Inlägg från: Royalle |Visa alla inlägg
  • Royalle

BF Januari 2015

Waimea skrev 2014-12-14 09:25:13 följande:

Eldade bastun varm igår och tog en riktig långkörare, vilket var mumma för både ömma fogar och sammandragningar/mensvärk.

Packade upp och tvättade igenom en hel hög med bäbisgrejer, känns lite surrealistiskt. Köpte också blöjor, bindor och amningsinlägg. Den här gången har vi en ny och fin tvättstuga att byta blöjor i, med rinnande vatten, så det blir våta tvättlappar för min del. Vår toalett är så liten att det aldrig gått att ha skötbord där, så det har varit skötplats i barnets rum.

What, får man basta? Och jag som inte vågat under hela graviditeten bara för att en kollega sa att man inte skulle göra det... Det som hade varit så skönt! Ska helt klart in i bastun nästa gång jag åker till badet Skrikandes
  • Royalle
    mariaheterjag skrev 2014-12-15 13:01:42 följande:

Har ni pratat något mer era partners om hur ni ska dela upp sömnen när bebis kommer? Jag är lite nervös för vad som komma skall med sömnbrist och bråk som det lätt kan bli när båda är trötta. Eftersom att det blir vårt andra barn så kommer vi ju inte ha samma möjligheter att sova på dagen jämt heller. Känns som jag vill ha en plan samtidigt är det svårt att veta innan kanske.

Vi är lantbrukare, utan djur, (förrutom ett par hästar på lösdrift) så här är det lugna puckar fram till i början på Mars iallafall, så vi kan båda vara vakna vid behov. Så länge det inte snöar, för då måste han ut och skotta. Men vi bor på västkusten så snö är väldigt sällan ett bekymmer  
    Dela upp sömnen känner jag är svårt, utan det är nog något man får ta som det kommer. Troligen kommer jag att sova i min dotters rum en del då hon kommer att vara lite orolig i början. Då får antingen bebis följa med eller så får sambon ta hen vid behov. Fast mest troligt är att jag får ta bägge på natten och han får roa dem på dagen medan jag försöker sova.
    Däremot fasar jag lite för att vi inte blir färdiga med renoveringen utan att det kommer att bröta från snickare och sågar när bebis behöver sova på dagen. Jag vet inte hur vi löser det riktigt, men vi får se. Bebis kanske sover jättegott till oljudet. Själv kan jag ju trycka in öronproppar om det krisar...
  • Royalle
    Unique1 skrev 2014-12-17 23:00:09 följande:

Idag föddes våran son kl.11:42, trots att han kom 2veckor för tidigt var det en stor kille på 3930g och 50cm

Grattis! Det var u nästan tur att han kom ut nu annars hade han blivit jättestor
  • Royalle

Inatt var jag nästan säker på att få åka in. Jag hade ordentligt ont från kl 23 till runt 3-4 tiden. Jag satte på min TENS och tänkte att jag ringer om det fortsätter till morgonen. Men så slutade det... Idag har jag haft några stycken starka onda värkar men inte regelbundna.

Kanske var det för att vi hade en väldigt intensiv dag igår med barnkalas på dagen och vuxenkalas på eftermiddagen och kvällen. Jag var rätt slut när jag gick till sängs.

Men jag tror att jag förbereder mig på att det snart kan vara dags.

• Royalle
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-12-28 15:50:27 följande:

Kul, Royalle, när är du beräknad?

Till den 14 januari. Men det har hoppat lite fram och tillbaka mean den 7 januari och den 14 januari, så jag vet inte riktigt...
  • Royalle
    Waimea skrev 2014-12-28 22:15:27 följande:

Det börjar hända saker igen!! Jag hade rejält ont mellan 1 och 5, men sen somnade jag och idag har varit en lugn och skön dag. I morgon dags för sista Bm-besöket innan BF, tar med mig hela familjen för att lyssna på hjärtljuden, maken har nog bara varit med på Ultraljuden, blir så, kanske med barn nr 3..

Det verkar som att vi ligger ganska lika. Ska bli spännande och se hur det utvecklar sig, och vem som får först

Jag har också sista besöket i morgon och dotter och sambo följer med Han har bara varit med på ett UL innan men jag tänkte att han kan passa på att fråga om han undrar ngt. Han ser mig som allvetande bara för att jag fått barn innan, och detta är hans första.

Jag är lite spänd över hur natten kommer att bli. Har haft ont då och då under dagen, och jag känner att det blir mer och mer tryck neråt nu under kvällen. Än gör det inte så ont som igår men man vet ju aldrig...
  • Royalle
    Waimea skrev 2014-12-29 09:08:57 följande:

Spännande! Hur var natten? Jag sov som en sten till 5, klarvaken o läste 1,5 timme sen sova en timme till. Inget ont alls men tryck idag..

Den var helt lugn och jag sov som en stock. Tyvärr är det lika lugnt nu och bebisen har inte rört sig mer än pyttelite och bara om man puttar ordentligt så jag är ganska orolig för att ngt är fel. Det brukar vara rejäla buffar hela tiden. Ringde förlossningen och hon tyckte att jag skulle åka in om inget händer.

Jag ska ta lite kaffe och se om det hjälper...
  • Royalle
    Mimmi90 skrev 2014-12-29 11:20:30 följande:

Herregud om du är spansktalande, ge den gåvan till ditt barn! Min dotters pappa är från Chile så hon är nu tvåspråkig och det är en av de bästa gåvor man kan få! Särskilt som det är spanska, det är ju ett så otroligt stort språk som dessutom bara växer.

Prata spanska med hen från födsel och så ofta du kan när hen växer upp så kommer det helt automatiskt :)

Som lärare i Svenska som andraspråk så håller jag fullständigt med här. Det blir bättre för språkutvecklingen om man talar sitt modersmål med barnet.
  • Royalle
    4loveandlemons skrev 2014-12-30 09:24:23 följande:

Hej alla! Jag ligger här på bb och myser med en liten dotter som valde att titta ut igår kväll, en vecka före bf. Livet är underbart!

Åh vad härligt! Grattis!
  • Royalle

Vi är också hemma ensamma med dottern. Jag och hon sitter i morgonrock och myser och sambon i mysbyxor och fleecetröja. Gött att bara slappa B-)

• Royalle
    mariaheterjag skrev 2015-01-04 13:50:18 följande:

Nu är vi på förlossningen och väntar på igångsättning. Nervöst! Men samtidigt ska det bli kul att få träffa bebisen snart????

Lycka till!
  • Royalle

Idag är det nåt konstigt. Min bebis har varit fixerad ett par veckor, men idag upplever både jag och sambon att min mage blivit mindre. Sjunker den ytterligare innan förlossning förrutom vid fixering?

• Royalle
    Sunnan skrev 2015-01-07 13:34:28 följande:

Kl 06.12 den 3/1 kom vår dotter tillslut ut 40 långa timmar efter igångsättningen började. Det blev snitt som jag rapporterade från förlossningen. Var öppen 0 och hon låg i ansiktsbjudning ovanför bäckeningången så hon blev skuren i pannan av kirurgen. Det var med andra ord helt rätt beslut med snitt, hade aldrig gått på nåt annat sätt tyvärr. Min livmoder var helt slut och behövde jättemycket läkemedel för att dra ihop sig efteråt. Jag mådde jättedåligt av biverkningarna men blev väl omhändertagen.

Nu har vi varit hemma i ett dygn, amningen är fungerande och livet flyter långsamt på.

Oj, vilken pärs! Men vad härligt att ha fått sin prinsessa och att ni iallafall mår bra. Jag hoppas verkligen att du får chans att vila upp dig och läka nu.
  • Royalle

Igår blev det en liten flicka. 49cm och 2970g. Allt gick bra förutom att värkarna var verkningslösa i ett dygn. Men när det väl börjat öppna sig gick det på 3 timmar från 1cm till att bebisen var ute. Nu är vi hemma igen hos storasyster son ju inte fick vara på BB.

Svar på tråden BF Januari 2015