• LyCKa55

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

garin skrev 2014-07-28 12:58:09 följande:

De första tre månaderna tänkte jag att nääääe det blir nog fan inga fler barn, det kändes tungt redan som det var att få ihop allt. Men nu är man iaf lite mer på banan, dock känns kroppen fortfarande rätt paj till och från. Missköter mig tyvärr rätt rejält..

Men ändå, så längtar jag efter syskon nu. Dels för att är det såhär jobbigt är det på särt och vis rätt bra att göra "färdigt" de barnen man vill ha, jag är dessutom 29 och sambon fyller 33 senare i år så vi är inga ungdomar.

Och så har man i bakhuvudet hur lång tid det tog att bli gravid.

Det som talar mot oss är också boendesituationen. Den ska definitivt vara löst innan vi börjar försöka få syskon.

Jag förstår dig som haft det så tufft med knappt nån sömn osv. Samtidigt som du säger så är det skönt att få den perioden gjord.

Jobbigt att det tog lång tid sist, då behöver ni kanske planera in det snart inpå ifall det tar lite tid igen. Samtidigt behöver det ju inte va samma sak andra gången. Vi får hoppas på det för er. För oss tog det sig på första försöket så man har ju det i bakhuvudet o tänker att det är så snabbt det ska gå, men det behöver det ju inte göra. Men vi får ju hoppas det.
  • LyCKa55

Va roligt att höra hur ni tänker kring syskon. Om vi får ordning på jobb o ett större boende så kan jag tro att det nog dröjer 1,5år innan vi börjar försöka, så att det blir ett höst/vinterbarn den här gången. Är sååå trött på värmen nu med en liten. Tycker det är väldigt jobbigt o man kan inte göra mycket heller. Då tar jag hellre att sitta inne med en liten vintertid när det ändå är kallt o mörkt.

• LyCKa55

Nu känns det som jag skriver mycket här men jag måste fråga er andra om ett problem. Sen typ 2-3veckor tillbaka har jag ont i livmodern,skrev det för ett tag sen med o att de på barnmorskemottagningen trodde det va ägglossning. Jag har fortfarande ont. Hade ett par dagarutan men så började det om igen. Nu har ja behövt ta alvedon för att klara mig. Tycker det blir värre. Nu känner ja smärtan i livmodern/äggstockarna av att jag går och även när jag sätter mig ner. Har även ont "där nere". Nån som varit med om nåt liknande?

• LyCKa55
    Tussie skrev 2014-07-29 12:05:46 följande:

Nej har endast haft ont vid ägglossning (tror jag) samt mens. Har väl känt av väldigt lindriga smärtor i nedre magen efter långa/tunga promenader men det är nog pga snittet och sitter nog i magmuskulaturen. 

Jag hade kollat upp om jag vore du nu när smärtorna har hållit i sig ett tag för din del. 

Jag ringde gyn idag men de hade inga telefontider kvar idag så får ringa imorrn. Sen är jag lite kluven för ja borde få mens snart om den kommer någorlunda regelbundet(den kan ju va helknas såhär efter förlossningen så jag förstår ju om den inte är det) eftersom jag fick mens för ca 1månad sen. Tänker att det kanske är för att den är på g eller nåt o att de va ägglossning innan men väldigt utdragen smärta(trodde de på barnmorskemottagningen när ja ringde för kanske 1,5vecka sen). Men kommer inte mensen så är det ju nåt annat. Då måste ja kollas tror ja.
  • LyCKa55

Läser hur ni tänker kring amning o börja med mat. Har egentligen ingen plan men jag vill inte amma längre än ja måste så jag ska försöka sluta efter 6månader. Är såå trött på det! Att inte kunna ha de kläderna man vill, att få ont i nacke o rygg o att exponera sin kropp som man gör. Tänkte på det när min svärmor typ "skröt" om att hon kunde amma i 9månader. Jag tänkte bara "Det vill inte ja". Frågan är hur lång tid det tar att komma över på att de bara äter mat. Om man börjar med smakpotioner vid 4mån tror ni de kan äta utan att ammas vid 8mån då? Tänkte att han är 6mån i oktober o att ha ha som mål att han slutat amma innan jul kanske är realistiskt? Hoppas nåt sånt kan funka.

Angående det där att ligga på sidan så rullar Sixten över på sidan när han kommer ner i sängen o sover så rätt mycket under natten. Inga problem.

Och precis som din lilla tjej Enlängtan så började Sixten skratta med ljud igår och har gjort det idag med. Såå sött!<3

• LyCKa55
    Enlängtan skrev 2014-07-30 18:23:21 följande:

Jag tycker det låter rätt realistiskt att Sixten borde kunna vara helt utan amning från 8 månader (du kan ju höra med dem på BVC också vad de säger men i mina öron låter det som en bra ålder att gå över på att endast äta mat)

Jag kommer att göra så att vi byter ut ngt mål ex kvällsmålet först till gröt eller ersättning (vilket lär bli från 5,5 månad) och sedan byter man nog ut typ "lunch-målet" lite längre fram så kan man ju delamma ett tag (har förhoppningar om att delamma typ året ut men det är inget måste)

Åh vad kul att Sixten också börjat få de riktiga skrattljuden <3 är verkligen helt bedårande

Jag tycker nog också att det känns realistiskt. Men som du säger kommer jag nog fråga BVC mycket vad de gäller det här med mat. Innan har det inte varit så mycket frågor men de kommer nog nu.

Jag vet inte om kvällsmålet är så smart att byta ut eller ja läste nånstans, typ på 1177.se att det man tar bort sist är kvällsamningen och morgonamningen. Men ja vet inte. Du får också fråga:)

Ja det är så sött! Då kanske det är typ runt 3-3,5mån som de gör det.
  • LyCKa55

Har också ansökt om att följa dig garin! Jag heter carrro88 på instagram för er som vill följa. Skriv gärna att ni ansökt här så jag vet vem ni är:)

• LyCKa55

Måste fråga er andra om kräkningar. Sixten har visserligen kräkts en del innan men inget jag reagerat på. Men nu senaste veckan kräks han jättemycket och ofta. Förstår inte varför. Var faktiskt inne på akuten pga det i lördags då jag blev ditskickad av sjukvårdsrådgivningen(de på akuten verkade tycka det va onödigt), kollades av en sköterska som inte hittade nåt konstigt och som verkade lugn kring hur han mådde. Sen skulle läkaren komma och kolla på honom men efter ca 2h väntan gav vi upp då Sixten var jättepigg och glad och sköterskan ju inte hade nåt att påpeka. Men kräks gör han fortfarande mer än innan. Nån som känner igen sig i mycket kräkningar?

• LyCKa55

Känner precis som du Enlängtan vad det gäller dopet. Jag är inte precis kristen, dock är sambon det men inte därför vi gör det utan pga tradition och att samla släkt och vänner för Sixtens skull.

Måste fråga er andra som har barn som vänt sig från rygg till mage, Sixten gjorde det första gången i förrgår och gör det nu HELA tiden! Man kan inte lägga honom på rygg ytan att han snurrar runt. Jag tror dock inte han fattar vad han gör gör han blir jättearg på att han hamnar på mage. Han trivs inte alls på mage. Så man måste vända honom tillbaka nån gång i minuten. Nån annan som känner igen sig? Han gjorde det i sömnen med igårkväll så det slutade med att han fick sova klistrad mot mig. Han som sovit hela nätterna för sig själv innan. Så jobbigt! Hur ska man göra?

• LyCKa55

Vi ska ha dop på söndag. Vi ska ha två sorters potatissallad som sambon gör och rostbiff samt kycklingspett. Allt är ju kallt så vi kan äta direkt efter. Sen blir det tårta som vi beställt. Blå med vit text och en nalle på samt en fin kant med pärlor. Inbjudningskorten beställde vi på nätet. Blev jättefina.

Det kostar en del kan man ju säga. Dels maten men sen också nya kläder till både oss och Sixten samt att mina föräldrar köpte en ny dopklänning som ska gå i familjen.

Ska bli jättekul att ha alla samlade då ALLA tackat ja och bor utspritt över hela Sverige:)

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet