• cigo

min 5 åriga dotter pratar med alla om allt!!

Jag har en jätte söt och smart dotter snart 5 år men jag är jätte orolig för henne eftersom hon är inte rädd för nån eller något..
    Hon pratar med alla om allt..Hon går rakt fram till gubbar o tantar eller unga killer eller tjejer och pratar ..Idag när vi handlade jag såg hon gick till en farbror o sa att hon ville följa med!LJag blev riktig riktigt arg och förvånad..jag berattade henne man ska inte göra så..det finns elaka folk ute som inte gillar barn..men hon kan inte förstå det....Vad ska jag göra?hon var alltid så..men nu verkar ännu mer o konstigare...Obestämd

• Svar på tråden min 5 åriga dotter pratar med alla om allt!!
  • En blå giraff

Barn är ju olika. Mina barn är väldigt blyga för främlingar och livrädda att tappa bort mig på t.ex. en affär så de skulle aldrig göra något sånt. Men vissa barn är ju väldigt öppna och sociala på ett annat sätt. Du har ju ett stort ansvar som förälder att hålla ett extra öga på ett barn som är som din dotter, eftersom hon själv inte blir rädd. Du får fortsätta försöka prata med henne på ett lagom sätt utan att skrämma henne, angående vad som kan hända.

Sen ska väl inte barn vara alltför distanslösa heller. Om barnet knappt gör skillnad på familjen eller främlingar vad det gäller kontakt (t.ex. sätter sig i knät på fullständiga främlingar utan att tveka). Då kanske man ska fundera på varför barnet gör så.

• whitestar

Min son var likadan fram till han var 6 år. Sen så vände det och han blev typ tvärtom, tycker nu att det är läskigt med folk han inte känner!

• mammalovis

Min lillebror hade en period då han gick fram och pratade med vem som på Ica och frågade vad de skulle handla. Dock var han inte lika distanslös, vad mamma berättat som jag minns. Numera är han 30 år och jobbar som speaker, tränare och ibland coachar yngre adepter i landslaget, så man kan väl säga att han behållit sin sociala förmåga att lätt ta kontakt med folk.

Att lätt prata med folk är ju okej, MEN det gäller ju att lära sig att man inte får följa med någon annan eller berätta riktigt vad som helst.

Jag är ingen expert, men jag skulle nog förbereda barnet med förhållningsregler innan ni går och handlar och sedan berömma hela tiden när hon gör rätt. Påtala att hon kan försvinna och att det inte är okej och att du blir rädd och arg då.

Svar på tråden min 5 åriga dotter pratar med alla om allt!!