• kirsikka

    Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!

    Aah vad bra det låter, tack att du svarade! Det blir spännande att se om hon får plats då. Det står på hemsidan att de planerar att öppna fler klasser 2015 så det låter hoppfullt. Är just nu inte så jättenöjda med hennes skola (kommunal) även om den är en av bästa i området. Älskar disciplin och struktur! Dottern år redan inställd på att börja där. Lycka till hoppas det fortsätter gå bra!

  • kirsikka
    Anonym skrev 2014-08-30 23:30:45 följande:

    Sturebyskolan. Mycket som är bra men jag kan bli lite trött på vissa saker som att förra året tog det hela hösten att få ordning i klassen. Min dotter är en liten "polis" och störs lätt av klasskompisar som inte är tysta. Själv är hon praktexempel på att lyssna på vuxna ooch "göra rätt". Jag själv reagerar på sånt som att halva klassen springer på toa mitt i lektioner, vissa två gånger (har varit på besök). Men det är ingen katastrof om vi inte får plats, så illa är det absolut inte. Jag skulle gärna vilja ha en skola som var lik det som jag gick i i Finland där läraren hade mer auktoritet och det var fokus på lärande och ställde mer krav på elever. Jag har haft de i kön till IES Enskede sedan 2011 men jag ställde de till Liljeholmen (som är lite närmare oss) i våras när jag såg att de skulle öppna i höst. Så jag hoppas att en av de kan erbjuda plats.

    Ja, sedan skulle det ju såklart vara ett stort plus att de lär sig engelska också... !

    Ja det var jag kirsikka som skrev detta, missade välja signaturen!
  • kirsikka

    Hej, ang. Kötider ville jag bara berätta att vi kom inte in (i höst) jag ställde dottern i kön så sent som förra våren (2014) och hon hade ca 200 före i kön nu när hon skulle börja 4:an i år (2015). Kom inte in i Enskede heller där har hon stått sedan 2009. Populärt är det som sagt.... Men de bekymmer som vi haft med Sturebyskolan har de jobbat på så det känns ok just nu.

  • kirsikka

    Hej igen, ang. kötider ville specifiera lite, det kan vara intressant för någon som läser (har själv letat information om kötider på nätet utan att hitta något). Till Liljeholmen skulle de erbjuda plats (åk 4 2015) för de första 150 i kön. Vi hade köplats 240 (ställt henne i kön vår 2014). Till Enskede erbjöd de platser till barn som stått i kö från 2009 (dvs ca 5 års kötid). Har precis skickat en mail till Liljeholmen där jag undrar hur sannolikt det är att vi blir erbjuden plats följande år (åk 5 2016), jag kan uppdatera när jag fått svar.

  • kirsikka

    Hej igen! Vilken överraskning vi fick i går ett brev om erbjuden plats i Liljeholmen i höst! Åk 4 alltså. Vet inte hur, kan det vara att de kommer starta flera klasser? Iaf nu är jag ännu mer nyfiken att höra om erfarenheter hittills. Dottern ska få gå på en prova-på-dag på lördag 25 april och vi föräldrar får komma med och får information från ledningen, detta innan vi ska tacka ja/nej. Bara det låter mycket positivt att de anordnar en sådan dag och på en lördag dessutom.

  • kirsikka
    Anonym (Skolfrågan) skrev 2015-04-15 21:28:49 följande:
    Grattis till platsen

    Vi trivs jättebra, det är en väldigt bra skola! Engagerade lärare och bra personal!
    Låter bra! Har hittills bra hört positivt. Det ska bli jätteintressant att gå dit och höra och se allt. Ska uppdatera lite efter jag varit där i fall det finns andra som vill läsa. Tack för ditt svar, alla info är viktigt just nu!

  • kirsikka

    Stort tack för informationen! Nu har vi ju inte ens varit där ens men det är just närheten som är största fördelen med vår nuvarande skola. Barnen (vi har även en 7-åring) kan i princip gå själva till skolan, det är ca 250 meter utan att korsa bilvägar. IES skulle innebära 25 minuters bussresa, dock är busshållsplatsen jättenära oss. Detta innebär att för att vi ska byta måste det verkligen vara ganska stor skillnad mellan skolorna,och Sturebyskolan är ju ändå bra med bra resultat. MEN som jag skrivit tidigare finns det saker som vi inte är nöjda med. Sedan har jag också förstått att eleverna kommer ofta från olika bakgrunder, det vill säga det är lite mer internationellt - rätta mig om jag har fel - vi  ser de som en fördel eftersom vi själva är invandrare. Sturebyskolan är väldigt "svensk".

    Jag kan inte säga att vår 10-åring  är speciellt duktig på engelska men det är hennes favoritämne. Hon är social och har ganska lätt att hitta kompisar.

    Svårt det här...vi får lita mycket på magkänslan den 25e..

  • kirsikka

    Och just det, vi körde förbi förra helgen och mannen tyckte skolgården såg jättetråkig ut, "som en fängelse"!  Inte så bra första intryck...

  • kirsikka

    Tack, precis det resonemanget har jag dragit till min man, det är han som är lite rädd för stressen som resevägen kan innebära. Jag har själv bytt skola (var tvungen) i mitt barndom och är så tacksam att jag fick göra det eftersom den nya skolan hade mycket bättre lärare och mer ambitiösa elever. Det ändrade mycket i mitt liv och jag fick mycket bättre självförtroende. Så visst påverkar det hela livet. Mannen har själv dåliga erfarenheter och inte så mycket tilltro att skolan kan påverka så mycket . "De lär sig engelska ändå" osv. Jag läser dina inlägg till honom, det är bra...!!!

  • kirsikka
    Jarnelind skrev 2015-04-18 08:11:05 följande:
    Har också varit och kollat gården och jag håller med din man, skolgården är fruktansvärd. Nu kan jag bortse lite från det rätt mycket eftersom mitt barn är så pass stort (7:an till hösten) men hade jag haft mindre barn hade det inte varit aktuellt med tanke på hur viktigt det är att komma ut och röra på sig, leka av sig, mellan lektionerna. Har också blivit inbjuden till infohelgen med lärarmöte och det blir väl avgörande. Som alla säger är det läraren som blir det viktiga, så kompetens och inställning/personlighet/arbetskapacitet hos den enskilda personen blir givetvis det som spelar roll. Som i alla skolor.
    Det jag också varit oroad över är planerna på sikt. Nu behöver vi ju bara "bry oss" i tre år framöver, men mycket kan förändras snabbt. Vad är ägarnas idé och plan? Dom är ju ändå där för att tjäna pengar på verksamheten och just nu är det en ruggig expansionstakt, dom öppnar massor av nya skolor och klasser, eftersom den är så himla populär (just nu i alla fall).
    Vi bytte förskola till vårt yngsta två år sedan när de byggde en ny dagis på skolgården. Det gjorde vi enbart av logistikskäl, vi älskade vår gamla förskola och visste att vi tar en risk. Men så tänkte vi också att hon ska till skolan snart och det var bara ett år kvar av förskolan. Deras gård var ännu tråkigare än IES, de hade i princip noll aktiviteter. Men då gjorde personalen åt andra sidan utflykter hela tiden, skolgen, parken, bibilioteket, museum - vår äldsta var avundjuk på sin lillasyster!  Nu har du fått en klätterställning, det kom en månad innan det var dags för oss att säga hej då till förskolan. Vi har inte ångrat en sekund vårt beslut, personalen var toppen på förskolan. Tom. har vi jämfört med den gamla som hade underbar gård men där personalen aldrig tog barnen på utflykter. Deras "årsutflykt" gick till närmaste parken. Det som jag vill säga att trots sådana omständigheter är det i slutändan, precis som du också är inne på, personalen som är det viktigaste. Det återstår att se om de lyckas övertyga min man!

    Sedan tycker jag också att även om det är fint med stort utomhusområde på Sturebyskolan så är barnen så spridda att personalen ser inte dem alltid, och då är det lätt att mobbning och andra otrevligheter kan förekomma utan att någon vuxen lägger märket till det. Det är också så galet stor skola, med 1000 elever vilket inte alltid är så kul. I en mindre skola och mindre gård blir barnen sedda vilket jag tycker är bra.

    Jag tänkte ta min dotter i helgen på en provtur med bussen för att testa vad hon tycker (och vad jag tycker). Vi åker typ aldrig buss så det blir roligt för barnen. Nästa steg är prova cykla dit (det är ca 5 km).
  • kirsikka

    Nu har vi varit på prova-på-dagen, fick väldigt mycket information om allt möjligt men kortfattad kan jag säga att magkänslan är väldigt bra. Det kändes framför allt att skolledningen, lärare och de elever som var där strålar engagemang, det lyste genom och var en av de stora skillnaderna. Skollokalen är ganska trång och väldigt avskalat, men fin, ny och fräsch.

    Ang. skolgården är varken gården eller lokalerna färdigbyggda men de väntar på att detaljplanen ska bli klara, hela området byggs om. Det verkar som deras fritids "junior club" håller sig ganska mycket inomhus under vinterhalvåret, om jag förstod det hela rätt. Många eleverna går på tutorials på fritids, eller gör leäxor, sedan är det organiserad aktiviteter som spel, träning (gymnastk, bordtennis, baske, fotboll), arts and crafts, bakklubb etc. Enligt rektorn är de en stor utmaning i Stockholm att hitta lämpliga lokaler,och gården och gympasalen är de absolut störst problemen. Så det får man leva med så att säga...De bygger de anda våningarna just nu.

    Skolan har just nu 310 elever men kommer i första fasen (har inte antecknat tidpunkten) när de byggt klart starta åk 8, och sedan åk 9. När åk 8 är klar kommer de vara 680 elever, uppdelat på 22 klasser, och när hela skolan är klar ca 900 elever, skolan kommer då ha 6 väningar i huset. Det kommer även byggas mer gemensamma utrymmen inomhus, bl.a. ett "musikrum".

    Alla klasser görs om i början av hösten, dvs. innan ny årskurs börjar. Detta för att alltid hitta bästa möjliga undervisningsgrupp, men också för att alla elever ska lära känna varandra. Däremot kommer de införa ett "hussystem" likt den i amerikanska skolor, och eleven tillhör samma hus hela skoltiden.

    Ja och sedan det viktiga: vad tyckte dottern? Efter att ha haft tre provlektioner i matte, engelska och svenska med tre olika ämneslärare, kom hon ut från klassrummet och sa direkt: "Jag vill börja i den här skolan!". DEt var inga tveksamheter från hennes sida, och det var enbart för att hon tyckte att lärarna var så trevliga och engagerade. Vi har inte haft så mycket tur i vår nuvarande skola och hon tycker inte om sina lärare så mycket, men att det var så stor skillnad direkt var ändå ganska överraskande!

    Mannen är fortfarande rädd för stressen men nu visade det sig också att grannens barn står på reservplats, kommer hen in så kommer de kunna åka buss tillsammans. Så eftersom hon så gärna vill så  kommer vi med ganska stor sannolikhet tacka ja. Hon vill absolut inte gå tillbaka till sin gamla skola! Så trots alla diverse nackdelar med gården och avståndet tycker jag att det blir svårt att säga nej till henne när hon själv är så säker på sin sak.

    Är det någon som vill fråga något kan jag försöka svara, har gjort lite anteckningar från mötet.

  • kirsikka
    tackade ja skrev 2015-05-13 19:48:07 följande:

    Hej! 

    Vi tackade ja till plats för för son som ska börja 5:an i höst men nu börjar han tveka? Han var också jättenöjd efter prova-på-dagen men nu kommer frågor som kompisar, läxor, avståndet m.m upp.
    Tackade ni ja till er plats? 
    Är det någon som vet hur det ser ut med läxor? 


    Vi tackade ja. Dotten var helt övertygad och jag kan säga att jag har ganska stora förväntingar jag med.
    Rekommenderar att läsa denna artikel:
    http://www.dn.se/insidan/laxor-en-sjalvklarhet-i-skolan-med-toppresultat/

    Enligt rektorn är det ca 40 min läxor per dag men dessa kan göra efter skolan i skolan. Att man dessutom enligt artikeln gör en läxschema för hela terminen är ju verkligen bra. Det sa dock rektorn inget om men det verkar gälla för hela koncernen.

    Det där med kompisar är ju inte helt lätt, personligen är jag inte orolig eftersom min flicka kan hitta vänner ganska lätt, och enligt henne sätt "blivit kompis" med flickan som satt bredvid henne på provapå-lektionen.Men så tänker jag också att i worst-case har vi säkert möjlighet att komma tillbaka, på mellanstadiet brukar man få plats i vår skola speciell med syskonförtur. Inte att jag tror att vi kommer behöva, men det känns lite lugnande om man är orolig.
Svar på tråden Engelska skolan Sthlm, bra? Hjälp med tankar tack!