Bjoer skrev 2014-06-13 08:19:18 följande:
Då tror jag du drar lite förhastade slutsatser. Jag är inte helt analfabet när det gäller kroppen bara för att mitt huvudämne i skolan har varit fysik. Oftast när jag tar en huvudvärk vet jag vad värken beror på. Vätskebrist pga. mycket sol och rörelse och lite dricka (eller mycket dricka, hehe...), förkylning med lätt feber osv. Jag har inga problem med att ta en värktablett för att bli av med det symptomet eftersom det är jobbigt och hindrar mig från att sova men om orsaken är vätskebrist ser jag också till att dricka mycket vatten.
Lätt lös i magen blir jag oftast när jag äter riktigt stark chili eller liknande, så det har jag väl hyfsad koll på. Jag röker inte och har därför inte koll på vad som händer med kroppen när man röker. Det är inte superintressant, för mig. När jag äter antibiotika så brukar jag bli lite lös i magen vilket beror just på att bakterierna i tarmen far lite illa. Så nog reflekterar jag över det också. Inte för att jag äter antibiotika speciellt ofta. :)
Men grejen är lite att man inte alltid behöver reflektera så mycket över vad som händer med kroppen om vi har statistik på hur många som drabbas av olika biverkningar, hur många som blir friska, eller aldrig sjuka i vacciners fall, osv. Ibland, som för vacciner, räcker det med att veta resultatet för att kunna utvärdera om det är bra eller dåligt. De underliggande mekanismerna är intressanta att veta, men inte nödvändiga för en riskanalys.
De saker du menar att du reflekterar över, är snarare allmänbildning och sådant som "alla bara vet". Att vätskebrist kan ge huvudvärk till exempel. Eller att man blir dålig i magen av viss mat. Eller att de goda bakterierna "far lite illa" när man äter antibiotika. Men vad händer nere på cellnivå, alltså mekanismen bakom de olika symtomen. Det bryr sig de flesta inte så mycket om.
Gissar att du exempelvis inte funderar vidare på vad som händer om någon av de bakteriestammar vi har i magen som samverkar in i minsta detalj med flera av de andra, helt eller delvis dör ut. Troligen uppstår en kedjereaktion. Och vem vet om just den viktiga bakteriestammen som minskade eller t.o.m. dog av antbiotikan, någonsin återhämtar sig som den ska, och vad det i så fall kan ge för långtidseffekter.
Men som sagt.. sidospår.
"Man behöver inte reflektera så mycket över vad som händer i kroppen, om man har statistiken"??
Alltså jag visste inte, eller hoppades verkligen inte, att folk trodde så stenhårt på statistik (som alla vet går att trolla fram i princip vadsomhelst med) att man är villig att helt åsidosätta naturen.
Att man är helt immun eller inte smittar andra för att man är vaccinerad, är ju inte sant det heller.