det är bara det är luftpartiklarna är osynliga för ögat. Planet ligger stadigt och är buret av luften.
    En annan sak som jag tyckte var hjälpsam var att jag innan min resa så förberedde jag mig med att ha en spellista klar på mobilen som jag lyssnade på hemma, visste vilka kläder jag skulle ha, jag gick till och med så långt att jag hade en viss parfym som jag tog på mig hemma och låg och tänkte hur härligt det skulle bli att flyga och visualiserade hur bra det skulle gå. Allt för att sinnena sedan när jag väl var på planet skulle plocka upp detta och känna sig trygga.

Det är inte alls tramsigt att vara flygrädd, men däremot är det totalt onödigt!
Svar på tråden EXTREMT flygrädd! Någon som känner som jag? Hjälp!