Inlägg från: vår sommar |Visa alla inlägg
  • vår sommar

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Hur mycket är era bebisar vakna?

Min lilleman är vaken ungefär 7-8 timmar per dygn.

Kanske värmen gör att han sover mer eller ska de sova så mycket?

Har blir 8 veckor på fredag

• vår sommar

Alfred har napp men är ingenting som är ett måste. Använder den mest på natten när han inte vill somna sådär djupt som han annars gör vid bröstet. Men får som du ligga och passa för tappar han den blir han klarvaken igen.

• vår sommar

Oj vilken tur att det gick bra.

Ja det här med amningshjärna är inte det lättaste. Glömmer ofta bort vad jag håller på med.. Liksom får stanna upp för jag har glömt vad det va jag skulle göra. Hehe

• vår sommar

Jag ammar och våra kvällar/nätter ser ut såhär sen en vecka tillbaka:

20.00 sista matstånden

Sover 20.30-01.00

01.00 mat + bjölbyte

Sover 02.00-04.30

04.30mat + blöjbyte

Sover 05.30-06.00

06.00 går sambon upp och då vill lilleman att vi också ska gå upp för dagen.

Vaken mellan 06.00-07.30

Sen under dagarna har vi inga rutiner då äter han och sover han nät han vill.

Men är väldigt skönt att nätterna är rutin på. :)

• vår sommar
    Fidelisen skrev 2014-06-11 23:36:52 följande:

Min lilla skrutta på 6 veckor har börjat med en så irriterande sak

När hon är trött och hungrig så ska det gråtas och gråtas och skrikas och vägras bröstet flera gånger innan hon plötsligt ska ha bröstet NU!!!!

Någon mer vars lilla knodd för så?

Sa va Alfred också en period runt 6veckor.. Började skrika och slå och sparka vid bröstet som om han avskydde det.. Och som du säger att sen är det bröstet som gäller NU!

Jag tror det va att han va trött/övertrött för det sluta alltid med att han åt tills han somna sen.
  • vår sommar

Måste bara fråga..

Hur ofta går era sambos ut och festar nu förtiden?

Tycker att det har varit väldigt mycket för min gubbe men han verkar tycka det är helt okay att han går ut med polarna nästan varje lördag.

Jag hel ammar så han får sova hela nätterna + att lilleman är väldigt mammig nu så han vill helst va hos mig.

Jag har begärt att få 20 minuter för mig själv varannan dag så jag kan få duscha och tvätta håret i lugn och ro. Och inte ens det funkar. Ja menar hur mycket är det begärt? 20minuter varannan dag??!

Lilleman brukar alltid vakna runt 5, halv 6 på morgonen och va vaken ca 1 och1/2 timme och det enda som kan söva ner han är att gå ut på promenad i ca 1 timme.

Så jag fråga igår om han kunde tänka sig att ta en morgon under helgen så jag kunde få sova då.. Det skulle han göra. Men imorse så va det jag som fick gå ut och det enda jag gått och tänk på idag va att imorrn, då ska han gå ut och gå så då får jag kanske både duscha och sova lite.

Men va dum jag är som trodde det.. Han packa sin öl kasse han vid åtta och sa att han går till en kompis en sväng.. En sväng ja!!! Jag vet väll att det där en sväng betyder att han kommer hem vid 3 inatt..

Han fråga visserligen om det gick bra, och där stod jag med en övertrött skrikande bebis.

Det enda jag svara va.

- du gör vad du tycker känns bäst!

Trodde det skulle gå in men nej.

Nu har lilleman visserligen somnar men ändå???

Överreagerar jag eller va tycker ni? Tycker jag bara synd om mig själv nu eller hur har ni det?

• vår sommar
    Tussie skrev 2014-06-14 22:05:09 följande:
    :( Oj, du överreagerar inte, dina önskemål är verkligen blygsamma. 20 minuter varannan dag... Du måste vara oerhört besviken på din sambo som inte ens kan ställa upp på det. Eller det hade jag varit.. Och jag är ganska besviken på min också även om han inte festat som din. Ett krav från mig innan vi skaffade barn var att han endast skulle jobba heltid (han är egen företagare) och att jag ville att vi skulle hjälpas åt med bebisen. Han jobbar ofta dubbla och/eller långa skift uppåt 12-15 timmar. Han hjälper inte till mycket (alls?) med gossen. När han är hemma sover han bara i stort sett vilket är förståeligt när han jobbar så här mycket, grejen var ju den att han inte skulle jobba så här de första månaderna/året. Han vill festa till det var och varannan helg när han inte jobbar men där har jag satt ner foten, så gott jag kan. Så jag är besviken på min sambo, jag hade hoppats på ett bättre engagemang från hans sida och en större mognad. Min besvikelse har lett till mycket tjafs och bråk också, och tjat.. Verkligen trist. Den här småbarnstiden är krävande inte minst för förhållandet.. :/ 
    Ja jag är så himla besviken och ledsen. Det är som om han inte vill se vilket lass jag drar till stacken, för någon dag sen fråga han hur många serier jag följer nu när jag är hemma. Men va faan tänkte jag. Det är ju knappt jag hinner få i mej frukost för lilleman ska bäras på hela tiden. Har provat bärselen men den vantrivs han i.

Fråga honom imorse om inte han kunde gå och byta blöja. Det jag fick till svar va:

Nej, helst inte. Jag kan ta nästa..

Men tack för den!!

Usch va jag känner mej dum som bara spyr galla men vi har alltid kunnat prata om allt förut och aldrig haft det särskilt kämpigt under våra 4år ihop. Men nu känner jag knappt för att prata med honom för jag har ingen energi kvar till honom eftersom all min energi går till lilleman
  • vår sommar

Vi har suttit och pratat/diskuterat/gråtit nu och båda har fått sagt sitt..

Han har inte förstått att jag varit så trött som jag är eftersom jag inte sagt nått och att jag alltid studsar upp ur soffan/sängen så fort han vaknat så han har aldrig hunnit..

Sen märkte han att jag blev sur igår och han fick nog en väckarklocka för han hade fått dåligt samvete och hemlängtan när han hade kommit till kompisen vid 9tiden och börjat gått hem vid 11tiden så han va hemma vid 12 faktiskt..

Han har också tyckt att jag inte låtit honom försöka haft honom eftersom jag gått och tagit honom från han så fort han har börjat skrika hos honom.. ( har nog gjort det av ren reflex)

Så nu har vi pratat ut och sagt hur vi sett det från båda hållen och nu har jag faktiskt inte gått och tagit honom utan han fick ha han och det sluta med att de somna gått båda två i soffan.

Så luften är rensad och det känns faktiskt som båda har fått sagt sitt..

Nu när jag ser det från hans sida så kan jag hålla med om många punkter och han förstod mej med..

Nu Sitter jag i vardagsrummet helt själv och ligger och lyssnar på när han ligger och sjunger för lilleman och lilleman gurglar glatt med.. :)

• vår sommar

Ja det är ju kommunicationen som inte fungerat och jag har sett det från mitt håll och han har sett det från sitt håll..

Jag vet även att jag är som en hormonfull björnmamma..

Vi har bestämt att vi ska varje dag ägna 10 minuter bara han och jag när lilleman sover åt varandra.. Då kan vi prata om vår dag, och bara va nära varandra och kramas och faktiskt lyssna på varandra.

Nu när jag ser det från hans sida så är det ju han som handlat, lagat mat varje dag och skött tvätten. Han jobbar ju 100% i ett fysiskt krävande jobb.

Så han är nog lika trött som jag.

• vår sommar
    Bumblebee92 skrev 2014-06-16 21:21:35 följande:

Alltså det här är ju illa! Och det visar bara hur mycket man bär på barnen!

-När man sitter tex i soffan eller sängen, UTAN bebis i famnen, och när hon börjar gny lite eller gör något ljud bredvid en tex, så sitter man och gungar/hoppar lite. Omedvetet i någon sekund innan man kommer på sig själv.

SÄG att de är någon mer än jag? HAHAHA!!!! Eller är jag helt störd!

Haha.. Visst är det roligt när man kommer på sig själv.. Kom på mig själv här om dagen att jag satt och gunga när jag satt på toa.. Hehe eller när man vaggar på kundvagnen när man är och handlar.. ;)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet