• LitenLarv

Bojkotta djurparker, tips på bra dokumentär

Här är en väldigt stark och fruktansvärt hemsk dokumentär som nog inte lämnar någon oberörd. Den belyser hur djur påverkas av att hållas i fångenskap och fokuserar framförallt på späckhuggare.

Späckhuggaren Tilikum fångades och rycktes upp från sin familj i början av 80-talet. Han hålls nu på SeaWorld i Florida. Under åren har han ansvarat för tre personers död vilket talar sitt tydliga språk när späckhuggare i det vilda aldrig någonsin visat sig vara aggressiva mot människor.

Här är trailern till Blackfish

Jag blir så arg när jag ser den här filmen. Hur fruktansvärt grymma och kalla människor kan vara övergår mitt förstånd.

Djur ska inte hållas instängda! Framförallt inte för vårt nöjes skull. Bojkotta djurparker och allt som hör dit. Upplev djuren i det fria istället.

Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • Svar på tråden Bojkotta djurparker, tips på bra dokumentär
  • Örontrumpet

Jag har också tänkt som du men det är inte bara negativt med djurparker. Det finns avelsprogram som verkligen behövs för flera utrotningshotade arter. I det fria skulle de inte ha en chans att överleva som art.
    Jag tycker därfr att man ska uppmuntra djurparken men de som gör det på rätt sätt som tex Kolmården och Björnparken. Man måste således ställa krav som besökare och vara beredd på att betala för inträde.

• Mandel

Jag är ingen vän av djurparker, men om de har avelsprogram för utrotningshotade arter är det ändå ett litet plus.

Personligen anser jag att tamdjur hemma ex fåglar i bur, kaniner i bur osv är näst intill mer vidrigt då de oftast har på tok för liten yta.
    I en djurpark kan i alla fall djuren skutta omkring och fåglarna har stora burar.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • LitenLarv
    Örontrumpet skrev 2014-05-03 12:56:55 följande:
    Jag har också tänkt som du men det är inte bara negativt med djurparker. Det finns avelsprogram som verkligen behövs för flera utrotningshotade arter. I det fria skulle de inte ha en chans att överleva som art.
    Jag tycker därfr att man ska uppmuntra djurparken men de som gör det på rätt sätt som tex Kolmården och Björnparken. Man måste således ställa krav som besökare och vara beredd på att betala för inträde.
    Mandel skrev 2014-05-03 14:02:44 följande:
    Jag är ingen vän av djurparker, men om de har avelsprogram för utrotningshotade arter är det ändå ett litet plus.

Personligen anser jag att tamdjur hemma ex fåglar i bur, kaniner i bur osv är näst intill mer vidrigt då de oftast har på tok för liten yta.
    I en djurpark kan i alla fall djuren skutta omkring och fåglarna har stora burar.
    Att rädda utrotningshotade arter i all ära men om man ska vara krass så är majoriteten av djur i djurparker INTE utrotningshotade och de finns där av en primär anledning - att dra in pengar. Avelsprogram för utrotningshotade arter kan man ha på ett betydligt bättre sätt än förhållanden i en djurpark.

Kolmården ska man absolut inte besöka eftersom de håller delfiner i fångenskap varav en eller ett par är tagna från det fria på 80-talet. Delfiner, liksom späckhuggare, mår INTE bra av att vara i fångenskap oavsett hur stor deras bur är. Costa Rica, Ungern, Indien och Chile har enligt lag förbjudit delfiner i underhållningssyfte. Fler länder borde ta efter.

Att ha djur i bur är jag också emot och är anledningen till att vi i vår familj inte har några husdjur. Jag  förstår inte riktigt varför djurparker skulle vara ok bara för att det är värre att ha djur i fångenskap hemma. Båda två är illa men av olika grad i helvetet.

• riboflavin
    LitenLarv skrev 2014-05-03 15:36:06 följande:
    Att rädda utrotningshotade arter i all ära men om man ska vara krass så är majoriteten av djur i djurparker INTE utrotningshotade och de finns där av en primär anledning - att dra in pengar. Avelsprogram för utrotningshotade arter kan man ha på ett betydligt bättre sätt än förhållanden i en djurpark.

Kolmården ska man absolut inte besöka eftersom de håller delfiner i fångenskap varav en eller ett par är tagna från det fria på 80-talet. Delfiner, liksom späckhuggare, mår INTE bra av att vara i fångenskap oavsett hur stor deras bur är. Costa Rica, Ungern, Indien och Chile har enligt lag förbjudit delfiner i underhållningssyfte. Fler länder borde ta efter.

Att ha djur i bur är jag också emot och är anledningen till att vi i vår familj inte har några husdjur. Jag  förstår inte riktigt varför djurparker skulle vara ok bara för att det är värre att ha djur i fångenskap hemma. Båda två är illa men av olika grad i helvetet.

Jag håller med dig i mångt om mycket, men avelsprogram kostar enorma summor pengar. De pengar besökarna betalar är ovärderliga i det arbetet, tyvärr är ju resultatet av det hela att vissa individer får fungera som representanter för sin art.  

Många av dem som frivilligt skänker pengar till avelsprogrammen och bevarandeorganisationer är sannolikt människor som fått sitt djurintresse delvis från att ha mött dem i djurparker.

Jag och många med mig anser att djurparkernas utbildningsarbete är viktigt för att ska nya generationer av människor som bryr sig om djuren och deras habitat.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Örontrumpet
    LitenLarv skrev 2014-05-03 15:36:06 följande:

Problemet är att det är mycket dyrt med avelsprogram och få är villiga att betala det via skatten eller genom donationer utan att få valuta för pengarna. Därför finns det andra djur på djurparkerna.  Tvärtom mot vad du tycker så anser jag att man ska besöka de parkerna som har en bra djurhållning som Kolmården för att stödja forskning och bevarandet av utrotningshotade djur. Samtidigt ska man bojkotta parker som Eskilstuna och land som enbart håller djur i rent vinstsyfte och gör det på ett rent vidrigt sätt.

Tack vare att djurparker drar in pengar så finns det en viss men begränsad forskning. Idag vet man det man inte visste på 80-talet. Om Kolmården idag tog delfiner från det vilda skulle jag hålla med dig om att man ska bojkotta dem. Men nu har dem de djuren och att släppa ut dem igen efter 30 års fångenskap skulle vara mycket grymt eftersom delfiner är flockdjur. Det har gått 30 år och någonstans måste man förlåta även oförlåtliga fel begångna i dåtiden på grund av rent oförstånd.
  • catgirl

Jag blev verkligen berörd när jag kollade på trailern.Ett djur som hålls i fångenskap på djurpark mister sitt naturliga beteende vilket leder till stor stress för djuret.

• Oschlaka
    LitenLarv skrev 2014-05-01 13:36:40 följande:
    Här är en väldigt stark och fruktansvärt hemsk dokumentär som nog inte lämnar någon oberörd. Den belyser hur djur påverkas av att hållas i fångenskap och fokuserar framförallt på späckhuggare. Späckhuggaren Tilikum fångades och rycktes upp från sin familj i början av 80-talet. Han hålls nu på SeaWorld i Florida. Under åren har han ansvarat för tre personers död vilket talar sitt tydliga språk när späckhuggare i det vilda aldrig någonsin visat sig vara aggressiva mot människor. Här är trailern till Blackfish

Jag blir så arg när jag ser den här filmen. Hur fruktansvärt grymma och kalla människor kan vara övergår mitt förstånd. Djur ska inte hållas instängda! Framförallt inte för vårt nöjes skull. Bojkotta djurparker och allt som hör dit. Upplev djuren i det fria istället.

All form av djurhållning är omoralisk och djurplågeri! Särskiltnär när det är för nöjesskull! Vidrigt!!!
Svar på tråden Bojkotta djurparker, tips på bra dokumentär