Inlägg från: mariaheterjag |Visa alla inlägg
  • mariaheterjag

BF Januari 2015

Vinterdröm skrev 2014-10-07 08:54:05 följande:

Nja, de vagnar vi funderade över var Kronan och Brio, mest för att vi har kompisar som har lovordat dem. Men det föll på Brio Happy eftersom en av butikerna här i stan hade kampanj på just den vagnen i somras. Men eftersom vi har testkört den med andras barn i vet vi att vi gillar den. Med tanke på hur ofta man använder och hanterar vagnen känns det oerhört viktigt att man blir nöjd med sitt val! Ser ungefär ut som vagnen nedan

Liften går att lyfta ur enkelt och smidigt och vi tänkte ha den i hallen hemma, medan själva vagnen kan stå i garaget så tar den inte så mycket plats.

Vi har även köpt en miniåkpåse (Bozz mini) som funkar både i liggdelen och i bilen. Den kommer vi att få byta ut till en större sedan när barnet blir större.

Ser jättefin ut!!! Och smidigt med liften som sagt Läste på någon blogg att den var lättkörd också så det låter ju bra...
  • mariaheterjag

Andra kontrollen hos barnmorskan idag. Bebis röjde runt som bara den, börjar nästan oroa mig för att vi kommer få en riktig vilde då han verkar väldigt aktiv mest hela tiden! Hjärtslagen kom upp i 155 och det var tydligen normalt med tanke på att han hade ett träningspass där inne

Sf mått sa hon inte, men mätte, jag glömde fråga.

Har gått upp 7,5 kg sedan inskrivningen, är i vecka 27 nu.

Järnvärdet var lite lågt så ska börja äta niferex.

Det enda oroande var att jag hade sammandragningar medan vi var där. Och överlag verkar jag få det rätt ofta. Typ i alla rörelser, reser mig upp, går i trappor, bär lite tyngre, lägger mig ned osv... Ska lämna in prov och kolla så att jag inte har urinvägsinfektion då jag även haft onda sammandragningar ibland i samband med toabesök.

• mariaheterjag

Jag tycker det är fint med lite pasteller och typ vita och gråa kläder på små bebisar. Ska vara mjuka färger liksom! Men behöver absolut inte vara blått till killar och rosa till tjejer. Kan vara fint med lite tuffare kläder också men mer när de börjar bli lite större. Större barn ska få ha precis vilka färger de vill tycker jag. Vår 4 årige pojke hade en period i våras när han bara ville ha gula, rosa eller lila kläder. Allt annat vägrade han. Nu vill han istället ha Spider-Man och liknande när han ska va fin. Och inget är mer "rätt" tycker jag

• mariaheterjag
    längtan94 skrev 2014-10-16 12:49:10 följande:

Nu lär väll alla haft rul i alla fall, så har ni några stolpar kvar eller är de enbart födseln ni längtar efter nu? :)

För mig är det nog mest födseln jag längtar till!!! Eller man kanske ska säga efter födseln. Vet inte om jag ser fram emot själva förlossningen precis

Eller iofs det ska bli skönt att gå på julledighet för sen ska jag inte jobba något mer innan lillen kommer
  • mariaheterjag
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-10-18 11:31:17 följande:

Här går jag in i v 30 och har börjat få hormonerna rejält i gungning. Sen nån vecka får jag plötsligt en stark känsla av obehag i kroppen som jag inte kan skaka av mig riktigt. Allt känns hemskt fast allt egentligen är bra. Som en lättare ångestattack fast mild och går över efter en stund. Jag kan inte hitta en anledning annat än en ren känslomässig/hormonell.

Finns det fler som känner igen sig?

Inte precis så som du beskriver det men jag har blivit lite svartsjuk sista veckorna! Vill helst att sambon bara ska vara hemma. Upplever det som att jag är lite känsligare än vanligt också, och liksom tar saker hårdare. Så kan säkert vara mycket hormoner i kroppen nu. Jag går in i vecka 29 på tisdag. Känner mig inte direkt snygg med den växande magen heller...
  • mariaheterjag

Min son kommer vad nästan 5 när bebis kommer så hans förskoleplats säger vi definitivt inte upp Märker att kompisarna börjar bli jätteviktiga och han kan uttrycka att jag kommer förtidigt och hämtar ibland, vilket aldrig hände tidigare. Där vi bor har man rätt till 25 timmar i veckan och jag tror att de flesta har barnen på fsk mån-Tors 9-15 och sen är lediga fredagar. Tycker det låter som ett bra upplägg. Bara man kan komma iväg på morgonen Men sen om sonen skulle uttrycka att han vill vara hemma någon extra dag så tänker jag att han får det, svårt att argumentera varför inte till ett så stort barn liksom....

• mariaheterjag
    Martina8 skrev 2014-10-23 13:49:59 följande:

Här får syskon gå 15tim/v på fsk. De flesta går ti-to 9-14 vilket jag tycker är värdelöst, min yngsta sover middag och näst yngsta sover ibland. Med den tiden innebär det att barnen ska vara kvar och sova mellan 12-14 då vill jag hellre att de kommer hem och sover, vad får de ut av att sova på förskolan och sen gå hem? Min äldsta tjej var 8 när första syskonet kom och 11 idag.. har varit superskönt för henne att få gå hem direkt efter skolan, hon har hunnit med läxor innan klockan blivit för mycket och haft tid att träffa kompisar. Såå skönt för oss alla och mycket mindre vardagsstress ????men det är hur jag tycker och vad som fungerat för oss. Det är ju såklart olika vad man har för behov.

Ja det är klart med små barn som fortfarande sover på förskolan kanske det e bättre att hå några timmar varje förmiddag eller så. Men får ni lägga upp timmarna hur ni vill eller bestämmer förskolan? Kan förstå att ni väljer bort fritids om inte dottern själv skulle fråga efter det. Tror faktiskt inte den verksamheten ger så mycket ner än bara någonstans att vara då föräldrarna jobbar.
  • mariaheterjag

Hur mår ni?

Jag gick in i vecka 30 idag och känner att det börjar bli riktigt tungt det här! Magen liksom spänner och drar mest hela tiden. Måste gå i myrtakt annars får jag jätteont. Jag undrar hur pass jobbigt det måste vara för att bli sjukskriven? Idag har jag knappt kunnat tänka på annat än att magen känns sjukt obekväm och nästan gör ont? Sen ungefär lunchtid....Jobbar på förskola, så det är rätt mkt spring fram och tillbaka, upp och ned från golv osv...

• mariaheterjag

Barnmorskan idag. Min bebis hade vänt sig med huvudet ner! Känns skönt, hoppas den stannar så. Bm sa att han nog inte hade plats att vända sig tillbaka nu men man vet ju aldrig... Magen låg på mitt kurvan rätt precis och jag har gått upp 10 kg nu (vecka 32). Skulle vilja veta hur mkt jag gått upp i denna vecka med mitt första barn. Då slutade det på 25kg men är osäker på när jag la på mig alla kilon.... Kan ha varit sista tiden då jag samlade på mig enormt mycket vatten. Hjärtslagen var höga denna gång med, 150 eller något sånt, det är en aktiv krabat där inne.

• mariaheterjag
    Sunnan skrev 2014-11-13 14:00:26 följande:

Kaxigt av BM att säga så! Min vände sig ju i v 32+6 och den är jättestor för sin ålder (2800g) och jag är förstföderska. Till mig säger de tvärtom - det är lugnt, den kan vända sig i flera veckor till. Och jag hoppas att det är sant för jag vill ju att min ska vända. Men jag hoppas att din ligger kvar rätt!

Tycker också det var lite magstarkt av bm att säga så. Därför känner jag inte att jag riktigt litar på det. Oj det låter som en stor bebis ! Men hur kan du veta att den är så stor? Har du gjort någon spec undersökning? Min bm har inte sagt något alls om förmodad storlek på bebisen...
Svar på tråden BF Januari 2015