Inlägg från: Anonym (Vad pågår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Aniiee skrev 2014-06-12 17:22:28 följande:
    Alltså, de enda "bara" i den här tråden är de som bara tycker att vacciner är dåligt. Alla som är FÖR vaccin, i alla fall i den här tråden VET OM och även PÅVISAR nackdelarna med vaccin. Och TROTS det är de FÖR vaccin....... Så det är faktiskt INGEN som tycker att vaccin bara är bra..... Men de flesta av "oss" "vaccinförespråkare" vet att man måste ta det goda med det onda och avväga för- och nackdelar, både på det personliga planet och på ett samhällsplan. Ett samhällsplan som numera inte bara riskerar ett tusental personer i lilla orten Härdärjagborby, utan alla 7 miljarder människorna på planeten. Vi lever i en väldigt liten värld, så här 2014, det är inte längre långt till andra orter, städet, länder eller till och med kontinenter......
    Tycker du att vacciner ska vara obligatoriskt?
  • Anonym (Vad pågår)
    Aniiee skrev 2014-06-12 18:33:34 följande:
    Vad har det med vad jag skrev att göra?
    Det du säger ger mig intrycket av att att du skulle tycka att det var bra om vaccinering var obligatoriskt, så bara undrade egentligen.
  • Anonym (Vad pågår)
    Aniiee skrev 2014-06-12 19:03:17 följande:
    Det får stå för dig.
    Ok.
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-12 17:02:55 följande:
    Jag har en känsla av att man inte analyserar/reflekterar speciellt mycket över om vad som händer i kroppen vid olika symtom, om man inte har läst någon fysiologi, patofysiologi, etc. Men jag kan ha fel.

Låt säga att du har huvudvärk. Tar du en tablett, så är det bra sen då? Eller om huvudvärken håller i sig flera dagar, så fortsätter du kanske bara att ta lite värktabletter. Gissar att du inte funderar vidare så mycket på varför du har huvudvärk och försöker göra något åt det istället? För själva orsaken till huvudvärken finns ju kvar, trots att du tar en tablett.
    Eller om du får lös avföring som håller i sig. Funderar du något över vad det kan bero på, eller tar du bara en tablett mot diarré och blir "botad"?
    Eller fenomenet att rökare ofta har högre hb-värde än icke-rökare. Tänker du alls på vad mekanismen bakom det kan tänkas vara?
    Reflekterar du alls över vad som händer i din kropp när du tar antibiotika? Med tanke på att vi människor har uppemot 2 kg bakterier i och på kroppen? Bakterier som hör till vår normalflora och som har mängder med livsviktiga (kända och ännu okända) funktioner?
    Jag tar bort den sista meningen i mitt inlägg, så får vi se om någon känner för att svara på detta istället?
  • Anonym (Vad pågår)
    Iarwain skrev 2014-06-12 21:07:45 följande:
    Jag kan beskriva hur jag känner, andra får tala för sig.

Jag har aldrig tagit en värktablett i hela mitt liv. Det verkar mot ett symptom, så jag undviker i möjligaste mån att ta dessa.
    Om jag någon dag skulle få sådan värk att mina normala metoder mot detta inte skulle fungera, skulle jag ta en hur som helst.

Jag har aldrig en gång tagit tablett mot "lös i magen". Jag var på semester och lyckades inte behålla näring. Det gjorde att jag kunde lämna mitt hotellrum utan rädsla att skita på mig.

Mitt HB-värde är bra och jag har full koll på fluktuationer då jag lämnar plasma och blod.
    Jag kunde inte bry mig mindre om vad rökare har för HB. Därför läser jag inte heller vad det beror på, men skulle kunna gissa på att det beror på kolmonoxidintaget.

Antibiotika har jag tagit när jag varit sjuk, grundat på vetenskap och beprövad erfarenhet.
    Det positiva överväger det negativa i de flesta fall.

Jag vaccinerade min 5 månaders dotter igår. Hon är idag lite varm och har svullnader samt rådnader i/på benen. Det är fortfarande en kostnad jag är villig att ta för det goda överväger även här det dåliga.
    När det gäller rökares hb så tycker jag att det är kroppens kompensationsmekanismer som är det intressanta, därför tog jag upp det exemplet.

Antibiotika är bland de viktigaste läkemedlen vi har. När det används rätt. Men det används fortfarande alldeles för lättvindigt och många verkar tycka att det är en rättighet att få antibiotika för minsta lilla öroninflammation.
  • Anonym (Vad pågår)

Gled lite ifrån ämnet, men ville belysa det faktum att man väldigt troligt tänker olika angående vaccin, beroende på om man är insatt i fysiologi eller statistik.

• Anonym (Vad pågår)
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-06-12 22:35:33 följande:
    Gled lite ifrån ämnet, men ville belysa det faktum att man väldigt troligt tänker olika angående vaccin, beroende på om man är insatt i fysiologi eller statistik.
    Dags att sova..
  • Anonym (Vad pågår)
    Bjoer skrev 2014-06-13 08:19:18 följande:
    Då tror jag du drar lite förhastade slutsatser. Jag är inte helt analfabet när det gäller kroppen bara för att mitt huvudämne i skolan har varit fysik. Oftast när jag tar en huvudvärk vet jag vad värken beror på. Vätskebrist pga. mycket sol och rörelse och lite dricka (eller mycket dricka, hehe...), förkylning med lätt feber osv. Jag har inga problem med att ta en värktablett för att bli av med det symptomet eftersom det är jobbigt och hindrar mig från att sova men om orsaken är vätskebrist ser jag också till att dricka mycket vatten.

Lätt lös i magen blir jag oftast när jag äter riktigt stark chili eller liknande, så det har jag väl hyfsad koll på. Jag röker inte och har därför inte koll på vad som händer med kroppen när man röker. Det är inte superintressant, för mig. När jag äter antibiotika så brukar jag bli lite lös i magen vilket beror just på att bakterierna i tarmen far lite illa. Så nog reflekterar jag över det också. Inte för att jag äter antibiotika speciellt ofta. :)

Men grejen är lite att man inte alltid behöver reflektera så mycket över vad som händer med kroppen om vi har statistik på hur många som drabbas av olika biverkningar, hur många som blir friska, eller aldrig sjuka i vacciners fall, osv. Ibland, som för vacciner, räcker det med att veta resultatet för att kunna utvärdera om det är bra eller dåligt. De underliggande mekanismerna är intressanta att veta, men inte nödvändiga för en riskanalys.
    De saker du menar att du reflekterar över, är snarare allmänbildning och sådant som "alla bara vet". Att vätskebrist kan ge huvudvärk till exempel. Eller att man blir dålig i magen av viss mat. Eller att de goda bakterierna "far lite illa" när man äter antibiotika. Men vad händer nere på cellnivå, alltså mekanismen bakom de olika symtomen. Det bryr sig de flesta inte så mycket om.
    Gissar att du exempelvis inte funderar vidare på vad som händer om någon av de bakteriestammar vi har i magen som samverkar in i minsta detalj med flera av de andra, helt eller delvis dör ut. Troligen uppstår en kedjereaktion. Och vem vet om just den viktiga bakteriestammen som minskade eller t.o.m. dog av antbiotikan, någonsin återhämtar sig som den ska, och vad det i så fall kan ge för långtidseffekter. 
    Men som sagt.. sidospår.

"Man behöver inte reflektera så mycket över vad som händer i kroppen, om man har statistiken"??
    Alltså jag visste inte, eller hoppades verkligen inte, att folk trodde så stenhårt på statistik (som alla vet går att trolla fram i princip vadsomhelst med) att man är villig att helt åsidosätta naturen.

Att man är helt immun eller inte smittar andra för att man är vaccinerad, är ju inte sant det heller.
  • Anonym (Vad pågår)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-06-16 22:06:04 följande:
    Och det baserar du på ett (1) enda exempel? Du kan fan inte vara riktigt riktig.
    Det spelar nog ingen roll om någon kom och tryckte upp 100 000 liknande exempel rätt i ansiktet på er så skulle ni renodlade "provaccare" (eller vad man nu ska kalla det) bara slå det ifrån er gissar jag, och skylla på något annat än just vaccin. Även om sambandet kunde visas i vetenskapliga studier. 

För det här med vaccinets helighet och allmighty förträfflighet är indoktrinerat i de allra flesta av oss från barnsben.

Att det skulle visa sig vara så att det inte alls var vaccin som gjort att sjukdomar minskat/försvunnit(tänk att vissa sjukdomar har kunnat försvinna av sig själv, det kan ju bara inte vara möjligt!?!) eller att vaccinet i sig kan orsaka följdsjukdomar, skulle vara som att någon en dag skulle komma och säga att färgen blå, egentligen är vit.

Av mina barn är det den hittills ovaccinerade som klarat sig från infektioner, överkänslighet, allergier och eksem.
    Men men. Han är ju ytterligare bara ett enda exempel.

Vitrysk hockeyhjälte, är du "riktigt riktig" själv tycker du? Med det sättet att uttrycka dig gentemot andra människor som inte delar samma åsikter som dig själv, så kommer du knappast att bli tagen på allvar. 
  • Anonym (Vad pågår)
    Sune03 skrev 2014-06-16 23:35:02 följande:
    Vaccinmotståndarna ser bara vaccinet och tittar aldrig på sjukdomarna. Antivacciationsrörelsen i USA är starkare än här och i Kalifornien har man nu deklarerat en kikhosteepedemi (Whoopin caugh). En del vaccinerade insjuknar också eftersom vaccinet inte ger ett 100%-igt skydd. (Påpekar det viktiga med flockimmunitet).

För de förhoppningsvis få människor i vårt land som tror att kroppen mår bättre av naturliga infektioner än en försvagad infektion från ett vaccin kan ju titta på hur ett spädbarn med kikhosta mår.

" target="_blank">

Klicka inte på länken om du är väldigt känslig.
    Här skulle jag kunna länka till bilder och klipp på människor och bebisar som blivit sjuka och skadade av vaccin. Men jag tycker själv det är jobbigt att se och tror inte någon här skulle ta det till sig ändå.

Det är hemskt att se allvarligt sjuka barn. Så hemskt att man själv mår psykiskt och fysiskt illa. Vad det än är som gjort dem sjuka.

Och vi kan nog trots allt vara överens om, att de allra flesta av oss bara vill våra egna och andras barn väl.
    Sen har man olika uppfattning om vad som verkligen är bäst för dem, ungefär som med uppfostran.
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"