Anonym ((jag blir så less!)) skrev 2014-07-14 23:06:48 följande:
Om vaccin inte fanns skulle till exempel smittkoppor fortfarande finnas och barn och vuxna skulle då fortfarande dö i drivor runt om i världen. Nu är det utrotat. Alla vacciner har biverkningar men det handlar om att se det hela på en större skala än så- det är så sjukvården har ämnat det, en massimmunisering som skapar en större trygghet i samhället. Barn och vuxna slipper då att få sjukdomar som är dödliga och/ eller handikappande och risken för att nedsatta individer blir sjuka och avlider minskar.
Visst är vaccination frivilligt och jag förstår varför du är fundersam inför om risken för biverkningar är värd att ta. Det respekterar jag och vaccin är alltid frivilligt- du är målsman och KAN säga ifrån. I de flesta fall är ändå risken minimal, speciellt på så väl beprövade vaccin som används inom barnavården. Undantaget är influensavaccin som ofta tas fram väldigt snabbt och inte alltid hinner testas på tillräckligt stora populationer för att upptäcka ovanliga, men potentiellt allvarliga biverkningar. Tycker nästan det är rent själviskt att välja bort vaccin- detta är min åsikt som jag står för.
Jobbar för övrigt själv inom sjukvården och blir mycket upprörd när folk demoniserar och tror att vacciner endast handlar om profit. När slutade folk att tro på att vården är där för att hjälpa och göra gott? Vi har det jävligt bra i Sverige som till och med får vaccin och vård till våra barn HELT gratis. Vad hände med tacksamheten?!
Jag tror definitivt att vården är där för att hjälpa och göra gott, och bland annat sjuksköterskor är ett av de yrken jag hyser mest respekt inför, då de gör ett jättejobb. Sjukvården agerar självklart efter det de fått lära sig är det rätta. (Sedan finns det såklart undantag, men det gör det ju alltid när det handlar om människor)
Det blir dock väldigt problematiskt när vårdpersonal får delar av sin kunskap/utbildning från bland annat spökskrivna forskningsresultat, vinklade till läkemedelsindustrins favör. Detta är vanligt, tyvärr.
Vacciner och de flesta läkemedel finansieras för övrigt i Sverige av våra skattepengar, och är alltså INTE gratis.