Inlägg från: mariaheterjag |Visa alla inlägg
  • mariaheterjag

BF Januari 2015

På måndag ska jag på RUL! Har ju sett lillen två gånger redan men det ska ändå bli kul och skönt med ett bevis på att allt är bra

Känner mig lite oroad då jag knappt känner av pyret alls (sparkar eller buffar) trots att jag snart går in i veckan 20. Är ju andra barnet för mig och då "ska" man ju känna tidigare... Magen växer och så dock.

• mariaheterjag

Kul att allas ultraljud verkar gå bra!

För oss var allt också bra. En liten kille där inne (men det visste vi sen moderkaksprovet), allt såg normalt ut, samma födelsedatum som innan- 12 januari. Kändes skönt att allt var bra! Han var jättesöt låg och pilla med sina fingrar och sen såg man hur han drack lite vatten, jättegulligt!

Modesty1972: vad hemskt att få ett sånt dåligt bemötande! Hon måste varit väldigt ny eller något ??? Bra att ni fick ett nytt ultraljud i alla fall! Får ni se bebisen en till gång

• mariaheterjag

Min förlossning var också relativt lätt. Tror det tog 5 timmar ifrån att vi blev inskrivna på sjukhuset tills att sonen föddes. Jag fick EDA vilket var skitbra, förutom att värkarna stannade av och jag gillade inte det värkstimulernande droppet. De värkarna jag fick av det kändes mycket mer obehagliga än de vanliga värkarna. Minns även att det gjorde sjukt ont precis när huvudet skulle komma fram. Sprack rätt mycket också och blev inte sydd bra vilket gjorde första halvåret efter förlossningen rätt trist.

Denna gång är jag nervös för att tappa kontrollen och bli jätterädd. Tänker att jag kanske glömt bort hur värkarna känns och kommer få panik när jag kommer ihåg dem. Är även rädd för att spricka mycket.

Min kompis som jobbar på BVC säger att det finns någon typ av bedövning som man kan kombinera med EDA och som liksom bedövar därnere när själva huvudet ska ut. Den är vanlig i USA bl a. Skulle kännas skönt om man kunde få den.

• mariaheterjag
    Elaise skrev 2014-08-21 14:57:21 följande:

Hej, får jag vara med här?

Jag väntar andra barnet, beräknad förlossning 2 januari enligt KUB (5 januari enligt sista mens). Första barnet föddes i oktober -08 så det är några år däremellan.

Välkommen Min son är född i mars -10 så det kommer bli nästan 5 år mellan syskonen. Jag tycker det känns skönt att inte få så tätt.
  • mariaheterjag
    Malin81a skrev 2014-08-21 21:31:57 följande:

Undrar om de är spinal du menar. Jag ska på aurorasamtal och ska försöka få mer info om den då. Tydligen samma som man får vid kejsarsnitt men då i högre dos. Tror inte de har den överallt som vanlig bedövning dock...

Skulle kunna vara. Tror det var någon som är rätt ovanligt att ge. Varför kan man undra? Hennes kompis hade i alla fall tjatat sig till det och sagt att förlossningen var som en dröm i jämförelse. Hon kombinerade det då med EDA. Om det bara finns på en del sjukhus så skulle jag kunna tänka mig att välja sjukhus efter det.
  • mariaheterjag
    Bettanspettan skrev 2014-08-22 09:56:30 följande:

Det här var en rätt bra sida som förklarade enkelt om olika bedövningsmetoder.

www.babyhjalp.se/bedovning

Tack om man följer länken låter det som att det skulle kunna vara spinal som man kan kombinera med EDA... Min vän gav mig tipset att läsa på om hur de gör i USA. Där ger de mycket bättre smärtlindring än här!
  • mariaheterjag
    Twiberg skrev 2014-08-22 23:33:35 följande:

Från förlossningar till något helt annat!

Gårdagens lyckorus kom när jag såg (vad jag antar) två händer pressa ut magen!!!! Nu när jag kikar så ser jag regelbundna små rörelser från utsidan och jag är helt såld! Skulle kunna ligga hela dagarna och titta på vår dotters små rörelser :'D

Wow! Vad coolt!
  • mariaheterjag
    Malin81a skrev 2014-08-22 23:30:31 följande:

Jag har lite svårt att förstå varför alla ska vara super kvinnor när det gäller just barnafödande. Mycket annan sjukvård handlar väl ganska mycket om att lindra smärta. Som när jag skulle sys efter första när de kom längre bak hade inte bedövningen tagit där så varje stygn gjorde jätteont. I chock som jag var så sa jag inget men vände och vred mig och gjorde säkert ljud ifrån mig. Till slut säger ähh ni går väl ge henne mer bedövning. Har tänkt på det i eefterhand och blir så arg över den dumma kommentaren.

Sedanhåller jag med om att det klart inte ska ges maxdos i förebyggande utan efter behov. Alla är vi olika!

Håller helt med. Varför ska man lida massa i onödan just vid förlossningar?

Ush hemskt att de snålade så med bedövningen när de skulle sy också. De gjorde de i alla fall inte på mig. Kände inte ett smack. Kom ihåg att de tog på något och så väntade en stund innan de började sy.
  • mariaheterjag
    Waimea skrev 2014-08-22 20:34:08 följande:

Min första förlossning tog 12 timmar från inskrivning. Lite körigt på slutet, svaga krystvärkar och låga hjärtljud = tre personer som pressade på och spräckta blodkärl i ögonvitorna. Andra förlossningen var jag öppen 4 cm dagen innan det satte igång, tror jag fick en hinnsvepning då. Tog sex timmar från värkstart. Sydde ett stygn vid första, inget vid andra. Bara lustgas båda gångerna, båda positiva upplevelser.

Å jag hoppas så att min andra förlossning blir enklare än första och att jag inte spricker lika mycket! Hade du tätt mellan dina barn? Kommer ju vara nästan 5 år mellan mina så då kanske det inte spelar så stor roll att man fött tidigare. Märkte t ex inte att magen kom tidigare denna gång som det ju "ska" för omföderskor utan den kom ungefär vid samma tid som vid första barnet.
  • mariaheterjag
    Bettanspettan skrev 2014-08-24 08:34:06 följande:

Ååh igår kväll kände sambon för första gången en liten buff på utsidan magen <3

Kul Blir ju mer verkligt då på något vis!

Jag börjar se framemot att plocka fran sonens gamla bebiskläder och se vad som finns. Har sparat nästan alla kläder i de minsta storlekarna.
Svar på tråden BF Januari 2015