Inlägg från: Anonym (Vad pågår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Iarwain skrev 2014-07-10 17:59:28 följande:
    Det problemet ligger helt hos dig. Jag är helt för, i det närmaste, total yttrandefrihet.
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-10 17:49:21 följande:
    Har jag fel så får du gärna berätta hur du tänkte?
    Jag tänkte att efter att ha läst ingressen att det inte skulle vara en recension, utan en partsinlaga, av någon som inte alls har koll på ömnet.

Det visade sedan att jag hade rätt.
    Enligt mig är recensionen (efter ingressen) en bra sammanfattning på vad boken tar upp.

Hur kan du säga att "det visade sig sedan att du hade rätt" när du inte ens har läst boken?
  • Anonym (Vad pågår)
    Iarwain skrev 2014-06-22 21:42:44 följande:
    Du förstår inte hur forskning fungerar. Den blir inte tystad under någon längre tid.
    Visa länk till forskningen inte något populärvetenskaplig skrift.

Jag vill inte slösa min tid på en bok med tveksamma källor, jag läser hellre källorna direkt.

Kan du länka till riktig forskning, även ej publicerad (peer-review), så ska jag kanske börja ta dig på allvar.
    Eller så kan jag visa vad i artiklarna som visar varför de inte är publicerade.
    Här ovan är svaret på din fråga: Varför tror du att jag inte läst boken 
  • Anonym (Vad pågår)
    Iarwain skrev 2014-07-10 20:53:35 följande:
    Jag hade rätt i att var en partsinlaga och inte en recension. Det saknas ett antal vitala delar i texten för att vara en recension.

Varför tror du att jag inte läst boken och vad skulle det spela för roll i sammanhanget?
    Jag uttalar mig om texten du länkat till samt senare klistrat in delar av, inte boken i sig.
    Berätta gärna vilka vitala delar som fattas för att det ska få anses vara en recension?
  • Anonym (Vad pågår)
    Iarwain skrev 2014-07-10 22:37:50 följande:
    Aha, såpass...
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-07-10 22:18:00 följande:
    Berätta gärna vilka vitala delar som fattas för att det ska få anses vara en recension?
    Det är inte riktigt mitt kunskapsområde, men jag anser att recensioner bör vara en opartisk analys av innehåll, struktur och tema.
    Denna innehåller inget av detta, utan är en okritisk upprepning av valda delar av boken.
    Jag kan givetvis ha fel i sak, men det förtar inte mitt första intryck jag fick av din länkade artikel.

Jag förstår fortfarande inte vad du vill åstadkomma med alla dessa inlägg, som verkar mest vara ett sätt att hacka på mig.
    Jag är verkligen inte någon auktoritet på textanalys, utan jag gav uttryck för en personlig reflektion över en ovetenskaplig text som du givit epitetet recension.
    Jag länkade endast till en recension som jag tyckte var en bra sammanfattning på vad boken tar upp. Sedan om den var skriven utifrån de kriterier som finns för hur man ska skriva en recension eller ej, reflekterade jag inte så mycket över. Det är också utanför mitt kunskapsområde, därför frågade jag dig om varför du ansåg att det inte borde räknas som en recension, eftersom du gav intryck av att vara insatt.

Jag kan hålla med om att recensionen inte är opartiskt upplagd, men å andra sidan är ju bokens syfte att ta upp den negativa sidan av "vaccinmyntet".

Min mening är inte att "hacka på dig", men det kanske är upplevelsen du får när jag svarar rättframt på dina inlägg och ifrågasätter dina åsikter/kunskaper. Jag skulle i så fall kunna säga detsamma. Men så är jag också medveten om att det är återkommande känslor i en diskussion där man helt eller delvis har olika åsikter.
  • Anonym (Vad pågår)
    jvs skrev 2014-07-11 12:01:07 följande:

Jag tänker inte skriva något om varför man bör vaccinera eftersom många andra har gjort det men jag vill fråga hur man kan tro att det INTE är frivilligt? Trodde du att det var lag på att alla ska få en spruta?

Jag ifrågasätter INTE fördelen med vaccin och den uppfattningen bygger jag på att jag känt till hur vaccin funkar och de sjukdomar man vaccinerar emot sedan LÅNGT LÅNGT LÅNGT innan jag själv blev gravid. Jag har ett sk intresse för hur saker funkar och tror inte på vad folk på gatan svamlar om. 

Om du frågar mig(?) så har jag alltid vetat att vaccination är frivilligt. Men det är knappast en fråga som tas upp per automatik på exempelvis barnavårdscentralen. Det vaccineras rent rutinmässigt i de allra flesta fall.
    Jag har då aldrig(eller någon i min bekantskapskrets) fått frågan om mina barn ska vaccineras utan det har bara tagits för givet och sprutorna är redan framplockade när man kommer dit. Det ger en känsla av att man inte riktigt har något val.
  • Anonym (Vad pågår)
    jvs skrev 2014-07-11 14:36:19 följande:
    Jaha det är väl bara att beklaga att du haft så lite koll. Om du går till tandläkaren och de upptäcker att du har karies, så kommer de inte sätta sig ner och ta en diskussion med dig om huruvida du vill ha ett ev hål lagat heller för det ingår i deras repertoar att laga tänder men självklart får du lov att säga nej..

Tycker iof att det framgår tydligt i början av tråden att du trodde det var obligatoriskt.
    Att jag skriver att man får känslan av att det är obligatoriskt i början av tråden, är en generalisering från min sida. Jag står fast vid det.
    Väldigt många människor(både outbildade och högt utbildade) i min närhet har aldrig läst på något om ämnet, vare sig det positiva eller negativa, utan bara lyssnat på vad som rekommenderas. De flesta förlitar sig helt på sjukvården. De har inte tid och intresse helt enkelt, utan överlåter det till dem som arbetar med det.

Det räcker också att läsa lite om vaccinationer på 1177.se så förstår man varför folk känner sig tvingade att vaccinera. De inleder med att det är frivilligt, och fortsätter sedan med skräckpropaganda.

Jag läste tidigare endast information som kom från bland annat läroböcker och myndigheter, och innan jag började gräva ned mig ytterligare så var jag självklart helt färgad av just de källorna. "Att nyttan överväger riskerna och biverkningarna är få och milda, sjukdomarna är värre än biverkningarna, och att man ska vaccinera sig för att även skydda andra". Det är kontentan. Och det är ju inte sanningen.

Jag beklagar också att jag tidigare har haft så lite koll, i bemärkelsen att jag har låtit mig hjärntvättas av läkemedelsindustrin och annat. Jag beklagar än mer alla de som fortsätter tro att de får all information de behöver från sjukvården och de myndigheter som styr, och att den informationen de får är den rätta.

Väljer man att vaccinera trots att man har läst på ALLT man kan komma över, från båda sidor, ja då respekterar jag det helt och fullt.
    Frågan är hur många som verkligen läser på på riktigt, med tanke på motståndet till att vilja läsa boken i trådstarten.
  • Anonym (Vad pågår)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-14 22:04:12 följande:
    Kan du inte någon gång länka till opartiska källor i stället för foliehattsajter som sprider partsinlagor? Det här börjar bli löjligt.
    Och så vips så dök du upp igen? 
  • Anonym (Vad pågår)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-14 22:04:12 följande:
    Kan du inte någon gång länka till opartiska källor i stället för foliehattsajter som sprider partsinlagor? Det här börjar bli löjligt.
    Berätta varför man inte kan lita på informationen istället för att bara avfärda det du inte kan bemöta som "foliehattsajter". Skriv något tänkvärt, så kanske jag lyssnar.
  • Anonym (Vad pågår)
    Iarwain skrev 2014-07-14 22:16:18 följande:
    Nu var ju inte det vaccinets fel, utan hanteringen av densamma. Vaccinet hade blivit kontaminerat.
    Rubriksättningen är missvisande, cancervirus kommer inte från vaccin, utan från hur vaccin, och andra ämnen, hanterades på slutet av 50-talet.

Mycket har hänt sedan 50-talet...
    Vitrysk hockeyhjälte, ovan är vad jag menar med att skriva något tänkvärt. Om du nu vill bli tagen på allvar..
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"