Inlägg från: Anonym (Vad pågår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Iarwain skrev 2014-07-14 22:16:18 följande:
    Nu var ju inte det vaccinets fel, utan hanteringen av densamma. Vaccinet hade blivit kontaminerat.
    Rubriksättningen är missvisande, cancervirus kommer inte från vaccin, utan från hur vaccin, och andra ämnen, hanterades på slutet av 50-talet.

Mycket har hänt sedan 50-talet...
    Likväl är det på grund av vaccinering som ett otal människor drabbats av cancer.
  • Anonym (Vad pågår)

Bookchin, D. and Schumacher J. "Tainted polio vaccine still carries its threat 40 years later." The Boston Globe (January 26, 1997)

• Anonym (Vad pågår)
    Iarwain skrev 2014-07-14 23:06:47 följande:
    Ja, som jag skrev var det på slutet av 50-talet detta kontaminerade vaccin gavs, 55-61 om de källor jag sett stämmer.
    Det är inte vaccinet i sig som är farligt utan hanteringen gjordes så att en kontamination uppstod.
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-14 22:57:55 följande:

www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002934303000871

Vad vill du säga med denna länk?
    Det råder väldigt liten tvekan om att SV40 orsakar cancer.
    Jag tror att det är många som inte hade en aning om detta. Nu får de chansen att läsa på.
  • Anonym (Vad pågår)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-14 22:41:38 följande:
    Du är inte i någon som helst position att läxa upp någon överhuvudtaget då du själv ger intryck att vara något av ett vandrande klavertramp, så släpp det nu.
    Släpp vad menar du?
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym ((jag blir så less!)) skrev 2014-07-14 23:06:48 följande:
    Om vaccin inte fanns skulle till exempel smittkoppor fortfarande finnas och barn och vuxna skulle då fortfarande dö i drivor runt om i världen. Nu är det utrotat. Alla vacciner har biverkningar men det handlar om att se det hela på en större skala än så- det är så sjukvården har ämnat det, en massimmunisering som skapar en större trygghet i samhället. Barn och vuxna slipper då att få sjukdomar som är dödliga och/ eller handikappande och risken för att nedsatta individer blir sjuka och avlider minskar.

Visst är vaccination frivilligt och jag förstår varför du är fundersam inför om risken för biverkningar är värd att ta. Det respekterar jag och vaccin är alltid frivilligt- du är målsman och KAN säga ifrån. I de flesta fall är ändå risken minimal, speciellt på så väl beprövade vaccin som används inom barnavården. Undantaget är influensavaccin som ofta tas fram väldigt snabbt och inte alltid hinner testas på tillräckligt stora populationer för att upptäcka ovanliga, men potentiellt allvarliga biverkningar. Tycker nästan det är rent själviskt att välja bort vaccin- detta är min åsikt som jag står för. 

Jobbar för övrigt själv inom sjukvården och blir mycket upprörd när folk demoniserar och tror att vacciner endast handlar om profit. När slutade folk att tro på att vården är där för att hjälpa och göra gott? Vi har det jävligt bra i Sverige som till och med får vaccin och vård till våra barn HELT gratis. Vad hände med tacksamheten?!
    Jag tror definitivt att vården är där för att hjälpa och göra gott, och bland annat sjuksköterskor är ett av de yrken jag hyser mest respekt inför, då de gör ett jättejobb. Sjukvården agerar självklart efter det de fått lära sig är det rätta. (Sedan finns det såklart undantag, men det gör det ju alltid när det handlar om människor) 

Det blir dock väldigt problematiskt när vårdpersonal får delar av sin kunskap/utbildning från bland annat spökskrivna forskningsresultat, vinklade till läkemedelsindustrins favör. Detta är vanligt, tyvärr.

Vacciner och de flesta läkemedel finansieras för övrigt i Sverige av våra skattepengar, och är alltså INTE gratis.
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (Dr B) skrev 2014-07-15 11:22:13 följande:
    Noterade du att den studien är delvis finansierad av GlaxoSmithKline som är ett läkemedelsföretag?
    Syftade du på detta:

This study was supported in part by the Baylor Center for AIDS Research Core Support Grant AI36211 from the National Institute of Allergy and Infectious Diseases, Bethesda, Maryland. Dr. Vilchez is the recipient of the 2001 Junior Faculty Development Award from GlaxoSmithKline, Philadelphia, Pennsylvania, and the 2002 Translational Research Award from the Leukemia & Lymphoma Society, White Plains, New York. The funding sources had no role in study design; the collection, analysis, or interpretation of data; and the preparation, review, or approval of the manuscript.
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (Dr B) skrev 2014-07-15 12:55:00 följande:
    Ja. Hade du noterat det?
    Ja, men jag tolkar det som att en av personerna endast har mottagit ett pris från bland andra glaxosmithkline.
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (Dr B) skrev 2014-07-16 08:45:06 följande:
    Så är det nog. Tycker du inte att det sänker trovärdigheten i artikeln? Du har ju givit uttryck för liknande när läkemedelsindustrin varit inblandad i forskning tidigare i tråden. Jag vill bara veta om du är konsekvent i den frågan.
    Att man har vunnit ett pris från ett företag betyder inte att man automatiskt har något samarbete med dem som delar ut priset.

Sedan om jag är konsekvent när det gäller att ta del av/tro på läkemedelsindustrins forskning, så kan jag ärligt säga att jag inte är konsekvent. Jag har tidigare läst, och läser, en hel del litteratur och artiklar som jag inte alltid känner till deras inblandning i. Till exempel läser jag dagens medicin, vilka jag antar till stor del finansieras av läkemedelsindustrin.

Dock är jag mycket mer kritisk till allt jag läser nu, och tar reda på fakta från fler källor innan jag tar till mig eller dementerar.
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (Ssk11) skrev 2014-07-17 21:57:46 följande:
    Vi utbildas absolut inte med "vinklade forskningsresultat" som betalats av läkemedelsföretag. Vad är det för trams?? Vi läser om olika läkemedels verkningsmekanismer, halveringstid osv. Ingenting ör knutet till specifika företag. Snacka om att den du citerar hitta på! Jisses, tur det verkar finnas vettiga människor ändå som ser igenom sådana lögner. /nybliven sjuksköterska
    Jag har syftat på alla vinklade artiklar om framförallt behandlingsalternativ och specifika läkemedel, ej själva grundutbildningen med anatomi, fysiologi, sjukdomslära, farmakologi etc. 
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"