Jarnelind skrev 2015-04-18 08:11:05 följande:
Har också varit och kollat gården och jag håller med din man, skolgården är fruktansvärd. Nu kan jag bortse lite från det rätt mycket eftersom mitt barn är så pass stort (7:an till hösten) men hade jag haft mindre barn hade det inte varit aktuellt med tanke på hur viktigt det är att komma ut och röra på sig, leka av sig, mellan lektionerna. Har också blivit inbjuden till infohelgen med lärarmöte och det blir väl avgörande. Som alla säger är det läraren som blir det viktiga, så kompetens och inställning/personlighet/arbetskapacitet hos den enskilda personen blir givetvis det som spelar roll. Som i alla skolor.
Det jag också varit oroad över är planerna på sikt. Nu behöver vi ju bara "bry oss" i tre år framöver, men mycket kan förändras snabbt. Vad är ägarnas idé och plan? Dom är ju ändå där för att tjäna pengar på verksamheten och just nu är det en ruggig expansionstakt, dom öppnar massor av nya skolor och klasser, eftersom den är så himla populär (just nu i alla fall).
Vi bytte förskola till vårt yngsta två år sedan när de byggde en ny dagis på skolgården. Det gjorde vi enbart av logistikskäl, vi älskade vår gamla förskola och visste att vi tar en risk. Men så tänkte vi också att hon ska till skolan snart och det var bara ett år kvar av förskolan. Deras gård var ännu tråkigare än IES, de hade i princip noll aktiviteter. Men då gjorde personalen åt andra sidan utflykter hela tiden, skolgen, parken, bibilioteket, museum - vår äldsta var avundjuk på sin lillasyster! Nu har du fått en klätterställning, det kom en månad innan det var dags för oss att säga hej då till förskolan. Vi har inte ångrat en sekund vårt beslut, personalen var toppen på förskolan. Tom. har vi jämfört med den gamla som hade underbar gård men där personalen aldrig tog barnen på utflykter. Deras "årsutflykt" gick till närmaste parken. Det som jag vill säga att trots sådana omständigheter är det i slutändan, precis som du också är inne på, personalen som är det viktigaste. Det återstår att se om de lyckas övertyga min man!
Sedan tycker jag också att även om det är fint med stort utomhusområde på Sturebyskolan så är barnen så spridda att personalen ser inte dem alltid, och då är det lätt att mobbning och andra otrevligheter kan förekomma utan att någon vuxen lägger märket till det. Det är också så galet stor skola, med 1000 elever vilket inte alltid är så kul. I en mindre skola och mindre gård blir barnen sedda vilket jag tycker är bra.
Jag tänkte ta min dotter i helgen på en provtur med bussen för att testa vad hon tycker (och vad jag tycker). Vi åker typ aldrig buss så det blir roligt för barnen. Nästa steg är prova cykla dit (det är ca 5 km).